• yasmino06

Hur få min 2 åring att vilja äta igen efter magsjuka??

I mitten på förra veckan vi vi magsjuka i familjen, men nu är det som tur är över.
    Men min dotter vill inte äta något, det går ned lite välling på morgonen men vill inte ha något annat då, sen vid mellis vill hon ingenting ha, sen vid lunch kanske hon tar två bitar av maten sen inget mera, mellis nr 2 vill inte ha och nästan ingen middag heller.

Jag ger henne hennes favo mat men nej,känner mig som en usel mamma som inte får i sitt kära barn någon mat =(

Någon som vet har något tips på vad jag kan göra/ge henne.

• Svar på tråden Hur få min 2 åring att vilja äta igen efter magsjuka??
  • familyfour

Under magsjukan vill barnet inte äta, ibland i upp till en vecka eller mera. Det gör ingenting. Den vikt barnet förlorar under magsjukan tar det i övrigt friska barnet ikapp när magsjukan är över-jag lovar. Vätska kan dock inte barnet överleva utan.
    Så fortsätt locka med sånt hon tycker om... och sålänge hon dricker så är det ingen fara...
    När hon får tillbaka matlusten kommer hon att äta ikapp sig...
    För att återställa den normala bakkteriefloran i magen kan det vara bra att äta lite hälsoyoghurt.

• Greta Anna

Vår dotter 18mån har äntligen fått tillbaka aptiten, det gick en vecka efter magsjukan. Jag gav lite dextropur i början för att hon skulle få i sig socker och bli hungrig igen. Så fick hon peka på det hon kunde tänka sig äta. Det blev bullar och kokade ägg, alltid något... Tunnbröd gick också ner. Vi försökte få i vätskeersättning men det gick inte, hon drack bara vatten. Välling avrådde BVC ifrån om man inte gav majsvälling (men den smakar inget vidare), så det är väl bra att hon får i sig vällingen. Ge henne lite och ofta av vad som helst som går i. Glass och saft är tillåtet om det funkar också under magsjukan. De kan behöva få i sig socker och lite salt. BVC avrådde från allt för mycket mjölkmat och mjölmat eftersom det är svårt för magen. Men som sagt, lita på barnet vad det vill ha i första hand och peta i vätska. Sjukvårdsrådgivningen på nätet hade lite bra info www.sjukvardsradgivningen.se/innehall.asp.
    Lycka till.

• Majan78
    abovo skrev 2008-03-09 13:56:11 följande:
    Testa med chips
    Precis vad jag också skulle föreslå, det brukar kunna gå hem för det är salt.
  • abovo

Ja, de behöver salter och känner av det, så äter de lite chips och sedan blir de sugna på annat, så testa!

• willelille

chips, salta pinnar, glass och yoghurt..

Svar på tråden Hur få min 2 åring att vilja äta igen efter magsjuka??