• MIC

Skickat in intyg till Försäkringskassan. Vad händer nu??

Som rubriken lyder...vad händer när man skickat in sitt papper från barnmorskan att man är gravid till Försäkringskassan? Hur lång tid tar det tills uppgifterna ändras på FKs hemsida? Kommer det papper hem som man ska fylla i om inkomst osv. Mina uppgifter på FKs hemsida är från 1992 så det är inte precis aktuella hi hi och jag vill gärna ha mer i FP än vad de räknar på den lönen. Tjänar väl fyra gånger så mycket nu!

Många frågor - hoppas att någon orkar svara!! BF 1/7.

• Svar på tråden Skickat in intyg till Försäkringskassan. Vad händer nu??
  • Sess82

Moderskapsintyget fick jag på första besöket hos min Bm efter rutin-ul. Före det kan ju inte få det då det inte fastställts något BF ännu.

Hm jag skickade in mitt till Fk runt början på jan och början på feb hade jag fått papper om inkomsten som skulle fyllas i, säg att jag fick dom efter tre veckor. Sen lämnad ejag dom till chefen och de ska helst skickas tillbaka inom två veckor men för mig dröjde det tre. När det väl var inskickat så tog det två veckor så kom en lapp om att min inkomst ändrats hos Fk, så var det klart.

Någon som vet vad som händer efter det? Man bör väl få hem papper om när man vill börja plocka ut dagar eller? Samt inof om hur mkt man har i Sgi....

BF april 2008
  • PixieKatt

Skaffa en elegitimation så kan du plocka ut dagar via internet från FK:s hemsida. Jättesmidigt!

Min BM sa till mig när hon skickat papper till FK, och att jag skulle se till att jag fick hem moderskapsintyg, annars skulle jag ringa FK eller henne så att det ordnades. Det kom dock efter några veckor tillsammans med en lapp till arbgivaren, som arbgivaren fyllde i och skickade in. Sedan kunde jag logga in på nätet och se när det ändrats. Smidigt!

• Sess82

Jo jag har hört man kan fixa med sina dagar på nätet.. men jag har inte e-leg. Elle rjo jag har men det funkar inte och jag får aldrig tummen ur att gå till banken och fixa det. Men det är ju många som inte har tillgång till dator, hur gör dom? Får man inte hem papper om SGI på posten?

BF april 2008
  • luckysun

Skickade iväg mitt moderskapsintyg samt tidigare anställningsavtal och ett brev som förtydligar mina ev. glapp av arbetslöshet(inskriven på arbetsförmedlingen).

Men har inte hört ett knyst. Skickade för tre veckor sedan...

• luckysun

Jag är arbetslös i nuläget och kände att FK måste veta mitt förlutna sedan min långa anställning som tog slut för två år.

• PixieKatt

Jag tror inte ens du måste till banken om du har internetbank. Det är bara logga in på banken och ladda hem ett nytt. Och ta bort det från datorn som inte funkar. Testa :) Det är roligt, man kan planera FP och allt möjligt där.

• maria lintott

Ja så gjorde jag, skulle logga in med e-leg på FK men det fungerade inte, då loggade jag in på internetbanken å laddade hem en ny...

Det är ju jättesmidigt, å där kan man se vilka uppgifter dom har på en.

• Sess82

Jo jga måste till banken. Har HSB. Dom har att när man fixar internetbank från början får man en licens man ska installera på datorn.  Och det är bara på den datorn man sen kan logga in med ett anv.namn och kod man själv valt. Och bara när man loggat in på det sättet man kan beställa ett nytt e-leg. Sen kan man med engångskoder logga in från vilken datorn som helst för att utföra bankärrenden, men inte för att fixa såna extrasaker.

Så ingen hade svar på när man får hem papper med sin SGI?

BF april 2008
  • Lejån

Fått hem brev från FK med blankett som lönekontoret skulle fylla i angående anställning. Det tog väl ca 2-3 veckor efter inskickat moderskapsintyg.

