• lillamuan

kipar efter luft och hyperventilerar

på natten låter min 3 veckors baby konstigt.. hon lixsom kipar efter luft och andas snabbt när hon sover.. och väser o har sig.. precis som om hon drömmer.. sen då o då låter de som om hon glömmer bort att andas och drar in massa luft som om hon hållt andan.. jag fråga på bvc men hon sa att de e ingen fara eftersom hon bara gör de på natten eller när hon sover.. jag kommer ihåg från mina småsyskon att dem väste o hade sig osså men tänkte mest kolla om fler bebisar gör så? så jag kan vara lite lugn

• Svar på tråden kipar efter luft och hyperventilerar
  • lillamuan

men asså hon äter som vanligt och är inte hängig och visst nyser hon men de har jag läst att många små bebisar gör?
    sover mycket gör hon men hon är ju bara 3 veckor när hon väl är vaken är hon pigg...
    feber har hon inte..
    usch nu blev man rent nervös ju-... ska vänta tills sambon vaknar så vi kan ringa in o kolla

• Flickan och kråkan

Hittade det här lite snabbt på barnläkarspalten:

Rosslande andning

Inledningsvis vill jag påpeka att i den här artikeln behandlas endast de situationer då synbarligen friska och välmående barn har rosslande andning som för övrigt är lugn och besvärsfri.

Det är inte alls ovanligt att spädbarn ibland rosslar. Jämfört med större barn är deras luftrör smalare och luftrörsväggarna ännu mjuka och eftergivliga. Redan små mängder normalt slem leder till rosslande. P.g.a. de mjuka väggarna öppnar och tillsluter sig luftrören i takt med andningen. Det här yppar sig som ofta rätt högljutt rossel som besvärar föräldrarna mera än barnet. Oftast slutar rosslandet redan vid några månaders ålder.

Spädbarn har ofta benägenhet till små uppkastningar efter måltiderna. Den rosslande andningen kan då bero på att maginnehållet har hamnat i luftstrupen och förorsakat irritation med slembildning. Ibland kan i dylika situationer uppstå infektion i luftrören, t.o.m. lunginflammation. Men om barnet växer normalt, uppkastningarna inte är speciellt rikliga och han eller hon inte själv verkar besväras av dem, kan man lugnt avvakta situationen och vänta på att barnet växer till sig. Det är viktigt att man ser till att barnet rapar. Om uppkastningarna är rikliga och i samband med dem förekommer hostattacker bör läkare kontaktas.

• Krisselina

TS, verkar som att du tar väldigt lätt på det här. Jag får ont i magen när jag läser dina inlägg.. Som jag skrev tidigare behöver det inte vara något allvarligt, och jag är säkert ärrad för livet pga det vi precis gått igenom. Men din flicka är 3 veckor gammal. Hade det vart mitt barn hade jag definitivt kollat upp det! Är det verkligen normalt att de "ska/kan" låta så? Minns iaf klart och tydligt att när min flicka var så liten lät hon "tyst" när hon sov. Hade hon rasslat och kippat efter luft hade jag blivit jätteorolig. Och jag är för övrigt ingen hönsmorsa ;)

Lita alltid på din intuition
  • lillamuan
    Svar på #12
    okej.. men hon kräker aldrig har bara kräkt 2 ggr i sitt liv och det var för att hon fick för mycket mat.. sen är hon supersvår att rapa..
  • lillamuan
    Krisselina skrev 2008-03-09 09:05:20 följande:
    TS, verkar som att du tar väldigt lätt på det här. Jag får ont i magen när jag läser dina inlägg.. Som jag skrev tidigare behöver det inte vara något allvarligt, och jag är säkert ärrad för livet pga det vi precis gått igenom. Men din flicka är 3 veckor gammal. Hade det vart mitt barn hade jag definitivt kollat upp det! Är det verkligen normalt att de "ska/kan" låta så? Minns iaf klart och tydligt att när min flicka var så liten lät hon "tyst" när hon sov. Hade hon rasslat och kippat efter luft hade jag blivit jätteorolig. Och jag är för övrigt ingen hönsmorsa ;)
    VAA??? tar inte alls lätt på det hära.. jag är ju supernervös..
  • elegi
    lillamuan skrev 2008-03-09 09:03:12 följande:
    men asså hon äter som vanligt och är inte hängig och visst nyser hon men de har jag läst att många små bebisar gör?sover mycket gör hon men hon är ju bara 3 veckor när hon väl är vaken är hon pigg...feber har hon inte.. usch nu blev man rent nervös ju-... ska vänta tills sambon vaknar så vi kan ringa in o kolla
    För att känna dig lite tryggare kan du ju beställa ett andningslarm www.andningslarm.se finns ett som man fäster i blöjkanten som även går att flytta så att dom kan ha det i vagnen och i sängen och i bilstolen, det funkar även om dom ligger i ens egen säng (tar inte upp din andning).
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Krisselina
    lillamuan skrev 2008-03-09 09:06:41 följande:
    Okej, då måste jag ha missförstått.. Sorry :) Tyckte det lät som att du tog det lätt eftersom du skev att hon mår bra för övrigt osv.. Vill bara påpeka oxå att om man har krupp - så kommer det nästan alltid på nattetid. På dagarna kan dom vara hur pigga och "friska" som helst.
    Lita alltid på din intuition
  • lillamuan

klart jag ska ringa in o kolla.. att jag skrev här var mest för o se om fler bebisar låter när dem andas.. naturligtvis tar jag mitt barn på allvar! blir faktiskt sårad när folk skriver så.. jag struntar väl inte i om mitt barn har andningsbesvär!

• elegi
    lillamuan skrev 2008-03-09 09:06:41 följande:
    Men du behöver ju inte vänta på att sambon ska vakna för att du ska ringa, passa på att ring sjukvårdsrådgivningen nu och se vad dom säger, ju tidigare desto bättre både ifall att det skulle vara något men även för att du ska kunna kolla upp det och oxå bli lite lugnare.
    Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • Flickan och kråkan

Min lillgroda kräks aldrig heller. Läkaren i artikeln tog upp TVÅ orsaker till rossling - mjuka, smala luftrör + mjölk eller annat.

Tycker inte heller du tar lätt på det här.

elegi: Förresten appropå RS. När jag ringde sjukhusupplysningen för att jag var orolig fick jag följande upplysning:
    - de behöver INTE ha feber
    - de behöver INTE ha hosta
    - de behöver INTE ha synbar snuva (sitter längre ner i luftrören)
    - kan sova MER eller sova MINDRE

Det är allmäntillståndet man ska hålla koll på. Att de äter ordentligt och beter sig som vanligt + ha koll på andningen

Svar på tråden kipar efter luft och hyperventilerar