Inlägg från: Gravid2010 |Visa alla inlägg
  • Gravid2010

Är det ok att ge linfrö i gröten till en 7-månaders bebis?

Är det inte bättre att ge honom avkok av linfrö istället? Att blanda tillsammans med tex bärmos?

• Gravid2010

jag menar.. då slipper du ju tanken på själva fröna som passerar okrossade i tarmen...

• Gravid2010

Om man gör ett kok på vatten och linfrön så blir det jättemycket gele som man kan blanda i vad man vill sen...

• Gravid2010

gelen är fast när den är kall, men lättflytande när den är varm.

• Gravid2010

Jag funderar på att göra sånt och blanda i päronpurén till min lille.. Så att han slipper kämpa så ibland...

• Gravid2010
    Madicken och Lisabeth skrev 2008-03-08 22:09:08 följande:
    Nu har jag varit inne på livsmedelsverkets hemsida och läst."Linfrö används huvudsakligen som ingrediens vid bakning, i gryn- och müsliblandningar, och som bulkmedelslaxativ. Linfrö innehåller emellertid höga halter av vätecyanidproducerande glykosider, vilket innebär en potentiell hälsorisk, om intaget är för stort. Vätecyanid är ett gift som kan ge allvarliga allmänsymptom. Symptomen beror på att cyanid förhindrar syre att utnyttjas av kroppens vävnader.En person som tuggade 10 matskedar linfrö varje dag fick vaga neurologiska symtom, som troligen berodde på cyanidexponeringen. Intaget av linfrö bör begränsas till den traditionella doseringen 1-2 matskedar dagligen. Detta medför inte någon förgiftningsrisk. Hela frön bör användas eftersom de ger upphov till mindre mängder cyanid än krossade."Tack för alla råd. Jag får fundera lite grann på hur jag skall göra.
    Oj då.. det där hade jag aldrig hört! Konstigt att jag lever öht.. som har ätit så mycket linfrögelé och helst när jag var gravid och jämt var hård i magen.. Men jag åt ju aldrig fröna iofs utan bara gelen som bildats runt om..
  • Gravid2010
    Gravid2010 skrev 2008-03-09 10:10:14 följande:
    Oj då.. det där hade jag aldrig hört! Konstigt att jag lever öht.. som har ätit så mycket linfrögelé och helst när jag var gravid och jämt var hård i magen.. Men jag åt ju aldrig fröna iofs utan bara gelen som bildats runt om..
    Hmm.. kanske var därför jag fick synstörningar mm när jag var gravid... åkte in på sjukhus i parti och minut för att de trodde jag hade havandeskapsförgiftning... (men det hade jag aldrig.)
Svar på tråden Är det ok att ge linfrö i gröten till en 7-månaders bebis?