• affis

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Hej där,

Trevligt med en ny tråd.

Jag har begärt snitt och har fått ett muntligt löfte, och jag har verkligen ingen anledning att betvivla att jag får det.
    Snittet blir samma vecka som Sthlmsjävlar, alltså vecka 17, och eftersom jag fick veta att det bara förlägger snitt på tisdagar, onsdagar och torsdagar så vet jag att det blir någon av de tre dagarna. Då är jag i vecka 38+4 till 38+6. Slutgiltigt datum bokas den 31 mars då jag ska träffa läkaren på förlossning igen.

Lilleman i magen lever för övrigt rövare idag igen. Han sparkar alltid runt en hel del, men just idag är han extra aktiv. Himlars vad jag längtar till dess han kommer ut!

• affis

Såg förresten att ni funderade över förlossningsbrev. Det har inte jag tänkt att skriva, eftersom jag ju vet det mesta om hur snittet kommer att gå till. Jag har inte heller några särskilda önskemål i övrigt.

• affis

Jag är också beviljad snitt, om än fortfarande muntligt. Jag har samma erfarenhet som Sthlmsjävlar, att det faktiskt var upp till mig om jag ville bli snittad eller inte. Jag var inte heller på aurora-samtal, utan kom direkt till läkaren.

Jag bor i Linköping och fick träffa läkaren här på universitetssjukhuset. Min läkare var mån om jag var på det klara med varför jag ville ha snitt, att jag var väl insatt i att det finns risker med kejsarsnitt (och att det finns risker med vaginal förlossning också - det finns inga säkra sätt att föda barn) och att jag var rätt informerad. Läkaren ville också veta så att jag inte skrämts av andras upplevelser (det är mitt första barn) för hur det går för andra säger ju INGENTING om hur det skulle gå för mig.

Jag kommer få mitt snitt i vecka 38+4, 38+5 eller 38+6. Det verkar vara en vanlig vecka för planerat snitt, alltså i vecka 39.

• affis

Grattis maopa! Underbart att höra att du fick allt du hoppades på! *glad*

Jag håller mig lite osynlig just nu, men det är mest för att jag är så trött och sliten.

Idag var jag på andra besöket med de s.k. Nike-gruppen (Linköpings motsvarighet till Aurora) och som jag skrivit tidigare så var det inga problem för mig att få mitt snitt. Det inledande samtalet var ju redan avklarat i början på februari, och idag handlade det mer om att lämna in min hälsodeklaration och få den sista informationen (bestod faktiskt mest av att jag fick svampen som man tvättar sig med innan man åker till operation). :)

Jag blir alltså snittad vecka 17, men datumet fick jag inte idag. Det kommer med posten från Vrinnevisjukhuset i Norrköping.

Läkaren jag träffade är helt underbar. Hon är rolig och vettig och har en bra inställning.

• affis

Morr. Jag känner mig lite irriterad på att jag inte hör något av Vrinnevisjukhuset i Norrköping. Det är två veckor till mitt planerade snitt, men jag vet ännu inte exakt vilken dag det blir. Har jag inte fått brev från dem idag så ringer jag dit.

Jag antar att de planerar lite bättre än typ bara en vecka i förväg?

• affis

Oooh så spännande Sthlmsjävlar! Så det blir redan i morgon!

Så underbart att få välkomna eran lilla Hektor. Jag kommer att tänka på dig, och lova att du hör av dig så snart du orkar.

• affis

Satt precis och såg gårdagens avsnitt av Barnmorskorna på SVT. Jag tror inte att det är meningen, men för varje avsnitt jag ser så känner jag att det är så skönt att jag ska snittas.

Tänker på Sthmsjävlar som förhoppningsvis ligger och snuffar på sin Hektor nu. Jag själv har snittet på onsdag nästa vecka. Längtar!

• affis
    Tessulago skrev 2008-04-17 11:28:41 följande:
    Jag känner precis som du...att för varje avsnitt jag ser så känner jag att det är skönt att jag ska snittas.Det var nästan så jag bytte kanal igår när hon, som inte kunde svenska, låg där och skrek..usch!!
    Japp. Visst känner man sig trygg i allt det planerade när man ser det där. Förra veckans avsnitt, när de fick vänta på att läkare skulle komma och hjälpa den lilla stackaren som fastnat med axlarna och nästan dog... huu.. Jag är glad läkaren finns där redan för mig. Månne hur det gick för den bebisen sedan. Om han fick några skador av syrebristen.
  • affis

Sthlmsjävlar: Säger grattis även här i tråden! Grattis till allt, en underbar liten kille och en fantastisk förlossning.

För mig återstår bara en och en halv dag, sedan har vi vår lilla kille hos oss. Det kommer bli underbart för nu vill jag inte vänta mer. Jag är tung och orörlig, och jag kan inte beskriva hur glad jag är att jag inte behöver oroa mig för när han kommer.

