• Hektor

ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.

Denna tråd startas upp pga alla påhopp och "dumma" frågor vi hela tiden stött på i tidigare tråd/trådar.

Vi ber er nu, motståndare till kejsarsnitt att EJ komma med frågor/förslag/negativa åsikter.

Denna tråd är ENDAST för oss som valt/vill ha/kommer göra kejsarsnitt som  förlossningsmetod.

Här stöttar vi varandra, peppar varandra och följer varandra tills det är dags.

Jag kommer göra mitt kejsarsnitt vecka 17 så det är inte långt kvar nu.

Stå på er tjejer!
    Eran kropp, erat val.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-09 11:02
    Lite information:

Jag har många läkare/sjukhuspersonal i familjen + jobbar på sjukhus själv och vet hur illa det kan gå med en vaginal förlossning och att man faktiskt inte är SÅ bevakad som vissa kan tyckas tro.

Vet flera läkare som har fött sina barn med planerade snitt,och då kan man ju undra varför!
    Jo för att de vet/har kunskaperna.

Ni som ska begära snitt var noga med att vara väl pålästa och beredda på alla möjliga frågor som kan ställas...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 19:28
    PHU vilken lista det blev, och fler namn antar jag att det blir?! :)
    Hoppas ni hittar det datum/sjukhus/län ni söker och kan passa på att ta till er av dessa tjejers information + stötta varandra. Håll till godo om ni ORKAR läsa ;)

raskan
    När: 9 Mars 2008
    Var: Huddinge Sjukhus Stockholm
    Varför: 1 akutsnitt, 1 planerat snitt tidigare.

pippirull
    När: 10 Mars 2008
    Var: Hofors
    Varför: Hennes 3.e Kejsarsnitt. Akutsnitt med 1.a sonen. Planerat snitt med 2.a sonen.

Fröken Jansson
    När: 11 Mars 2008
    Var: Stockholm Danderyds Sjukhus
    Varför: Hennes 1 blev akutsnitt.

Källmén
    När: 12 Mars 2008
    Var: Skåne
    Varför: Förlossningsrädsla

Crazy1
    När: 18 Mars 2008
    Var: Örnsköldsvik

Jädissen
    När: 19 Mars 2008
    Var: Göteborg

jeceda78
    Var: Malmö

snart 5
    Var: Norrköping Vrinnevi sjukhuset
    Varför: Förlossningsrädsla. Tidigare jobbiga förlossningar.

Kaisa Kavat
    När: 19 mars 2008
    Var: Sparsör

semlan10
    När: Mars 2008
    Var: Falun
    Varför: Medicinska skäl, föreliggande moderkaka.

Indianflicka
    När: 20 Mars 2008
    Varför: Förlossningsrädsla. Akutsnitt med 1.a barnet.

Strandberg
    När: 20 Mars 2008
    Varför: Förlossningsrädsla. 1.a barnet akutsnitt.

sorba
    När: 23 Mars 2008
    Var: Danderyds sjukhus Stockholm
    Varför: Medicinska Komplikationer

Bella8
    När: 30Mars 2008
    Var: Karolinska sjukhuset i Stockholm
    Varför: 1.a sonen föddes med planerat snitt April 2005.

MulleNuh
    När: 31Mars 2008
    Var: Karolinska Sjukhuset Stockholm
    Varför: Förlossningsrädsla. Första sonen blev akutsnittad efter 50 timmars värkar.

Baby R
    Var: Södersjukhuset Stockholm
    När: 2 April 2008
    Varför: Förlossningsrädsla.

rungirl
    När: 7 April 2008
    Var: Danderyds Sjukhus Stockholm
    Varför: Förlossningsrädsla. 1 barnet fött vaginalt.

snartdags
    När: 7 April 2008
    Var: Varbergs Sjukhus
    Varför: 1.a barnet snittades Mars 2005 pga för lång utdragen förlossning.

kejsarinnan
    När: Mitten av April 2008
    Var: ?

Karro Yüksel
    Var: Högland
    Varför: Snittats 2 gånger tidigare.

Nellies mamma
    Var: Södertälje Sjukhus Stockholm
    Varför: Förlossningsrädsla. Fött vaginalt tidigare.

Leiia
    Var: ?
    Varför: Förlossningsrädsla. Har förlorat en dotter.

