• MIC

Skickat in intyg till Försäkringskassan. Vad händer nu??

Som rubriken lyder...vad händer när man skickat in sitt papper från barnmorskan att man är gravid till Försäkringskassan? Hur lång tid tar det tills uppgifterna ändras på FKs hemsida? Kommer det papper hem som man ska fylla i om inkomst osv. Mina uppgifter på FKs hemsida är från 1992 så det är inte precis aktuella hi hi och jag vill gärna ha mer i FP än vad de räknar på den lönen. Tjänar väl fyra gånger så mycket nu!

Många frågor - hoppas att någon orkar svara!! BF 1/7.

• Svar på tråden Skickat in intyg till Försäkringskassan. Vad händer nu??
  • paddanpuff

Du får ringa dit och ändra din inkomst uppgift. Det är jätte viktigt fall om att du skulle bli sjukskriven oxå. Nummret e 0771114114. Räkna din bruttolön * 12 + OB om du har det och ge dom summan innan skatt. Men tala med dom, det blir lättare. Det är inget som händer egentligen tror jag för att du skickar in ett papper om att du är gravid, jag vet inte riktigt då jag själv skickade in ansökan om HP samtidigt. Det borde du göra nu egentligen om det är så att du vill söka HP. Jag skickade in min HP ansökan i början av februari och har ännu inte fått nåt svar alls. de är ju inte kända för att vara snabba

• MIC

Jag har varit inne på hemsidan otaliga gånger och har inte hittat var man kan ändra sin inkomst. Tips?

• Martin1980

Man ändrar sin inkomst när man begär föräldrapenning.

• MIC

När ska man begära sin föräldrarpenning då? Först när barnet är fött eller i förväg? Jag kommer att vara hemma under sommaren med semesterersättning och behöver inte begära fp förrän i mitten av augusti.

• Sess82

När jag fick mitt moderskapsintyg och skickat in det så kom det hem papper om inkomstuppgifter. Ja eller det var en blankett jag skulle ge min arb.giv så de skulle fylla i hur mkt jag tjänar. Sen skickades den in och strax därefter fick jag hem en lapp där det stod att mina inkomstuppgfiter ändrats till det min chef anmält.

BF april 2008
  • MIC

Hur lång tid tog det från det att ni skickat in moderskapsintyget till de andra papperna kom? Det är nästan en månad sedan jag skickade in mitt intyg..

• Familjen NybergElmér

När fick ni erat moderskapsintyg? För jag har inte fått något än, och jag har redan varit på inskrivning.

• carola1977

Familjen NybergElmér skrev 2008-03-09 16:58:50 följande:

När fick ni erat moderskapsintyg? För jag har inte fått något än, och jag har redan varit på inskrivning.
    Kanske när man var ungefär halvvägs. Efter stora ul tror jag det var i alla fall.
  • carola1977

CaLi71 skrev 2008-03-09 13:52:44 följande:

Hur lång tid tog det från det att ni skickat in moderskapsintyget till de andra papperna kom? Det är nästan en månad sedan jag skickade in mitt intyg..
    För mig tog det jättelång tid. Jag ringde tom och kollade. Man får hem papper som arb.givare ska fylla i med inkomst mm.
Svar på tråden Skickat in intyg till Försäkringskassan. Vad händer nu??