• lillamuan

kipar efter luft och hyperventilerar

på natten låter min 3 veckors baby konstigt.. hon lixsom kipar efter luft och andas snabbt när hon sover.. och väser o har sig.. precis som om hon drömmer.. sen då o då låter de som om hon glömmer bort att andas och drar in massa luft som om hon hållt andan.. jag fråga på bvc men hon sa att de e ingen fara eftersom hon bara gör de på natten eller när hon sover.. jag kommer ihåg från mina småsyskon att dem väste o hade sig osså men tänkte mest kolla om fler bebisar gör så? så jag kan vara lite lugn

• Svar på tråden kipar efter luft och hyperventilerar
  • Krisselina

Eh, jag tycker verkligen INTE du bara ska ignorera det och jag blir förbannad på bvc som bara bortfärdar sånt. Andningsproblem ska man ta på högsta allvar!!

Jag vill inte skrämma upp dig allt för mkt nu, men bara tala om hur allvarligt det kan bli. Min dotter låg precis nedsövd i respirator pga andnöd. Hon hade rs-virus och krupp samtidigt som gjorde att hon svällde igen totalt i halsen.

Jag tycker du ska ta henne till en riktig läkare som får lyssna på henne.

Lita alltid på din intuition
  • lillamuan

man kanske ska ringa sjukvårdsupplysningen o kolla då?

• Jenny87

Min lilla kille drar också in massa luft som om han slutar andas ibland för några sekunder. låter läskigt faktiskt. Men han gör det oftast när han är vaken. Han har gjort så sen han föddes och gör fortfarande så... Och han är nästan 4 månader nu..

Måns 13/11-07
  • Krisselina
    lillamuan skrev 2008-03-09 08:47:10 följande:
    man kanske ska ringa sjukvårdsupplysningen o kolla då?
    Ja det tycker jag absolut. Hon är så pass liten oxå så det skulle jag verkligen göra. Det behöver inte vara något allvarligt, men det är väl bättre att ta det säkra före det osäkra?
    Lita alltid på din intuition
  • Flickan och kråkan

Min lill-plutt har gjort så sedan han föddes. Också bara när han sover. RS-infektion så låter det ju mer som de inte kan andas eller får kämpa för det HELA tiden. Hemma hos oss låter det inte som han inte kan andas - det bara låter om honom mycket, precis som om han drömmer och oregelbunden ibland snabb andning.

• lillamuan
    Flickan och kråkan skrev 2008-03-09 08:50:46 följande:
    Min lill-plutt har gjort så sedan han föddes. Också bara när han sover. RS-infektion så låter det ju mer som de inte kan andas eller får kämpa för det HELA tiden. Hemma hos oss låter det inte som han inte kan andas - det bara låter om honom mycket, precis som om han drömmer och oregelbunden ibland snabb andning.
    ja precis så.. de e ju inte hela tiden utan bara när hon sover.. precis som om hon drömmer konstigt..
  • Flickan och kråkan

Jag tror det beror på att de inte är riktigt färdiga i luftvägarna. Jag är ganska säker på att jag läst om mjukt brosk eller liknande vilket gör att det låter om spädbarn. Ska försöka kolla upp det. Oregelbunden andning har ju också små barn helt normalt, vet dock inte hur länge.

• lillamuan

nej för hon mår ju inte dåligt hon vaknar inte ens.. medans jag o sambon flyger upp i sängen när hon flåsar till och typ kipar eftre luft

• Blindness

Våran lilla dotter höll också på så när hon sov ibland, ibland lät det som en skällande hund (fast hon drog luften innåt). Tror dom drömmer eller nått

»-(¯`v´¯)-> Leya »-(¯`v´¯)->
  • elegi

Jag som har 2 barn med astma skulle inte heller bara avfärda det som ingenting, bättre att åka in en gång för mycket än 1 gång för lite. Säger inte att det är astma men om det skulle vara det eller rs så är det ju iaf bättre att kolla upp. Jag skulle bli förbannad om mitt bvc hade sagt så utan att kolla upp det vidare. Ring sjukvårdsrådgivningen
    Tecken på RS är enligt en broschyr jag hittade på barnkliniken:

Symtomen kan i början ibland likan en förkylning och kan omfatta:
    *Feber
    *Snuva
    *Hosta, ofta med segt slem
    *Andra förkylningsliknande symtom

Symtomen blir ibland värre och de kan omfatta:
    *Andningsbesvär:snabbandning, slemmig hosta och ett pipande och väsande ljud i bröstet
    *Andningsuppehåll
    *snabba förändringar av allmäntillståndet

Läs mer om just rs på www.rsvirus.com

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
Svar på tråden kipar efter luft och hyperventilerar