Sthlmsjävlar
    När: Vecka 17 April 2008
    Varför: Inga medicinska skäl

Affis
    När: Vecka 17 April 2008
    Var: Vrinnevi Sjukhus i Norrköping
    Varför: Inga medicinska skäl

Nizen
    När: 21 April 2008
    Varför: 1.a barnet föddes med akutsnitt

svanlind
    När: 21 April
    Var: Värmland
    Varför: Förlossningsrädsla. 2a barnet föddes med snitt.

lucciifer
    När: 29 April 2008
    Var: Linköpings Universitets Sjukhus
    Varför: Medicinska Komplikationer

ZarahB
    När: Slutet av April
    Var: NÄL i Trollhättan
    Varför: Förlossningsrädsla. Fött 2 barn vaginalt tidigare.

MiaMamma
    När: Slutet av April 2008
    Var: NÄL i Trollhättan.
    Varför: Gjort snitt med 3 tidigare barnen. Blir nu ett 4.e.

Kaisaa
    När: Slutet av April 2008
    Var: Dalarna/Bollnäs?
    Varför: Jobbig första förlossning. Blev akut kejsarsnitt.

cameron
    När: 7 Maj 2008
    Var: Danderyds Sjukhus Stockholm
    Varför: Förlossningsrädsla. Snittades med 1.a barnet Maj 2006

Gumben
    När: 7 Maj 2008
    Var: Grebbestad
    Varför: Förlossningsrädsla. 1 förlossning bakom sig.

Laban01
    När: Vecka 19 Början av Maj
    Var: Norberg
    Varför: Tidigare jobbiga förlossningar i bagaget.

maya06
    När: Har ej fått datum ännu Blir i början av Maj 2008 förmodligen.
    Var: Stockholm
    Varför: Förlossningsrädsla. Detta är hennes 2.a barn.

man76
    När: 15 Maj 2008
    Var: Västerås
    Varför: Förlossningsrädsla. Födde 1.a barnet vaginalt.

LillLindberg
    När: Mitten på Maj 2008
    Var: Sundsvall
    Varför: 1.a förlossningen slutade i katastrofsnitt. Förlossningsrädsla.

Solstråla
    När: Juni 2008
    Var: Anonymt.

Kacan
    När: Juni 2008
    Var: Boden
    Varför: 2 akutsnitt sen tidigare.

sunt liv
    När: September 2008-03-10
    Var: Jönköping
    Varför: Medicinska skäl.

Tidigare kejsarsnitt under året/åren:

minya05 och engla07
    När: Juli 2005 Februari 2007
    Varför: Förlossningsrädsla. Första förlossningen slutade i snitt

Selenia
    När: 2006 och 2008
    Var: Stockholm Danderyds Sjukhus

Malin1988
    När: 7 februari 2008
    Var: Köping

idisb
    När: Januari 2007
    Var: Ryhov i Jönköping
    Varför: Förlossningsrädsla. Fött 1 barn tidigare vaginalt.

LeonNoel
    När: Juli 2006 Januari 2008
    Var: Katrineholm
    Varför: Bäckenträngsel

snuttP
    När: November 2007
    Var: Helsingborg
    Varför: Förlossningsrädsla pga tidigare förlossning.

siamusen
    När: Juni 2006
    Var: Paris
    Varför: För att undvika syreskador på barnet och för att de inte hade barnvakt åt barn nr ett.

Jenny b
    När: Januari 2006
    Var: Csk Kristanstad
    Varför: Förlossningsrädsla. 1a barnet blev akutsnittat.

Smoothiz

När: Augusti 2006
    Var: KSS i Skövde
    Varför: Förlossningsångest

Bonni

När: Mars 2006 Augusti 2007
    Var: Eskilstuna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 22:38
    Fru Ohlsson
    När: 3 April
    Var: Uppsala
    Varför: Tidigare förlossningsskada

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-11 11:39
    MrsMia
    NÄR: 10/7 2007
    VAR: Södersjukhuset Stockholm
    VARFÖR: Tillväxthämmade tvillingar, valde snitt pga att det kändes som om det var det säkraste för barnen, samt att jag önskade skydda mitt underliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 09:54
    smulan866
    Var: Karlskoga lasarett
    När: 14 Maj 2008
    Varför: Humanitära skäl då jag blev förlossningsrädd efter förra förlossningen

missis
    När: december 2004
    Var: umeå
    Varför: Förlossningsrädsla,+ egen önskan om en lugn förlossning

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-12 10:48
    Weronica83
    När: 14 mars
    Var: Värnamo sjukhus
    varför: Humanitära själ pga av lång förlossning 03 som varade i 55 timmar o slutade i akut ks

• Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.
  • beadis
    pumpkinpie skrev 2008-04-26 08:30:05 följande:
    Tänkte på dig hela dagen igår snart3barnsmamma, jag tycker att det du går igenom är helt fruktansvärt! Jag funderar på hur det fungerar med journaler, har ingen erfarenhet av detta, men är det möjligt att kräva att få sin åsikt eller liknande inskrivet i journalen? Kanske någon inom vården som vet? Min erfarenhet när man har att göra med tex myndigheter är att det är väldigt lätt att ge ett svar eller avfärda någon muntligt. Ber man om ett skriftligt svar tänker personen igenom svaret nogrannare eftersom det är mer troligt att man får stå till svars för det senare.Med tanke på att du gott och väl har skäl som räcker till för att beviljas ett huminitärt snitt undrar jag om du kan kräva att få inskrivet i din journal,- att du blivit utsatt för övergrepp,- att du är mycket rädd för att barnet ska få skador eller dö, pga tidigare komplikationer,- att du är rädd för att få skador med tanke på vad som skett vid tidigare förlossningar,- att du är så rädd för att föda vaginalt att det kommer att påverka förlossningen i en negativ riktning,- att du utan tvivel anser att ett snitt vore det bästa men att du blir TVINGAD att föda vaginalt,- att du anser dig inte vara hjälpt av den behandling de erbjudits innan förlossningen då den inte ändrat vare sig dina mentala eller fysiska förutsättningar inför förlossningen.Anledningen till att jag tycker att du ska försöka få detta inskrivet i din journal är att det, om något skulle gå snett (får naturligtvis inte hända) gör detta det mycket lättare att utkräva ansvar av den som fattat beslutet. Detta är inte av elakhet, en läkare måste vara helt säker på att han eller hon fattar det bästa beslutet. Men psykologiskt kan det vara jobbigt för ansvarig läkare att ha det så svart på vitt som det blir här. Jag tänkte ganska mycket på formuleringen, den är jätteviktig.Ge inte upp, fortsätt att kämpa! Det verkar som om de allra flesta får sitt snitt beviljat lite senare i graviditeten. Låt oss hoppas att detta bara är ett dumt test för att se hur beslutsam du är.
    menar du att psykologen ska skriva ner det i sitt utlåtande om mig eller aurora bm...överläkaren kommer ju knappast att skriva det eftersom det är hon som nekar mig snittet..
  • beadis
    pumpkinpie skrev 2008-04-26 08:32:47 följande:
    Jag märker att det är väldigt lätt att vara präktig och ge andra råd...önskar jag kunde ta tag i min egen situation också. Där blir det betydligt svårare...
    heltklart lättare att råda andra, men när det gäller en själv blir man bara maktlös...
  • beadis
    Hopp78 skrev 2008-04-26 13:11:36 följande:
    Sthlmsjävlar:Tack så mkt. Det känns faktiskt bra att dom var tillmötesgående.Ja vi vet redan vad pojken ska heta Med makens onda mage gick det inte alls bra. Ingen tar honom på allvar och det stör mig så fruktansvärt mkt. Igår fick han reda på av sin chef på arbetet att det kanske är en cysta i magen. Chefens fru hade haft det och hon hade likadana symptom som maken har.Men maken ska begära en röntgen via VC för så här kan han ju inte ha det.Tack för omtanken!snart3barnsmamma:Tackar så mkt. Fast jag tycker sjukvården är fucked up ändå men det är en annan historia!Men jag tycker det är konstigt ändå att du inte får ett snitt snart3barnsmamma. För min brorsas fru hon hade en jobbig förlossning, värkar som stannade av, sonen blev utdragen med en sugklocka och jag tror hon sprack oxå en hel del efteråt.Men förra året då dom skulle få en till, hon fick sitt snitt lätt som jag har förstått av min brorsa. För när han fick veta att jag skulle ha barn, då sa jag att jag kommer att kräva ett kejarsnitt och han sa då att: "Men det är ju lätt att få igenom idag mot för några år sedan".Tycker bara det är konstigt att du inte får snittet beviljat.Men jag håller tummarna för dig ändå!
    ja man kan verkligen undra varför...jag tror det handlar mkt om vilka läkare man bemöter....o vad deras överförordnare säger till de...mkt ekonomi alltså
  • hjärta

Verkar vara väldigt olika hur man blir bemött. Jag har varit hos min vanliga BM, som skickade remiss till snittläkaren direkt. Och snittläkaren har jag träffat en gång och hon gav mig snittlöfte. Dock sa hon att hon ville träffa mig igen efter 4v för att jag skulle fundera på mitt beslut och vara HELT säker. Så jag tyckte att det gick lätt som en plätt.
    MEN...nu har jag ju såklart inte fått nån kallelse till tiden som skulle vara efter de 4 funderingsveckorna (jag har skrivit detta i tråden innan)så jag ringde och fick veta att det var fullt på återbesökstider den närmaste tiden och att jag var oprioriterad för att jag har hela 11 v kvar! Ojoj..men skam den som ger sig! Så jag ringde upp igår och får jag ingen ny tid nästa vecka så får jag träffa en annan läkare som ska ge mig snittdatum. Så det är bra att vara "jobbig" och ligga på! Visa att man inte ger sig, fast det tar på krafterna.

