personlig assistent
Hur blir man det?
Vad gör man?
vad tjänar man?
berätta!
Hur blir man det?
Vad gör man?
vad tjänar man?
berätta!
Tror att det är väldigt ovanligt att man utbildar sig för att blir PA.. Så du blir det genom att svara på en annons, gå på intervju och sedan få jobbet.
Vad du gör beror ju på din brukare. Kan vara ganska lugnt, att du mest är sällskap, till att vara ganska tungt med mycket fysiskt arbete.
De flesta personliga assistenter får betalt per timme. Jag får 130kr + Ob på kvällar och helger.
kolla på arbetsförmedlingen, finns alltid annonser efter timvik deltid/heltid assistenter. ansök, var helst rökfri och husdjursfri (ofta ett krav) jag va varken eller men hade brukare där de inte spelade nån roll.
en personlig assistent ska va den sjukes "extra arm" dvs. du gör allt han/hon inte kan, inkl duschning toalettbestyr tunga lyft, städning matlagning ev. medicinering, såromläggning, handlande. om brukaren vill åka iväg är det ditt jobb att ta hon/han dit, ett till plus är att ha körkort...
lönen är inte SÅ bra, särskilt om man inte är utbildad i yrket samt oerfaren räkna med en heltidslön på ca. 14000 före skatt, jobbar du mkt kvällar och helger kan du få bra med ob-tillägg, jag hade 2000kr av det varje månad hos min sista brukare, där jobbade jag 48timmar helg varje månad.
fick ut ca 12 000 i handen, ibland mer.
jag rekommenderar inte jobbet själv, är sjukskriven pga att min rygg blev förstörd. därtill var jag utsatt för mobbing under mina fyra år, av både assistenter och brukare (olika).
Men!
du kan ha tur, få en underbar brukare och jättebra arbetskamrater det vet ju inte jag.
sovande jour suger, du får bara betalt för hälften av din arbetstid. vaken jour bättre då tjänar du bra.
fråga om du villveta mer.........
Det beror alldeles på vilket företag du jobbar. Jag har tjänat från 95 kr i timmer till 130 bereonde på vart jag jobbat plus ob. Du behöver oftast ingen utbildning för att jobba som personlig assistent utan många går på personlig kemi med brukaren. Vissa vill att man ska ha erfarenhet eller vara utbildad undersköterska.
Du kan hitta jobb på arbets förmedlingens hemsida, och därifrån är det bara att söka=)
Annars kan du ringa runt till olika assistentfirmor. Lycka till.
ja o en annan grej, jobbet är rätt isolerande om man tex har en osocial brukare och inte delar arbetspass med nån annan assistent....
man kan ringa kommunen.
jag jobbar via den.
jag har jobbat med barn på 3 år och vuxna på 65 år.
jag är det just nu, min lön ligger påm 18.000 men ingånslönen var 16200.
man kan inte säga vad man gör, för det är oftast till för alla mellan 0-65 år.
Jobbar just nu åt en tjej på 15 år,min arbetsgivare är kompis assistans.
Har jobbat som assistent åt komunnen förut.
Vi jobbar i skolan & i brukarens hem.
Jag jobbar som pa nu. det är kul så llänge man hamnar hos en trevlig brukare.
men jobba inte hos assistansia ab, deras personalbpolitik är usel.
Jag ringde min förra svärmor på kommunen (hon är ansvarig). Jag blev inskolad ganska omgående och nu jobbar jag extra vid behov. Minimilönen var 94 kr men jag fick 96 eftersom jag jobbat med serviceyrken tidigare.
jag är PA
sökte jobbet som låg ute på arbetsförmedlingen
har 18800 i grundlön jobbar vaken natt så minst 30 kr / timme kommer till