Hej hej!
Här kommer en uppdatering från en av oss som har fått sitt snitt beviljat och numera också har erfarenhet av ett planerat kejsarsnitt.
Onsdag den 23 april kl 08.36 föddes vår efterlängtade Tilo på Vrinnevisjukhuset i Norrköping. Personalen på operationsavdelningen var fantastiska och de gjorde allt för att både jag och min man skulle kunna vara så delaktiga som möjligt.
Underbara människor, inte minst narkossköterskorna och narkosläkaren höll mig underrättad om allt, såg till att jag hade allt jag behövde och såg till att min man fick se så mycket som han ville och också ta del av allt det han önskade. Han var dessutom så kaxig så han kunde se på när vår sons huvud tittade ut från såret i min mage. Personalen tog också över kameran så att min man bara kunde koncentrera sig på mig och vår son.
Jag blev helt överväldigad av all den vänlighet och delaktighet de visade. De hjälpte oss att fånga varje sekund.
Jag fick katetern insatt innan spinalbedövningen, vilket på mig inte alls gjorde ont. En mycket kort, svagare brännande känsla, sedan satt katetern på plats.
Spinalbedövningen var inte heller smärtsam på något sätt. En kort, svagt brännande känsla någon sekund, sedan spred sig värmen och bedövningen tog korrekt.
Redan samma kväll fick jag hjälp att stappla in i duschen (underbart) och sedan stapplade jag i säng igen. Under natten kunde jag byta på min son själv borta vid skötbordet. Det gick alltså fantastiskt bra för mig att komma igång och upp på fötter, men så är jag envis också.
Vi åkte hem efter två nätter på sjukhuset då vi själva önskade det. Vi gjorde dock ett återbesök dagen efter för att kontrollväga att Tilo åter ökade i vikt, vilket han gjorde. Vi mår båda väldigt bra nu.
Bara att fråga mig om ni undrar över något. Jag svarar så gärna.