• Spexig

Hur torkar man ett tvättbart fårskinn?

Alltså, när man tvättat skinnet, hur får man det torrt?

Går det att ha i torkskåp på typ 30-40 grader? Eller måste det dropptorka utan värme? Känns som att det kunde ta ett tag...

• Svar på tråden Hur torkar man ett tvättbart fårskinn?
  • goldcoast

Lägg det över torkställningen.
    Ruska på det bland.
    Vänd på det ibland

• anne h

Jag hänger upp det på lina med typ 100 klädnypor.. *lätt överdrivet*

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • stompanr1

Skulle inte våga torktumla eller i torkskåp eftersom man måste ruska, skaka och dra i det hela tiden annars blir skinnet / baksidan jätte hård och konstig.

Så det får nog ta den tid det tar om du vill ha ditt gamla fina fårskinn tillbaka !

• anne h

jag har bara hängt upp alla skinnen -ungarna har varsina- och låtit dem torka. När de är helt torra så visst är de lite hårda på basidan, men så snart man rullat ihop dem en gång så är de mjuka igen, inga problem. Bra när man är lat som jag.

• Spexig

Tack, allihop! Får vänta på en dag då det inte regnar och sen hänga det i uterummet, då.

• Daggdroppen

Hur vet man om man KAN tvätta skinnet då?

Går alla att tvätta? Vilket program och vilken temperatur kör ni det på då?

• anne h

Jag har inte kört dem i nåt program.. jag tvättar dem för hand med ullshampo, samma jag haft till ullbyxorna när barnen var bebisar.

Det lär väl stå på förpackningen när du köper skinnet, på våra skinn sitter det dessutom fortfarande kvar en påklistrad lapp på baksidan med svag text på med anvisningar..

• Daggdroppen

Jag har fått det och jag TROR det är köpt på en julmarknad. Så det finns inga skötselråd med...

• anne h

...å andra sidan tror jag inte det inte finns får som inte tål väta..

• m a m a t  r e

Jag la det på torkställningen, vände ett par gånger. Det blev jättebra!

• anne h
    anne h skrev 2008-03-09 15:44:39 följande:
    ...å andra sidan tror jag inte det inte finns får som inte tål väta..
    eh.. jag tror inte det finns får som inte tål väta, ska det vara.. blev ett "inte" för mkt där..
  • Nikki S

Jag kör de i torktumlaren, fungerar jätte br även fast man kan behöva dra lite i det. Tycke rinte att de blir lika hårda då.

• Spexig

På våra skinn sitter det ett märke inbränt på baksidan. På det ena står det "tvättas i 30 grader" och på det andra "tvättbart".

• musli

De flesta går att tvätta med handtvätt och ullschampo i badkaret, max 30 grader varmt vatten. När de har torkat kan de bli lite stela, ta isf en sked och gnugga med baksidan på skeden mot skinnsidan, inte ullsidan, så brukar de mjukna ganska lätt.

Svar på tråden Hur torkar man ett tvättbart fårskinn?