• Madicken och Lisabeth

Är det ok att ge linfrö i gröten till en 7-månaders bebis?

Min son har haft en trög mage redan som dibarn. Nu är han 7 månader och har börjat äta lite vanlig mat också. Till denna dricker han vatten.

Problemet är dock att han är väldigt hård i magen. Det kan lätt gå 3-4 dagar mellan bajsningarna.

Finns det någon som vet om det går bra att ge ett så här litet barn linfrön i gröten eller om det på något vis skulle vara skadligt för tarmar, tarmfickor och tarmveck?

Själva äter vi linfrö i youghurten för att hålla magen i trim och vet därför av erfarenhet att detta fungerar bra.

• Svar på tråden Är det ok att ge linfrö i gröten till en 7-månaders bebis?
  • Gravid2010

Är det inte bättre att ge honom avkok av linfrö istället? Att blanda tillsammans med tex bärmos?

• Gravid2010

jag menar.. då slipper du ju tanken på själva fröna som passerar okrossade i tarmen...

• Madicken och Lisabeth

Fungerar det att göra ett avkok då? Är inte hela poängen att det skall bildas någon slags gelé runt fröna som gör att de glider ut bra i andra änden och gör bajset bra i konsistensen?

• Gravid2010

Om man gör ett kok på vatten och linfrön så blir det jättemycket gele som man kan blanda i vad man vill sen...

• Gravid2010

gelen är fast när den är kall, men lättflytande när den är varm.

• Gravid2010

Jag funderar på att göra sånt och blanda i päronpurén till min lille.. Så att han slipper kämpa så ibland...

• flybell

vadå får man inte ge krossade linfrö??? der jag till min gosse som är åxo 7månader?

• Blossi

Varför provar du inte katrinplommon eller päron som också är mjukgörande.

Yesterday is gone. Tomorrow has not yet come. We have only today. Let us begin.
  • flybell

vad konstig mitt inlgg blev....nytt försök..

Varför får man inte ge krossade linfrö till gröten???
    de har jag givit min pojk i typ 3 veckor nu... blir orolig...

Svar på tråden Är det ok att ge linfrö i gröten till en 7-månaders bebis?