- 

De kan och får inte tvinga dig, säk dig vidare om de står fast vi det! Däremot låter det som någon sjuk form av "taktik" de använder i hopp om att du ska vekan och sluta "tjata". SÅ just det ska du inte göra, sluta INTE tjata, stå på dig det är DIN kropp och DIN förlossninge. Blir så arg! Svarde ju dig i inboxen oxå så du vet vad jag tycker...snart3barnsmamma skrev 2008-03-19 17:34:38 följande:Det verkar som om ALLA får sina snitt beviljade, utom jag.Jag kommer inte att få det. var på mitt aurora samtal idag o kan ju inte säga mer än att de kommer att tvinga mig till vaginal förlossning. hon gjorde klart för mig med en gång att hon är inte där för att övertalas till ngt. Vi ska gå igenom min förra förlossning o sen ska jag känna mig så trygg att jag kan föda vaginal i slutet av juli.det lät på henne som om överläkaren har bestämmt sig om att det kommer inte bli ngt snitt för min del.Det är för stora risker med det. Det bästa för alla kvinnor är att föda vaginalt. De skiter FULLSTÄNDIGT i min psykiska hälsa. att jag sa till henne, jag mår JÄTTEDÅLIGT, det hjälpte inte ett skit. Ja men du kommer att ändå behöva gå de här veckorna till förlossningen. Men att jag ska må skit de här veckorna, det spelar tydligen ingen som helst roll.Jag känner mig som en överkörd råtta som ligger nånstans i rännstenen. Det finns inget av självkänslan kvar, jag bara gråter hela tiden. Fattar ni, de kommer att tvinga mig föda vaginalt!!! De kan och får inte tvinga dig, säk dig vidare om de står fast vi det! Däremot låter det som någon sjuk form av "taktik" de använder i hopp om att du ska vekan och sluta "tjata". SÅ just det ska du inte göra, sluta INTE tjata, stå på dig det är DIN kropp och DIN förlossninge. Blir så arg! Svarde ju dig i inboxen oxå så du vet vad jag tycker...snart3barnsmamma skrev 2008-03-19 17:34:38 följande:Det verkar som om ALLA får sina snitt beviljade, utom jag.Jag kommer inte att få det. var på mitt aurora samtal idag o kan ju inte säga mer än att de kommer att tvinga mig till vaginal förlossning. hon gjorde klart för mig med en gång att hon är inte där för att övertalas till ngt. Vi ska gå igenom min förra förlossning o sen ska jag känna mig så trygg att jag kan föda vaginal i slutet av juli.det lät på henne som om överläkaren har bestämmt sig om att det kommer inte bli ngt snitt för min del.Det är för stora risker med det. Det bästa för alla kvinnor är att föda vaginalt. De skiter FULLSTÄNDIGT i min psykiska hälsa. att jag sa till henne, jag mår JÄTTEDÅLIGT, det hjälpte inte ett skit. Ja men du kommer att ändå behöva gå de här veckorna till förlossningen. Men att jag ska må skit de här veckorna, det spelar tydligen ingen som helst roll.Jag känner mig som en överkörd råtta som ligger nånstans i rännstenen. Det finns inget av självkänslan kvar, jag bara gråter hela tiden. Fattar ni, de kommer att tvinga mig föda vaginalt!!!
- 

SÖK dig vidare skulle det ju stå... 

- 

Ring och fråga och berätta din historia och hur dåligt du mår. Jag vet inte om de kräver en remiss men alla försök är värda att pröva!!! Ge inte upp!snart3barnsmamma skrev 2008-03-19 17:48:53 följande:kan man söka till andra sjukhus utan en remiss från min bm?enligt min bm kan hon inte skriva ett till, eftersom hon redan skickat en här. Ring och fråga och berätta din historia och hur dåligt du mår. Jag vet inte om de kräver en remiss men alla försök är värda att pröva!!! Ge inte upp!snart3barnsmamma skrev 2008-03-19 17:48:53 följande:kan man söka till andra sjukhus utan en remiss från min bm?enligt min bm kan hon inte skriva ett till, eftersom hon redan skickat en här.
- 

Och jag som är föslossningsrädd är rädd för vaginal förlossning INTE för snittet. Egentligen inte förlossningsrädd alltså utan vaginal-förlossningsrädd för att vara exakt. Snittet skrämmer mig inte det minsta (nu har jag inte fått beviljat än men räknar med det...) SÅ med andra ord skulle jag aldrig vilja sövas, lukt, blod och sjukhusmiljö är ju inte vad som skrämmer mig. Men så är det för mig och kanske olika för andra... 

- 

Grattis till lyckat snitt och til din bebis indianflicka:) 
 Solstråla: Grattis till dig också, sååå skönt att höra och det ger mig hopp som också går på SÖS. Får jag fråga vilka du träffat? Både bm och läkare? Jag ska till min bm på tisdag men hon sa att det skulle dröja ett tag tills jag får träffa läkare men jag har ju BF före dig så då borde ju det vara skitsnack. Ska be om en tid direkt... 

