personlig assistent
kolla på arbetsförmedlingen, finns alltid annonser efter timvik deltid/heltid assistenter. ansök, var helst rökfri och husdjursfri (ofta ett krav) jag va varken eller men hade brukare där de inte spelade nån roll.
en personlig assistent ska va den sjukes "extra arm" dvs. du gör allt han/hon inte kan, inkl duschning toalettbestyr tunga lyft, städning matlagning ev. medicinering, såromläggning, handlande. om brukaren vill åka iväg är det ditt jobb att ta hon/han dit, ett till plus är att ha körkort...
lönen är inte SÅ bra, särskilt om man inte är utbildad i yrket samt oerfaren räkna med en heltidslön på ca. 14000 före skatt, jobbar du mkt kvällar och helger kan du få bra med ob-tillägg, jag hade 2000kr av det varje månad hos min sista brukare, där jobbade jag 48timmar helg varje månad.
fick ut ca 12 000 i handen, ibland mer.
jag rekommenderar inte jobbet själv, är sjukskriven pga att min rygg blev förstörd. därtill var jag utsatt för mobbing under mina fyra år, av både assistenter och brukare (olika).
Men!
du kan ha tur, få en underbar brukare och jättebra arbetskamrater det vet ju inte jag.
sovande jour suger, du får bara betalt för hälften av din arbetstid. vaken jour bättre då tjänar du bra.
fråga om du villveta mer.........