• affis

Hej hej!

Här kommer en uppdatering från en av oss som har fått sitt snitt beviljat och numera också har erfarenhet av ett planerat kejsarsnitt.

Onsdag den 23 april kl 08.36 föddes vår efterlängtade Tilo på Vrinnevisjukhuset i Norrköping. Personalen på operationsavdelningen var fantastiska och de gjorde allt för att både jag och min man skulle kunna vara så delaktiga som möjligt.
    Underbara människor, inte minst narkossköterskorna och narkosläkaren höll mig underrättad om allt, såg till att jag hade allt jag behövde och såg till att min man fick se så mycket som han ville och också ta del av allt det han önskade. Han var dessutom så kaxig så han kunde se på när vår sons huvud tittade ut från såret i min mage. Personalen tog också över kameran så att min man bara kunde koncentrera sig på mig och vår son.
    Jag blev helt överväldigad av all den vänlighet och delaktighet de visade. De hjälpte oss att fånga varje sekund.

Jag fick katetern insatt innan spinalbedövningen, vilket på mig inte alls gjorde ont. En mycket kort, svagare brännande känsla, sedan satt katetern på plats.
    Spinalbedövningen var inte heller smärtsam på något sätt. En kort, svagt brännande känsla någon sekund, sedan spred sig värmen och bedövningen tog korrekt.

Redan samma kväll fick jag hjälp att stappla in i duschen (underbart) och sedan stapplade jag i säng igen. Under natten kunde jag byta på min son själv borta vid skötbordet. Det gick alltså fantastiskt bra för mig att komma igång och upp på fötter, men så är jag envis också.

Vi åkte hem efter två nätter på sjukhuset då vi själva önskade det. Vi gjorde dock ett återbesök dagen efter för att kontrollväga att Tilo åter ökade i vikt, vilket han gjorde. Vi mår båda väldigt bra nu.

Bara att fråga mig om ni undrar över något. Jag svarar så gärna.

• affis

tack tack tack! :)

huu vad lycklig man är, och trött... men lycklig.
    amningen är ingen lek... men vi kämpar på.

• affis

Hej!

Ja, det där var fint Sthlmsjävlar! Jag kommer INTE att se ut sådär efter 11 dagar, men jag hade nog mer att jobba på redan innan dig. Jag kan försöka komma ihåg att lägga in bilder på min mage (om jag vågar) efter 11 dagar, så kan ni andra få jämföra. Jag kommer att se ut åt det andra, lite mer tråkiga hållet. Men som sagt, jag hade lite extra kilon redan innan och jag är den typen som lägger på mig framför allt på magen. Hmm... 11 dagar... det blir på söndag den här veckan. Oj oj.. ja, jag kanske vågar visa bilder då. Men det ser inte så vackert ut... jag ser ut att vara gravid i typ vecka 25 även nu.

hjärta: Tilo skrek redan innan han var ute ur magen faktiskt. Hans första skrik bubblade till och med till i fostervattnet, och sedan skrek han glatt i flera minuter. Han mådde verkligen bra, hade god syresättning i blodet och alla värden var tydligen i topp. Jag var också lite orolig, men jag kände mig också trygg i att just andningen var särskilt övervakad eftersom man känner till problemen. :) Det tycker jag att du kan vara också.

• affis
    Tessulago skrev 2008-04-28 12:06:20 följande:
    Idag fick jag min snittdatum  Så den 12 maj blir jag mamma!!
    Grattis!! :) :) :)
  • affis

hjärta: grattis! så härligt att höra!

Igår, en vecka efter mitt snitt, kom jag mig ut på min första egna barnvagnspromenad. Vi gick till BVC, som ligger i centrumet ganska nära oss och det var bara UNDERBART att komma ut själv igen. Jag har tagit en kortare promenad i tallparken bakom vårt hus tidigare, med maken som tog vagnen, men nu orkade jag verkligen gå själv. Jag kunde också gå hyfsat fort. Det var bara så underbart!

Så idag blir det en lite längre promenad. Behöver få igång kroppen och inte minst ge magmusklerna en duvning. Min ganska stora mage behöver dra ihop sig!

Jag kände för övrigt krafterna komma tillbaka i tisdags i betydligt större skala än innan. Det har så klart gjort ont i såret när man rört sig tidigare, men nu känns det jättebra. Jag skulle väl inte lägga mig ned och göra situps men rörligheten är tillbaka. :)

• affis

cameron: gud så glad jag blir för din skull. Att få hjälp med allt man undrar över är fantastiskt. Det är underbart när man får träffa rätt människor inom vården. :) Nu är hon snart här, din lillkicka :) :)

Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.