• Raspberry81

kalium

Jag har hört att kvinnor i underutvecklade länder med fattig kost kan föda barn med sköldkörtelfel, men vi som bor i västvärlden får i oss jod genom maten och exempel salt med jod (vilket väl de flesta använder). Därför tror jag du kan ta det med en nypa salt Fyndigt va?

• Raspberry81

Suba: jag är en av de som lider av sköldkörtelproblem. Jag förstår inte vad du menar med detta inlägg, inte tonen, och framförallt inte med bristen av din egen kunskap i ämnet. Kalium och jod är knappast den enda anledningen till att man drabbas av exempelvis underproduktion. MEN i underutvecklade länder är det en vanlig anledning. Här i Sverige inte alls vanlig. Sanningen är att brist på ett hormon leder till brist på ett annat. Det har ingenting med jod att göra. Är det en slump att underfunktion är vanlig hos kvinnor över 40 och ovanlig hos yngre kvinnor? Lägre östrogenhalt leder mng gånger till att sköldkörtelhotmonet i kroppen minskar. Ja mineraler är viktiga, men som jag skrev har vi i sverige med jodberikat salt och bra mat knappast den anledningen att hänvisa till när det gäller barn som föds med sköldkörtelproblem.

• Raspberry81

Det man däremot SKA äta inför en planerad graviditet är folsyra för att undvika ryggmärgsbråck hos barnet. Det skrivs ut av din läkare. Folacin 5mg 1-2 tabletter per dag.

Suba: Tror nog inte ts är utsatt för radioaktivt jod eller bor i närheten av ett kärnkraftverk som utsöndrar detta ämne direkt! Vilken hysteri.

• Raspberry81

Om man googlar på nätet ser man att risken vid jodbrist är hjärnskador och sköldkörtelproblem. Man tar främst upp tredje världen, afrikagruppen osv, men även att det är viktigt att använda jodberikat salt i matlagningen, som funnits i sverige sedan 1936 för att undvika dessa skador på barnen. Undersökningar visar att länder i västvärlden kan ha detta problem för att de inte har jodberikat salt, ex Irland och England. Men äter man jodsalt, ska man få i sig tillräckligt. Är man rädd för att inte få det kan man självklart välja tabletter (kan inte skada)

• Raspberry81

Vad gäller kalium, står det enligt vårdguiden att man kan använda kaliumtillskott vid graviditet, men rådgöra läkare vid regelbunden använding vid amning. Kalium överförs till barnet via bröstmjölken men man vet om det är onyttigt eller nyttigt. Jag funderar lite vart du fått dessa instruktioner chris06? jag kan inte hitta ngnstans att det behövs tillskott vid planerad graviditet. Ta det lugnt med mineraler, som min läkare säger kan det ena tillskottet ta ut det andra om man börjar laborera för mycket.

• Raspberry81

Nu har jag kollat detta ytterligare och jag ANAR att läkare rekommenderar kalium och jod vid upprepade missfall/ benägenhet för missfall. Eftersom jodbrist kan leda till sköldkötelproblem, kan det i sin tur öka risken för missfall (missfall vid sköldkörtelproblem är vanligt). Kalium kan även ordineras kvinnor som haft upprepade missfall. Detta har jag dock fått fram genom att googla, och vet inte hur tillförlitligt det är. Squirl: Nej hon kanske inte menade illa, det kanske endast var illa formulerat.

• Raspberry81

Folacin används ofta för en viss typ av blodbrist, och därför är de mkt starkare och receptbelagda. Vid förebyggande behandling före och under graviditet ska detta läkemedel tas enligt läkares ordination, jag tog 1 per dag. Detta använder man endast 6 veckor innan planerad graviditet som jag förstod det, sedan tar man de vanliga receptfria folsyretabletterna. Det kan hända att jag fick det utskrivet eftersom jag är glutenintolerant och därför tar inte min tarm upp mineraler lika bra.
    Jag har tex receptbelagda zinktabletter eftersom jag har brist på zink.

Detta var intressant tråd. Jag vill ha råd om vad ni andra provat i mineralväg innan ET eller FET! Jag har ätit zink, folacin, omega3.

Vill bara säga det till andra som möjligtvis är glutenintoleranta: Tarmen tar inte upp mineraler bra när den är irriterad, och eventuellt finns det en liten minskad förmåga även fast tarmen är ok. Jag har aldrig haft ont i magen, men uppvisade antikroppar på testet som kan betyda att det en dag bryter ut.

• Raspberry81

Vad är det som gör att du har brist av dessa? vet du?

• Raspberry81

Tänkte bara eftersom din och min anamnes är liknande...

• Raspberry81

Läste här i ett annat forum om folsyra. De flesta skriver att överskottet kissas ut, dvs det är en mineral (?) som inte lagras. Mineraler som lagras är högst olämpligt att ta för mkt av. Mng får tydligen det innan insättning, kanske för att vara säker på att folsyrenivån i blodet är bra, dvs inte behöva ta om blodproverna igen. But I dont know.....

Jag kan tänka mig att även jag har B12-brist eftersom jag har som "ont i nerverna" i ex handen ibland. Ngn sa att det kan vara B-vitamin brist.

• Raspberry81

Det som är lite skrämmande idagens läge är att en varierad kost ev inte ger alla mineraler och vitaminer, dvs frukt och grönt innehåller mycket mindre "nyttigheter" än vad de gjorde förr, samt mer gifter. Jag blir rädd av att tänka tanken, därför ska jag inte göra det....

Är det ngn som vet hur man kan kontrollera att ekologiska frukter och grönsaker verkligen är ekologiska. Det är väl KRAV-märkta, men vad innebär det? Jag är inte insatt i ekologiska alternativ

• Raspberry81

Det är jätteintressant.

Min bror bor i London och han säger samma sak. Här i Sverige har man kommit på att det är mer gifter än nyttigheter i frukt och grönt (iaf en viss risk att äta DDT bananer, ett gift som fortfarande anv i Sydamerika). Och min kropp har inte gillat frukt de senaste åren. Kanske är den smart

Måste tillägga att det inte bara är för ens egen del man ska undvika frukt från vissa länder och av vissa märken. Även människorna som arbetar med plockning drabbas av dessa gifter (ex cancer). Och ngn måste ju bespruta bananerna!

Jag skalar all frukt, trots att nyttigheterna är koncentrerade dit.

Svar på tråden kalium