• Tre Barnsmorsan

Dotterns gula bajs - Normalt enligt vårdcentralen

Min dotter (2½ år) har haft problem med sitt bajs (det har varit kornigt, gult, löst, vattnigt, luktat surt och jäst och det har även varit lite vitt) i över ett halvår och jag har varit på vårdcentralen med henne men enligt läkaren är det normalt. Det känns inte som att dom vill lyssna på mig utan vill få ut mig ur rummet så fort jag har kommit in. Dom vill aldrig ta några prover eller något.
    Vi börjar tro att det är något hon kanske inte tål men det vill dom inte lyssna på.
    Jag fick hämta henne från dagis i fredags efter att hon hade bajsat fyra gånger rinnande på drygt 3 timmar. Det påverkar ju våran ekonomi väldigt mycke när jag måste vara hemma med henne stup i ett.

Vad ska jag göra?

Ska jag behöva ta henne till Sachsska barnsjukhus för att få henne ordentlig undersök.

• Svar på tråden Dotterns gula bajs - Normalt enligt vårdcentralen
  • Tinuskan

Hmm jag är lactosintolerant, via gen.
    Min dotter hade liknade besvär,men kan ej vara lactos enl läkarvården, hon e för ung.
    Men när hon får förmycket mjölkprodukter så bajsar hon som eran dotter....

Men detta började när hon va magsjuk, höll på ett halvår, och magsjuka slår ut magen bla översta skiktet i tarmarna som e
    lactos kämparna, ja alla kan bli känsliga ett tag normalt.
    Baktterikultur behövs, de där dofilus och så.
    Fråga på apoteket, elr bvc kan hjälpa...

Yougurth e bra, typ de me fler bakterier.

Vet hur det är, idag har vi normal bajs

• Mylla

Det är inte normalt, utan tecken på en mage som inte mår bra av någon anledning. När hon har haft det så länge borde det utredas eftersom det inte går över. Jag tycker du ska vända dig till någon annan. Eller stå på dig mot läkarna på vårdcentralen, ni har rätt att bli tagna på allvar.

• Tinuskan

Jo vi gick till läkarn, där vi fick hjälp.
    Ingen hemma kur...
    Men Fannys bajs va precis sådan, så sök hjälp...

Men här gick vi mer på lactos pga mig... så bajset dyker upp emmellanåt, tex efter tårta osv.

Men ge yougrth med typ bifilus och dofilus och kontakta läkarn...

• lishe

Min son hade så efter en magsjuka. På sjukvårdsrådgivningen förklarade de att det berodde på att maten passerade för snabbt genom tarmen. Vi skulle undvika fiberrik mat tills magen var i ordning. Banan ska verka stoppande men hon tyckte vi skulle låta bli att ge honom annan typ av frukt och grönsaker under ett par dagar. Yougurt, fisk, vitt ris, vitt bröd...ja så lite fibrer som möjligt alltså. Han blev snabbt bättre och nu ser bajset normalt ut.

• ast

Min son på 4,5 har så här just nu. Efter en lindrig magsjuka har han till en början först bajsat gult o segt, men det har i en vecka nu varit riktigt löst o vattnigt. Så här har det varit i ca en månad nu. Han är pigg i övrigt o har bra aptit. Man blir ju fundersam på vad det är för fel på magen eller om det är helt normalt. Tror ni att det är smittsamt? Finns det nåt på apoteket som lugnar magen?

• bumsis mamma

Du skall kräva en utredning medesamma.Vå dotter gick likadant i 7 mån innan de lyssnade på oss och då var det Itp som orsakade diareerna.Lyssnar de inte vet du att om du åker till jourcentralen måste de ta tag i det innan ni skickas hem.Det är INTE normalt,speciellt inte om hon inte haft det sen hon föddes.Lycka till!!

• Mylla
    ast skrev 2008-03-09 17:01:06 följande:
    Min son på 4,5 har så här just nu. Efter en lindrig magsjuka har han till en början först bajsat gult o segt, men det har i en vecka nu varit riktigt löst o vattnigt. Så här har det varit i ca en månad nu. Han är pigg i övrigt o har bra aptit. Man blir ju fundersam på vad det är för fel på magen eller om det är helt normalt. Tror ni att det är smittsamt? Finns det nåt på apoteket som lugnar magen?
    Du kan ge honom Sempers magdroppar, det hjälper magen att komma i balans igen efter magsjukan.
  • Mylla

Ursäkta ast, var han 4,5 månad eller år? Om han är 4,5 år kan du köpa pro-viva eller någon annan probiotika istället.

• Mamma S

Det är INTE normalt! Finns det någon barnläkarmottagning i närheten där ni bor? Annars, ring vc igen och kräv att dom utreder dottern. Får du inte hjälp där så sök akut, sådär kan ni ju inte ha det!

• Tre Barnsmorsan

Idag ska vi åter igen till vårdcentralen efter att jag fick bli förbannad på dem när jag ringde i måndags om en tid och sköterkan jag pratade med skrev i papprena om ev. remiss till barnläkaremottagningen. Det är bara att hoppas att läkaren gör det annars kommer jag att kontakta Patientnämnden som att jag då anser att min dotter inte får den vården jag tyckar hon ska ha. Det värsta med våran vc är att det är inhyrda läkare som inte bryr sig för 5 öre utan vill ha ut en ur rummet så fort man kommer in. Det längsta jag har varit inne är 7 minuter. Återkommer ikväll om vad som hände eller inte hände på vårdcentralen.

Svar på tråden Dotterns gula bajs - Normalt enligt vårdcentralen