• Squirl

kalium

Rasberry, det är lätt att missuppfatta andras inlägg när man umgås så här i skriftlig form och inte hör tonfall eller ser gester. Jag tror Suba menar väl och bara önskar hjälpa till:)
    Chris06: jag utgår ifrån att du fått ordination ifrån din läkare att äta detta. Så har även jag och jag har frågat här i forumet om detta utan att bli klokare. Jag antar, eftersom även du fått detta ordinerat, att det är nya rön läkarna tagit del av. Misstänker att svenskar som äter jodberikat salt kan hoppa över det.

• Squirl
    Längtansmamman skrev 2008-03-09 15:41:59 följande:
    Hej Raspberry och ni andra,Visst räcker det väl med 0,5 mg Folsyra (Folacin)?Eller äter ni 5 mg (ev två tabl, alltså 10 mg per dag?)Jag läste bara på Mitt Val Kvinna och med två såna så får man ju i sig just dagsbehovet 0,5 mg Folsyra.Jag undrar hur det är med Folacin/Folsyra:1/ Är det samma sak?2/ Kan en ökad mängd underlätta att bli gravid?Jag trodde bara att det hade att göra med att försöka undvika ryggmärgsbråck och då räcker ju Mitt Val Kvinnas dos.
    Min förra omgång gjorde jag faktiskt det, jag hade köpt B-50 tabletter och så kom en mycket omtänksam kompis med folsyretabletter till mig. Då tryckte jag i mig även dem.
    Ett tag senare gjorde jag blodtest i ett helt annat ärende än barnalstring. Läkaren påpekade mitt särskilt höga folsyrevärde.
    Jag tror inte det är särskilt bra, det ska ju vara balans i kroppen. Bäst att ta rekommenderad dos, tror jag. Angående ifall Folacin/Folsyra är samma sak, här får du en kopierad text ur Nationalencyclopedien:
    Vattenlösliga vitaminer Folsyra Folsyra, folater och folacin är samlingsbenämningar på ett antal derivat av pteroylglutaminsyra, där tetrahydrofolsyra är den aktiva komponenten och fungerar som koenzym vid bildning av nukleinsyror och aminosyror

M.a.o, det är samma sak!

Intressant med kaliumet, Vitsippa och Raspberry. Här knapras det!
  • Squirl

Värt att tänka på: kalium finns numer enbart i ekologiska bananer.

Men muskelkramp fixas med magnesium, bra både för idrottsmän och gravida.
    Magnesiumrika livsmedel är grönsaker, frukter och baljväxter, nötter och frön, vetegroddar, vetekli, fullkornsbröd, knäckebröd, potatis, ost, ägg, räkor och havsmat, torkad frukt.

• Squirl
    skugga1 skrev 2008-03-09 20:48:26 följande:
    Hejsanjag har brist på folsyra och har tagit 2st 5mg tabletter om dan i många år, tror ni jag behöver öka inför ET? De har hittat en donator till oss så snart är det dax.
    Har du nyligen tagit blodprov, så du vet att du har brist trots att du ätit det i många år? Gå över till kombinerad B-vitamintablett i så fall, för har du folsyrabrist trots tillskott har su med stor säkerhet brist på övrig B.
    Annars, marsch pannkaka till blodprovstagning!
  • Squirl
    Sleepingbeuty skrev 2008-03-10 11:18:30 följande:
    Även om du bara tar en tablett Folacin på 5 mg som är rekommenderat så får du ett högt värde på blodtest.Det är meningen att det ska vara så.Det är därför vi ska ta 5 mg om dagen för att förhindra ryggmärgsbråck hos barnet.
    Men ett högt värde är inte detsamma som ett bra värde för det ska finnas en balans värdena emellan, inget av värdena ska "sticka iväg" ifrån de andra.
  • Squirl

Jag äter ekologiskt så långt det går utan att krångla till livet för mycket och jag litar på KRAV-märkningen såtillvida att den utlovar produkter odlade utan kemiska bekämpningsmedel men med naturgödsel. Men- vågar inte säga ifall produkterna kan vara genmaipulerade.

B-vitaminbristen överlag är väldigt utbredd idag och det säger en del att man funderar på mjölberikning för att åtgärda den värsta sorten som orsakar sån skada, folsyrabristen.
    Vad farao, det är ju inte mjöl man ska äta! Bättre utbilda människor i vad som är bra mat. Man ska ju äta broccoli, fett, hela korn, alltså saker som ger näring. så försöker man komma åt problemet med att berika det man borde äta minst av för det är det som folk äter mest av.

Svar på tråden kalium