• fairyfloss

Såser utan mjölk, soja eller mjöl?

Jag behöver tips! Vad finns det för såser man kan göra utan mjölkprodukter, utan sojaprodukter och utan mjöl? Potatismjöl går bra men inga andra mjöl. Det enda jag kan tänka på är spenatsås men det har jag ätit tre dagar i rad nu . Gärna såser som passar till kyckling och/eller fisk. Låt fantasin flöda!! Jag bryr mig inte om vad det är för konsistens, från skysås till salsa men det ska hellst inte innehålla tomat för det är lite si med det just nu. Nån med tips eller har jag tagit bort FÖR mycket nu?

• Svar på tråden Såser utan mjölk, soja eller mjöl?
  • Madde A

Inte för att jag är så bra på såser, men du kan ju bara byta ut mjölk mot havremjölk, soya får du ju hoppa över helt och mjöl finns ju sånt special.
    Måste vä finnas recept på Arla.se eller nåt sånt

• flippertjejen

Använd imat från Oatly! www.oatly.com/

Cocosmjölk, rismjölk eller havremjölk kan du ju också använda i såser.

• Jomppelina

Har en son med mjölk och sojaintolerans. Vi har bara bytt ut grundingredienserna och skippat sojan. Istället för mjölk har vi använt oatleys produkter och solhavre. Färgen blir lite bättre om man bryner margarinet först, eller steker det sista köttet lite hårdare. Men potatismjöl funkar aldeles utmärkt att använda som redning, liksom majzena som jag personligen föredrar, det tål sonen, och jag tycker att det är enklare att jobba med.

• fairyfloss

Oj jag kanske skulle varit lite mer klar i att jag inte kan äta några spannmål alls (därav bara potatismjöl), annars är oatlys produkter superbra men det funkar inte just nu i alla fall. Rismjölk kan jag äta men den är så tunn! Blir inte nån bra sås tycker jag.

Kalla såser går utmärkt, liksom röror. Hummus och guacamole är jättebra idéer! Om ni har några recept eller tips på salsa-aktiga såser/röror utan tomat så är det också jättebra! Allt jag tänker på har tomat i sig! Börjar bli lite trött på att utesluta saker nu men magen pallar inte med. Det blir bara så mycket potatis+ kött/fisk men det blir lite tort och tråkigt!

• fairyfloss

isisisis skrev 2008-03-08 08:44:20 följande:

Du kan ju göra olika varianter på tomatbaserade såser.
    Ja fast som jag skrev i TS så utesluter jag hellst tomat för jag har reagerat lite lustigt på det. Annars är tomatsås ju ett bra alternativ.
  • isisisis

Eller också kan man kanske avstå sås?

Om man inte tål mjölk eller mjöl eller tomat!?

Eller har jag extremt dålig fantasi?

Det finns ju kesoröror förstås....

Svar på tråden Såser utan mjölk, soja eller mjöl?