Längtansmamman skrev 2008-03-09 15:41:59 följande:
Hej Raspberry och ni andra,Visst räcker det väl med 0,5 mg Folsyra (Folacin)?Eller äter ni 5 mg (ev två tabl, alltså 10 mg per dag?)Jag läste bara på Mitt Val Kvinna och med två såna så får man ju i sig just dagsbehovet 0,5 mg Folsyra.Jag undrar hur det är med Folacin/Folsyra:1/ Är det samma sak?2/ Kan en ökad mängd underlätta att bli gravid?Jag trodde bara att det hade att göra med att försöka undvika ryggmärgsbråck och då räcker ju Mitt Val Kvinnas dos.
Min förra omgång gjorde jag faktiskt det, jag hade köpt B-50 tabletter och så kom en mycket omtänksam kompis med folsyretabletter till mig. Då tryckte jag i mig även dem.
Ett tag senare gjorde jag blodtest i ett helt annat ärende än barnalstring. Läkaren påpekade mitt särskilt höga folsyrevärde.
Jag tror inte det är särskilt bra, det ska ju vara balans i kroppen. Bäst att ta rekommenderad dos, tror jag. Angående ifall Folacin/Folsyra är samma sak, här får du en kopierad text ur Nationalencyclopedien:
Vattenlösliga vitaminer Folsyra Folsyra, folater och folacin är samlingsbenämningar på ett antal derivat av pteroylglutaminsyra, där tetrahydrofolsyra är den aktiva komponenten och fungerar som koenzym vid bildning av nukleinsyror och aminosyror
M.a.o, det är samma sak!
Intressant med kaliumet, Vitsippa och Raspberry. Här knapras det!