- 

Okej, tack för svaret:) Så skönt att du fått så bra bemötande, grattis en än gång... Jag träffar ju en helt fantastisk barnmorska på indigo som öven kommer att vara med mig när jag träffar läkaren för att intyga att jag "kämpat" för att övervinna rädslan. Så i dagsläget känner mig, kanske felaktigt, lugn. Men på något sätt känns de så profesionella på SÖS och de vill att vi, precis som de, ska vara nöjda med VÅR förlossning. Håll nu tummarna för mig att jag får samma goda besked som dig:) Tack igen för att du orkade svara!Solstråla skrev 2008-03-26 17:51:36 följande:Aljas, min BM på Mama Mia skickade ju en remiss direkt till special mvc. och det var överläkaren (Elle Wågström) som jag träffade och hon ville att jag skulle träffa deras Indigo BM en gång så att "dom" i form av SÖS också skulle vara bekväma med att jag fick ett snitt. För som hon menade då skulle jag ha få lite mer info ifrån dom och både dom och jag skulle vara säkra på att beslutet var korrekt.Idag träffade jag Päivi Aaltoman (tror jag det var).Sen så ringde hon mig även idag för att berätta att läkaren (Elle) är ledig tom den 30/3 så brevet som hon skickat till henne kommer kanske inte att läsas direkt när hon är tillbaka men jag skulle inte oroa mig över det men det kanske skulle ta någon vecka längre innan jag fick mitt datum. Sen så frågade hon även om hon kunde ringa till mig i maj för att höra hur det går och hur jag mår en liten uppföljning helt enkelt. En helt underbar BM!! Okej, tack för svaret:) Så skönt att du fått så bra bemötande, grattis en än gång... Jag träffar ju en helt fantastisk barnmorska på indigo som öven kommer att vara med mig när jag träffar läkaren för att intyga att jag "kämpat" för att övervinna rädslan. Så i dagsläget känner mig, kanske felaktigt, lugn. Men på något sätt känns de så profesionella på SÖS och de vill att vi, precis som de, ska vara nöjda med VÅR förlossning. Håll nu tummarna för mig att jag får samma goda besked som dig:) Tack igen för att du orkade svara!Solstråla skrev 2008-03-26 17:51:36 följande:Aljas, min BM på Mama Mia skickade ju en remiss direkt till special mvc. och det var överläkaren (Elle Wågström) som jag träffade och hon ville att jag skulle träffa deras Indigo BM en gång så att "dom" i form av SÖS också skulle vara bekväma med att jag fick ett snitt. För som hon menade då skulle jag ha få lite mer info ifrån dom och både dom och jag skulle vara säkra på att beslutet var korrekt.Idag träffade jag Päivi Aaltoman (tror jag det var).Sen så ringde hon mig även idag för att berätta att läkaren (Elle) är ledig tom den 30/3 så brevet som hon skickat till henne kommer kanske inte att läsas direkt när hon är tillbaka men jag skulle inte oroa mig över det men det kanske skulle ta någon vecka längre innan jag fick mitt datum. Sen så frågade hon även om hon kunde ringa till mig i maj för att höra hur det går och hur jag mår en liten uppföljning helt enkelt. En helt underbar BM!!
- 

Hallå tjejer! 

Imorgon är det dags för ännu en terapiomgång för min del. Fundera på att böra tjata om läkartid nu för tyvärr så ger den j inte det jag hoppats på, hade hoppats på att bli av med lite av min rädsla i alla fall och det har inte hänt. Är nu i vecka 30 och tycker att jag kämpat länge nog. Min bm vill säkert inte "ge upp" men nu orkar jag snart inte mer även om hon är helt underbar...

Var på stan idag (eller ja, sickla och forum) men hittade inga bra böcker om kejsarsnitt. Tänkte beställa på nätet men hinner ju inte få den tills imorgon så kanske kan ni återigen belysa riskerna med kejsarsnitt, ja ni läste rätt:) Så jag kan visa att jag VET vilka risker som finns med ks. Risk för blodpropp, infektion, det är en stor bukoperation, sammanväxningar i livmodern (är det så, minns inte riktigt), kan bli stor blodförlust, ärret kan vara svårläkt/gå upp, kan vara längre återhämtningstid, kan behöva smärtlindring. Det här är det jag har att ta med mig till mötet imorgon, tänkte läsa på mer innan läkarmötet men tycker ni jag har glömt något viktigt som jag ska använda som argument imorgon gällande riskerna???
 Och förresten, vilken bok tycker ni är bäst ang. ks?? 

- 

Åh glömde, Grattis asat:) 

- 

Tack snälla, det är ungefär de risker jag läst om. Men riskerna verkar ju löjligt låga faktiskt, vilket ju är tur för oss såklart... Känns som om jag har ganska bra koll på vilka risker som finns med ks och det känns bra, liter mer kött på benen liksom i fall läkaren nu vill prova att "köra över mig".Sthlmsjävlar skrev 2008-03-31 17:38:56 följande:www.karolinska.se/templates/DialogEntry____55...Risken för infektion varierar med orsaken till snittet, generellt är risken ca. 1-2%. Tack snälla, det är ungefär de risker jag läst om. Men riskerna verkar ju löjligt låga faktiskt, vilket ju är tur för oss såklart... Känns som om jag har ganska bra koll på vilka risker som finns med ks och det känns bra, liter mer kött på benen liksom i fall läkaren nu vill prova att "köra över mig".Sthlmsjävlar skrev 2008-03-31 17:38:56 följande:www.karolinska.se/templates/DialogEntry____55...Risken för infektion varierar med orsaken till snittet, generellt är risken ca. 1-2%.
- 

Sthlmsjävlar: Är det redan dags, WOW) Klart jag håller tummarna men det kommer gå så bra ändå... Jag väntar bara på tid för att träffa läkare men är inte så orolig med tanke på att jag gått i terpai och verkligen visat mig "välvillig" till att diskutera min rädsla. 

Har inte orkat kommentera inläggen mellan allt tjafs och heller inte läst allt. Så jag är ledsen om jag missar era inlägg men grattis till nya beslut och tider och fortsätt kämpa ni andra. Jag hoppas på att ha mitt datum inom kort precis som jag hoppas ni andra kommer ha också:)

Sov gott!