• mamatobe

Kärleksmums/Snoddas fast ljus!?

Ja... jag hade tänkt baka en kaka som jag inte kommer ihåg nam,net på och därför inte kan hitta receptet. Jag vill göra en kaka so ser ut som kärleksmums fas tden är inte med kakao utan en ljusgul kaka. Krämen uppepå är gul och man strör på kokos precis som på den bruna kakan, Hjälp mig! Vad heter kakan????

• Svar på tråden Kärleksmums/Snoddas fast ljus!?
  • Kidz

Denna har jag men jag vet inte om det är den du söker...

kokoskaka

Botten:
    150 gram smör rumsvarmt
    3 dl strösocker
    1,5 dl mjölk
    4,5 dl vetemjöl
    2 st ägg
    2 msk vaniljsocker
    2 tsk bakpulver
    Glasyr:
    60 gram smör , smält
    2 dl kokosflingor
    1 dl grädde
    1 dl sirap
    3 dl strösocker

Gör så här
    Innan du gör botten, börja med att mäta upp alla ingredienser till glasyren så det är klart.
    Botten: Rör smör och socker. Tillsätt det övriga. Rör om till en smet.
    Bred ut smeten i en bakplåtsklädd långpanna. Grädda i 175 grader ca. 15 minuter,tills den börjar få färg och blivit lite fast. (OBS! ska gräddas ytterligare med glasyr på i ca. 15 minuter till)
    Glasyr: När botten har gräddas i ca. 6 minuter, börja med glasyren, den tar ett tag att koka ihop.
    Smält smöret och blanda i resten, låt koka ihop.
    Ta ut botten ur ugnen när den börjar få färg och bred försiktigt ut glasyren med en sked/slev över botten (häll inte direkt ur pannan eftersom smeten är lös.
    Grädda ytterligare i ca. 15 minuter tills kokosglasyren blir gyllene brun, knäckfärg.

• Kidz

'Eller denna kanske?

Gula rutor i långpanna

Ingredienser
    Botten:
    4 st ägg
    4 dl strösocker
    5 dl vetemjöl
    4 tsk bakpulver
    2,5 dl vatten varmt
    Glasyr:
    200 gram smör , smält
    2,5 dl strösocker
    2 st äggulor
    4 msk Vaniljstänger
    Garnering:
    1,5 dl kokosflingor

Gör så här
    Klä en långpanna med bakplåtspapper.
    BOTTEN: Vispa ägg och socker pösigt.
    Blanda vetemjöl och bakpulver och tillsätt det i äggsmeten. Rör om.
    Tillsätt det varma vattnet (kokat och svalnat något) under omrörning.
    Grädda i 175 grader i ca. 15 minuter, prova med sticka. Låt svalna.
    GLASYR: Smält smöret tillsätt, socker, äggulor och vaniljsocker under omrörelse. (4 msk vaniljsocker kan låt mycket men det behövs alltihop)
    Bred glasyren på kakan. Glasyren är ganska lös men stelnar när den blir kall.
    Strö över med kokos.
    Låt kakan stå kallt. Skär sedan i rutor.

• DorisDaisy

Preciiiiiis :o)
    Jag gjorde den och hade i liiite röd karamellfärg till min dotters kalas. Blev poppis bland alla prinsess-tjejer!

• Strumpansmamma
    Silviakaka

Till smeten behöver du: 3 ägg, 3 dl socker, 3 dl vetemjöl, 3 tsk bakpulver, 1,5 dl kallt vatten.

Till krämen behöver du: 150 gram smör, 1,5 dl socker, 2 äggulor, 3 tsk vaniljsocker.

Vispa ägg och socker så det blir fluffigt, blanda sedan i resten av smetingredienserna. Grädda i långpanna med bakplåtspapper i mitten av ungnen på 175 grader i ca 15 min.
    Koka ihop krämen, låt puttra lite på svag värme. Låt kakan svalna. Bred ut krämen och strö på kokos!
  • mamatobe

Tack så mycket!!! Nu är det dags att baka!!

• mamatobe

Ååå en rosa kaka...det blir något för födelsedagsfesten i sommar!! Till mina kollegor e jag lite mesigare...men lite coolt hade det varit med en grön!

Svar på tråden Kärleksmums/Snoddas fast ljus!?