• Sleepingbeuty

kalium

Även om du bara tar en tablett Folacin på 5 mg som är rekommenderat så får du ett högt värde på blodtest.Det är meningen att det ska vara så.Det är därför vi ska ta 5 mg om dagen för att förhindra ryggmärgsbråck hos barnet.

Squirl skrev 2008-03-09 17:12:12 följande:
    Min förra omgång gjorde jag faktiskt det, jag hade köpt B-50 tabletter och så kom en mycket omtänksam kompis med folsyretabletter till mig. Då tryckte jag i mig även dem. Ett tag senare gjorde jag blodtest i ett helt annat ärende än barnalstring. Läkaren påpekade mitt särskilt höga folsyrevärde. Jag tror inte det är särskilt bra, det ska ju vara balans i kroppen. Bäst att ta rekommenderad dos, tror jag. Angående ifall Folacin/Folsyra är samma sak, här får du en kopierad text ur Nationalencyclopedien:Vattenlösliga vitaminer Folsyra Folsyra, folater och folacin är samlingsbenämningar på ett antal derivat av pteroylglutaminsyra, där tetrahydrofolsyra är den aktiva komponenten och fungerar som koenzym vid bildning av nukleinsyror och aminosyrorM.a.o, det är samma sak!Intressant med kaliumet, Vitsippa och Raspberry. Här knapras det!
  • Sleepingbeuty

Man kan ha brist på B 12 om man har haft eller har någon slags struma.

skugga1 skrev 2008-03-09 21:12:52 följande:
    Jag äter b12 på recept oxå och tog blodprov för några veckor sen och de var bra. Så jag ligger bra med tabletter inte utan ,undrar om jag behöver högre dos nu? Får fråga läkaren vad de tycker.
  • Sleepingbeuty

Även B6 och E-vitamin är viktigt om man vill bli gravid.
    Jag ta även Kalcium med D-vitamin då alla behandlingar kan ge en brist på detta.

• Sleepingbeuty

Folacin är den rekommenderade dosen och den ska tas i flera månader innan man ska bli gravid.% mg ska man ta varje dag.
    Har ni inte hört diskusionerna om att de vill lägga till Folcyra i bröd och mjöl för att förhindra ryggmärgsbråck då så många inte vet om detta med hur viktigt det är med folacin.
    Du säger att du tar 1 mg folsyra.Varför tar du inte 5 mg Folacin?? Eller tar du 2 tabbletter= 10 mg?

Primrose skrev 2008-03-09 17:27:07 följande:
    Tack för all info, Raspberry! A propos kalium - det finns väl i t ex tomater och bananer också? Ibland säger de att kramper under graviditeten (som ju är vanligt i vaderna, ofta under natten) kan bero på kaliumbrist och  man rekommenderas att äta t ex en banan om dagen. Andra säger att kramperna inte beror på kaliumbrist.Folacin är mycket starkare än vanliga, receptfria folsyretabletter. De är receptbelagada och innehåller 5mg. Den normala rekommenderade dosen är 500µg (mikrogram) av folsyra. Folacin innehåller alltså mycket mer. Ett µg motsvarar ett miljondels gram och ett milligram är ett tusendels gram så 500µg = 0,5mg eller, om man så vill, 5mg = 5000µg. Folacin är därmed tio gånger starkare än vanliga folsyretabletter. Jag tar själv två vanliga om dagen dvs. 1mg.
  • Sleepingbeuty

de flesta får faktiskt Folacin 5 mg på recept och det är vedertaget på de flesta svenska kliniker.

Primrose skrev 2008-03-10 11:28:47 följande:
    Den normala rekommenderade dosen är 500µg (mikrogram) av folsyra. Det är den dosen som förhindrar ryggmärgsbråck. Sedan innehåller Folacin (som man kan få på recept) 5mg dvs det är tio gånger starkare och det kan man få av speciella skäl, men inte för att förhindra ryggmärgsbråck, då räcker 500µg. Så har jag förstått det, i alla fall. Annars skulle ju alla ta 5mg och det skulle inte vara receptbelagt.
  • Sleepingbeuty

Vad du krånglar till det med mikrogram och mg.Jag vet att det är mer regel än undantag att ta 5 mg Folacin och det ska tas flera månader innan en ET.Inget jag hittar på utan fått av svenska spec fert läkare i sverige.Jag har hållt på med detta i 5 år!
    Men vill du krångla så..så gör det då.mikro och mg . Dela på tabletter och håll på så får du inte rätt dos. Var och en gör som den vill. Jag är ssk så krångla inte till det så för dom som kanske inte förstår alla räknesätt inom läkemedel.
    Säger bara vad jag tycker.
    Och VET!

Primrose skrev 2008-03-10 12:51:55 följande:
    Den rekommenderade dosen är, som sagt, inte 5mg utan 500 mikrogram. Folacin får man utskrivet på recept. Den dosen som alla fertila kvinnor ska ta är 1/10 av vad Folacin innehåller. Se mitt inlägg 13 ovan. Sedan är det säkert inte fel att ta 5mg, tvärtom, men det är inte den dosen som har med ryggmärgsbråck att göra. Jag tar, på eget bevåg, dubbel dos av den vanliga, receptfria, folsyran på Apoteket, dvs. 1mg eller, om man så vill, 1000 mikrogram. Innan dess har jag tagit 500 mikrogram folsyra om dagen i c:a fem år.Jag tror att många blandar ihop viktmåtten och tror att 5mg och 500mikrogram är samma sak, men det är det alltså inte. Något förvirrande, jag håller med.
  • Sleepingbeuty

Precis som ovan skriver.Man lagrar inte Folacin i kroppen.Därför viktigt att ta varje dag.rätt som det är kanske du blir gravid.Många på naturligt sätt.

• Sleepingbeuty

jag har fått min info av läkare i fertilitet inte från Apoteket.Litar heller på läkarna som behandlar.

Svar på tråden kalium