ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.
Sthlmsjävlar: Jag väntar på ditt mail med svar på mina frågor från förra tråden   

Sthlmsjävlar: Jag väntar på ditt mail med svar på mina frågor från förra tråden   

Hej igen tjejer!   

Börjar med ett obesvarat inlägg från förra tråden riktat till Sthlmsjävlar:
Sthlmsjävlar: "Komplikationerna som kan uppstå är jag väl påläst om, har gjort en "liknande" operation som har samma följder/smärta osv som efter ett snitt så jag är väl medveten om vad jag valt. Ingen dans på rosor det heller men det är en smärta som jag själv kan kontrollera efteråt och som jag upplevt tidigare"
- Vad du kan få för komplikationer genom snitt bryr jag mig inte om, och det var inte det jag frågade om heller. Det jag frågade var vilken typ av komplikationer får de 25% du pratade om och hur många av dessa komplikationer leder till snitt? 
"Bröstoperationer handlar om utseende, det gör inte ett snitt, där ligger skillnaden."
- De är FORTFARANDE båda två onödiga operationer i de fall de görs enbart av vilja. Men visst, jag kan ta ett annat exempel om det gör det lättare för dig. Någon vill byta ut sin lever, det 
är inget fel på den eller så, utan bara av vilja, ska det betalas med skattepengar? Det är också en operation som inte BEHÖVS göras, utan isåfall görs enbart pga patientens vilja, exakt samma sak som med ditt snitt. Vari ligger skillnaden?
Sen var det några frågor du inte svarade på denna gången heller:
"Osäker över vad?"
"Jag är bara nyfiken på om ni själva anser er vara egoister, och om det isåfall känns bra och rätt? Hur kan man tycka att det är rätt att få en vill-ha operation framför att man satsar 
pengarna på snabbare/bättre sjukvård för de som verkligen är sjuka?" (Om du är helt säker på att ditt beslut är rätt, varför är det så svårt att svara på då?)
"Hur menar du avundsjuka? Vad är det jag inte får som bekvämlighetssnittade får menar du? Jag vill ju föda vaginalt."
"Avundsjuk över vadå? Vet du vad avundsjuk betyder? Det betyder att man vill ha någonting någon annan har. Vad är det jag vill ha som du har menar du?"
"Vart har jag sagt att det inte handlar om ekonomi?"
Sen hittade jag lite inlägg i denna tråden också: 
Hönapöna: "snart3barnsmamma:
Jag blir så förvånad hur du blir behandlad. Här hittade jag ett utdrag:
Jag vill ha kejsarsnitt, vad gör jag?
Patientens rätt till medbestämmande (vilket innebär att man inte kan neka en patient ett kejsarsnitt om det inte finns mycket goda skäl) reglerades tydligt genom införandet av HSL 3 a § den 1 januari 1999 med följande lydelse: 
?När det finns flera behandlingsalternativ som står i överrensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet skall landstinget ge patienten möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar.?
Källa: Patientens rättigheter i hälso och sjukvården"
- Hittade du detta i förra tråden? TS vet inte riktigt alltid vad hon pratar om   Här är hela stycket:
  Här är hela stycket:
"När det finns flera behandlingsalternativ som står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet skall landstinget ge patienten möjlighet att välja det alternativ som han eller hon föredrar. Landstinget skall ge patienten den valda behandlingen om det med hänsyn till den aktuella sjukdomen eller skadan och till kostnaderna för behandlingen framstår som befogat."
snart3barnsmamma: "Tyvärr så hjälper inte den lagtexten, visste om det redan innan jag gick till överläkaren för ngr vackor sedan."
- Missade du att TS bara hade tagit en del ur en lagtext? Jag skrev ju hela stycket i förra tråden, och där var ju du också.
Smuliz: "Ja jag skulle gärna betala för mej, om man slapp alla konstiga utfrågningar hit och dit och behöva oroa sej för att bli nekad."
- Åk utomland om det är så jobbigt? Säger detsamma till snart3barnsmamma och alla andra som har problem med att få snitt.
hjärta: "Gällande snitt framställs bara "faror"(inte god statistik) för att snitt kostar mer för samhället, sedan är det makt som styr och vi kvinnor är lågprioriterade. Tragisk fakta 2008. Hade män fött barn hade det funnits ett BB vid varje staoil-mack. Trust me. Snitt hade också varit ett självklart alternativ. Sedan hade bättre smärtlindrings alternativ funnits då forskningen satsats mer på. Ja, jag är en bitterfitta."
- Är du seriös? 
siamusen: "Har du med dig pappan? Vet inte vad ni ska göra. Ställ till en scen och sâga att du vägrar. Skrik och gorma."
- Denna tråden är ju emellanåt värre än att gå förbi sandlådan här utanför   

mariahammarberg: "Nästa gång hoppas jag att jag får min vilja igenom, om jag vågar bli gravid igen. Om de krånglar kommer jag förmodligen göra abort den dagen ett lite hjärta väl pickar i 
min kropp."
- Ett tips; bli inte gravid igen då. Det där är ju bara sorligt.
Sthlmsjävlar: "Du har ALLTID rätt till en second opion glöm inte det! Det betyder att du kan be att få en annan läkare för att du inte är nöjd med den första, + dennes beslut.."
- Fast det gäller ju bara vid allvarlig sjukdom eller skada. Seriöst, kan inte du bara sluta komma med felaktiga påståenden? Jag tror ju knappats du förbättrar situationen för de som kämpar.
"Enligt lagen så kan de ju inte neka dig om det inte innebär medicinska risker för dig o barnet, sa du inget om det?"
- Enligt vilken lag?
pumpkinpie: "Att påstå att TS vilseleder är kränkade och fräckt!"
- Fast det har hon ju gjort hela tiden, även i förra tråden. Hemskt vad alla känner sig kränkta här inne hela tiden :-O   

Och till Sthlmsjävlar, du fick chansen att svara mig via mail men valde att inte göra det, därför skriver jag här istället.

pumpkinpie: "Jag tycker att vi bara tar och struntar ovanstående inlägg då detta inte har något med vår tråd att göra..aight!"
- Förståeligt att man inte svarar när man verkligen inte har någonting att komma med   Pinsamt, men på något sätt förståeligt.
  Pinsamt, men på något sätt förståeligt. 
isvatten: "Jag förstår inte varför det skrivs i denna tråden motargument till er som vill bli snittade. Jag tror inte att någon kvinna väljer kejsarsnitt av "bekvämlighetsskäl". 
- Tror du inte? Här är en länk till förra tråden där du kan se att bla Sthlmsjävlar (som startat båda trådar) och Affis väljer kejsarsnitt av bekvämlighetsskäl eller vilja, vad man nu vill kalla det, så det är klart att det finns. www.familjeliv.se/Forum-2-99/m29874197.html
 Om inte länken fungerar så heter tråden "Vi tjejer som kämpar/har fått igenom/eller vill ha snitt enbart pga vilja och självbestämmanderätt!" vilket ju säger en hel del, eller hur?   

Läs gärna den tråden från sida 10 tror jag det är och fram så ser du precis varför vill-ha-snitt blir ifrågasatta.