• MrsMia

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Själv blev jag beviljad ett snitt när jag väntade tvillingar förra året. Det lät aldrig på min bm som om det var självklart att jag kunde välja genom graviditeten, tyvärr, men på förlossningssamtalet var det inga problem att få igenom.
    Funderar på fler barn, men vill inte riskera att få föda vaginalt. Någon som vet vilken bestämmanderätt man brukar få vid ny graviditet efter ett snitt?
    Bra tråd, och skönt att slippa alla vanliga påhopp!

• MrsMia

Ett råd till gravida med tvillingar: Vänta inte på kallelse till förlossningssamtal om kejsarsnitt känns viktigt för dig, OM du får kallelse till samtal kommer den ofta för sent, dvs samtalet läggs kanske i slutet av vecka 38, men väldigt många föder sina tvillingar redan från vecka 36..
    Ligg på själv och kräv av din bm ett förlossningssamtal på sjukhuset där du förväntas föda, I GOD TID..

• MrsMia
    Svar på #144
    Tror bara de planerar snitt måndag till fredag, men har du fått ett datum för snitt och förlossningen startar tidigare, får du ju naturligtvis ett snitt (om det hinns med ) även på helgen.. Det var vad de förklarade för mig iallafall.

Vid minsta tecken på att förlossningen är på g tycker jag att du ska ringa förlossningen för att eventuellt tidigarelägga snittet. Jag t.ex hade snitt planerat fredag 37+5, men slemmisen gick på måndagen, jag åkte in och blev undersökt, hade öppnat mig lite, så fick planerat snitt på tisdagen istället. Skönt att få en ny tid istället för att i panik åka in när värkarna redan kommit igång..

Dessutom var det första datumet jag blev erbjuden för snitt 38+5, men säg den tvillinggraviditet med enäggisar som varar så länge? Insisterade på ett tidigare datum för att slippa obehagliga överraskningar.
  • MrsMia

Man kan ju fråga sig om läkarna själva måste gå igenom Aurorasamtal o liknande, innan/om de får snitt beviljat... Skulle inte tro det, va?

• MrsMia

De som får förslaget att försöka börja med vaginal förlossning, men sedan kunna bli snittad direkt om det inte känns bra - Gäller detta de som har förlossningsrädsla? För om jag önskar snitt för att inte skada mitt underliv kan det ju knappast få mig att ändra uppfattning under förloppet?

• MrsMia
    Sthlmsjävlar skrev 2008-04-15 21:21:43 följande:
    I övermorgon är det dags för min lilla Hektor att komma ut =)Längtar så otroligt mycket!
    Det kommer gå jättebra! Ni är i trygga händer, ta´t bara lugnt.
  • MrsMia
    Tessulago skrev 2008-04-16 17:57:07 följande:
    var till läkaren idag (v.35+1)..nästa vecka ska jag få min snittid i brevlådan....såååå spännande!!!Fick även se min bebis på UL idag...men BM ville inte visa mig benen för att då kanske vi skulle råka se vilket kön det är..hehe..jag försökte en bra stund, men hon vägrade visa mig..men jag är glad ändå..bebis for runt och hade sig =)
    Varför fick ni inte ta er en titt, om ni själva vill veta könet?
  • MrsMia
    Tessulago skrev 2008-04-16 18:06:30 följande:
    Det var inget könsUL..hon skulle bara kolla hur bebisen låg..dom har som rutin där att inte visa kön alls..så det var väl bara att acceptera..men tänkte att jag kunde ju ändå fråga =)
    Snålt!Det är ju inte direkt så att man gör abort i vecka 36 om könet inte var det önskade..
  • MrsMia
    Tessulago skrev 2008-04-16 18:20:06 följande:
    Nä jag vet...men men..den BM jag har hon är en aning speciell..Hoppas bara jag behöver träffa henne en gång till =)
    Ja, snart är det dags! Grattis Om du kan så lata dig så mycket det bara går nu, och intala dig att det inte är tråkigt, för med bebis/ar finns det inte tid för tråkigt - bara jobb.. Och en jäkla massa kärlek!
  • MrsMia

Förresten... Nu med sjuksköterskevarslet kan jag inte låta bli att undra om planerade kejsarsnitt också blir påverkade? Det är ju knappast akutvård, men kan inte heller vänta..
    Tycker hursomhest att vårdförbunden gör helt rätt - det är skamligt vilken låg lön sjuksköterskorna får!

• MrsMia
    Svar på #1065
    Vad roligt med en pojke! Du, en tanke bara.. Kanske är bäst att du är medveten om att du kommer känna när de sätter katetern och att de håller på där nere, även om du naturligtvis inte kommer känna smärta (se bara till att de väntar tills att bedövningen riktigt tagit). Det kan vara lite obehagligt om man inte är beredd. Alltså med tanke på att du har gått igenom en del ville jag bara att det inte ska komma som en obehaglig överraskning..
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.