• Tuzza

snart3barnsmamma: Usch..har läst ditt brev till läkaren...och jag fattar inte hur de kan neka dig snitt...

Är det någon som orkar läsa mitt brev när jag skrivit det klart? Inboxar det gärna isåfall...

• beadis
    Tuzza skrev 2008-04-26 22:48:50 följande:
    snart3barnsmamma: Usch..har läst ditt brev till läkaren...och jag fattar inte hur de kan neka dig snitt...
    Är det någon som orkar läsa mitt brev när jag skrivit det klart? Inboxar det gärna isåfall...
    jag läser gärna ditt brev när det är klart...
  • pumpkinpie
    snart3barnsmamma skrev 2008-04-26 15:59:49 följande:
    menar du att psykologen ska skriva ner det i sitt utlåtande om mig eller aurora bm...överläkaren kommer ju knappast att skriva det eftersom det är hon som nekar mig snittet..
    Jag menade journalen på sjukhuset, i fall man har rätt att få det inskrivet. Vet inte hur bestämmelserna ser ut. Det är möjligt att överläkaren inte har rätt att neka dig det.
  • beadis
    pumpkinpie skrev 2008-04-27 12:15:01 följande:
    Jag menade journalen på sjukhuset, i fall man har rätt att få det inskrivet. Vet inte hur bestämmelserna ser ut. Det är möjligt att överläkaren inte har rätt att neka dig det.
    får ta o kolla upp det...
  • affis

Hej hej!

Här kommer en uppdatering från en av oss som har fått sitt snitt beviljat och numera också har erfarenhet av ett planerat kejsarsnitt.

Onsdag den 23 april kl 08.36 föddes vår efterlängtade Tilo på Vrinnevisjukhuset i Norrköping. Personalen på operationsavdelningen var fantastiska och de gjorde allt för att både jag och min man skulle kunna vara så delaktiga som möjligt.
    Underbara människor, inte minst narkossköterskorna och narkosläkaren höll mig underrättad om allt, såg till att jag hade allt jag behövde och såg till att min man fick se så mycket som han ville och också ta del av allt det han önskade. Han var dessutom så kaxig så han kunde se på när vår sons huvud tittade ut från såret i min mage. Personalen tog också över kameran så att min man bara kunde koncentrera sig på mig och vår son.
    Jag blev helt överväldigad av all den vänlighet och delaktighet de visade. De hjälpte oss att fånga varje sekund.

Jag fick katetern insatt innan spinalbedövningen, vilket på mig inte alls gjorde ont. En mycket kort, svagare brännande känsla, sedan satt katetern på plats.
    Spinalbedövningen var inte heller smärtsam på något sätt. En kort, svagt brännande känsla någon sekund, sedan spred sig värmen och bedövningen tog korrekt.

Redan samma kväll fick jag hjälp att stappla in i duschen (underbart) och sedan stapplade jag i säng igen. Under natten kunde jag byta på min son själv borta vid skötbordet. Det gick alltså fantastiskt bra för mig att komma igång och upp på fötter, men så är jag envis också.

Vi åkte hem efter två nätter på sjukhuset då vi själva önskade det. Vi gjorde dock ett återbesök dagen efter för att kontrollväga att Tilo åter ökade i vikt, vilket han gjorde. Vi mår båda väldigt bra nu.

Bara att fråga mig om ni undrar över något. Jag svarar så gärna.

• cameron

Åh grattis affis! Vad underbart att höra att allt gick så braGlad Nu längtar jag massor tills nästa ons då det är min tur. Hoppas att jag kommer att vara lika pigg som du efter snittet. Förra gången var jag rejält omtumlad dom första två dygnen men förhoppningsvis går återhämtningen fortare den här gången.

Världens bästa Olivia 060524. Lillasyster kommer 080507!
Svar på tråden ENDAST för oss som valt/vill ha kejsarsnitt som förlossningsmetod.