Sedan tar det väl ett tag för dem att fastställa föräldrapenningen gissar jag på.

• Drömmerdrömmar

Jag har också skickat in moderskapsintyget, var nog två månder sen ungefär. och jag fick inte hem något sånt papper ni pratar om "om att man ska fylla i inkomstuppgifter", eller det kanske är det.. jag vet inte ni kanske kan hjälpa mig lite det pappret jag fick på står det blandannat: "Vill du veta mer om föräldrarförsäkringen?"... bla bla... anmäl dig till informationen på något av följande sätt:
    * Gå in på www.fk...... och tryck på rubriken "förälder"
    * Ring till kundstjänst på telefonnummer.......

sen står det om föräldrapenning -sjukpenning i korthet".

och på det andra pappret står det: "såhär sköter du din föräldrapenning på internet".
    Och rubrikerna är: "allt du behöver finns på nätet", "E-legitimation", mer om föräldrapenning", andra självbettjningstjänster"...

är det dem papprerna NI pratar om? usch tycker allt är så rörigt jag förstår inte vad jag ska göra :(

• PixieKatt

Jag tror inte min SGI stod i några papper alls? Jag har bara sett det på nätet. Du får nog helt fräckt ringa och fråga FK då :)

• Starlight84

Hej! Skickade in moderskapsintyg och arbetsgivarintyg till FK nästan samtidigt... sedan tog det ett tag och då ringde jag upp FK och då la de in mitt moderskapsintyg på nätet direkt så då kunde jag börja plocka dagar direkt även fast mitt SGI inte var färdigt...sedan tog det ett tag innan de tog kontakt med mig om mitt arbetsgivarintyg men när de väl gjorde det så tog det bara 3 dar sedan var det färdigt...så nu fungerar allt jättebra.....

• Lejån

Drömmerdrömmar:
    Stod det inget om att du måste redovisa arbetsgivarintyg eller något??

Jag fick de pappren du skriver om också, iaf en del av dem men även då den blankett som lönekontoret skulle skriva på och skicka in. Jättekrångligt ju!

• Drömmerdrömmar
    Lejån skrev 2008-03-11 12:56:02 följande:
    Drömmerdrömmar: Stod det inget om att du måste redovisa arbetsgivarintyg eller något?? Jag fick de pappren du skriver om också, iaf en del av dem men även då den blankett som lönekontoret skulle skriva på och skicka in. Jättekrångligt ju!

Hmm njae tror inte det...
    kanske är för att jag räknas som arbetslös..?

mmm det är krångligt

• MIC

Jag har pratat med FK idag och de skickar inte ut papper om ändrad inkomst förrän det är tre månader kvar till BF och innan dess kan man inte planera sin föräldrarpenning via hemsidan. Skönt att veta i alla fall!!

• luckysun

Om man inte har internet hemma. Hur gör man då vad gäller uttag av dagar? Allt sker via internet numer.

• Dragonmind

Jag skickade in mitt havandeskaps intyg för...ja det är snart en månad sedan oh har fortfarande itne fårr några papper tillbaka. Jag börjar bli lite nervös över att jag skulle ha missat något.

Jag får väl ringa dem snart och se hur det ligger till.

• MIC

luckysun; Jag tror att man kan göra det via knapptelefon med. Ring och kolla!

• Sess82
    luckysun skrev 2008-03-11 16:41:40 följande:
    Om man inte har internet hemma. Hur gör man då vad gäller uttag av dagar? Allt sker via internet numer.
    Min granne som fick barn nu i feb fick hem typ som a-kassans kassakort. Man ska kryssa i rutor de dagar man vill ha utbetalt fp för.. .Men jag vet inte när man får dessa kort. Hon fick innan bebisen kom... Ska fråga igen...
    BF april 2008
  • Smulanflen

Jag skicka in moderskapsintyget när jag var i V 24 & nu är jag i V 29 & har ännu inte fått några papper hemskickade...
    Kanske skulle ta & ringa dom.

Svar på tråden Skickat in intyg till Försäkringskassan. Vad händer nu??