ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.
Hoppar in här lite tillfälligt och vill bara dela med mig av min egen erfarenhet: Jag är inte gravid just nu, men hoppas på att bli det snart :) Har en son som föddes i juni -01 och det slutade med ett akut snitt, pga att jag ej öppnades helt. (Det bestämdes snitt efter 21 timmar med värkar.) Komplikationer uppstod givetvis eftersom livmodern var helt utmattad av allt värkarbete, den drog ej ihop sig efteråt, trots mediciner, plus att moderkakan satt så hårt fast att de fick plocka ut den i bitar (urk!) Jag förlorade också typ nästan allt blod, så jag fick blodtransfusioner. Läkarna sa då att det var "tur" att det blev snitt, för moderkakan hade aldrig kommit ut av sig själv vid vaginal förlossning. Jag hade faktiskt kunnat dö..(hu!) Efteråt sa läkaren att vid en eventuell ny graviditet, så kanske vi kan planera ett snitt. Det kändes väldigt bra! Jag läste också nånstans att ett planerat snitt är inte farligare än en vaginal förlossning! Det tog jag till mig direkt!! :) Så jag tänker stå på mig om det blir aktuellt för mig igen: "SNITT, TACK"