• elims

Att gå till BM på arbetstid, vad har man för rättigheter egentligen?!

Någon som har koll på vilka rättigheter man har??

Jag vikarierar heltid på en förskola från 1 februari till midsommar och har inte hunnit tala med chefen än om det här med frånvaro på arbetstid för att gå på mvc-kontroller mm, men jag ville kolla hur det funkar först och vilka rättigheter jag har.

Vad gäller för Barnmorskebesök och UL ? har man rätt att gå på dem och ändå få betalt den tid man är där?!
    Vad säger lagen egentligen (vilken lag?) ?

Har ca 8-10 mvc-besök kvar.

Har hittills bara varit på inskrivning och rutin-UL och jag var tvungen att gå på arbetstid, men skrev upp dem på löneblanketten som frånvaro. Jag var ju frånvarande de timmarna. Gjorde jag rätt eller fel?

• Svar på tråden Att gå till BM på arbetstid, vad har man för rättigheter egentligen?!
  • ultimma

ingen aning men du kan inte få betalt för det, antingen rasten eller sluta tidigare varför tror du att du kan göra så på betald arbetstid?

• Moniqe1979

de ggr jag gått på arbetstid så har jag fått det som "läkarbesök" på lönespecen och enligt vårat kollektiv avtal så får vi inget löne avdrag för läkar besök. har såklart försökt lägga MVC besöken utanför arbetstid så gott det går iofs...

• Skärtuss

På mitt jobb har vi rätt till läkarbesök på betald arbetstid. Vet dock inte vad lagen säger.

• ultimma

vart jobbar du med såna förmåner?

Moniqe1979 skrev 2008-03-09 13:54:44 följande:
    de ggr jag gått på arbetstid så har jag fått det som "läkarbesök" på lönespecen och enligt vårat kollektiv avtal så får vi inget löne avdrag för läkar besök. har såklart försökt lägga MVC besöken utanför arbetstid så gott det går iofs...
  • Jesster

På mitt jobb fick man ta ledigt (obetalt) för sådana saker.

♥ v.22 ♥
  • Joje

Tror faktiskt inte att det finns någon lag. Fråga chefen om du är osäker!

Själv flexade jag när jag skulle till BM, UL och föräldraträffar, men försökte få tider utanför arbetstid så ofta som möjligt (inte helt lätt när man jobbar skift)!

• elims

Hörde också någon säga att man har rätt till BM-besök på betald arbetstid och tyckte att jag skulle kolla upp det, det är därför jag undrar. Vet bara inte riktigt var jag ska kolla!

Jag har inte möjlighet att gå på någon rast under dagen (har bara 30 min och jobbet ligger en bit från mvc) och min BM jobbar bara 10-14 om dagarna (ibland 9-14), så jag kan inte gå hur tidigt eller sent som möjligt heller, det måste bli lite på arbetstid. Jobbar heltid 8-16.30 de flesta dagar.

• ultimma

jag fick gå efter arb.tid det måste finnas nån bm som jobbar efter 14 annars verkar det konstigt normalt så jobbar ju gravida om dom inte har problem som gör att domhar besvär

• Trogga

Rätt att gå ifrån jobbet, men tror att de drar av lite från lönen. Kolla med facket

• Zirup

Det är ingen rättighet att få göra läkarbesök under betald arbetstid, det är något som regleras av kollektivavtal, precis som vissa av er redan har varit inne på. Omfattas du inte av detta så är det inte så mycket du kan göra, gå på undersökningarna/kontrollerna på obetald arbetstid, lägg det innan eller efter arbetstiden eller ta det på flex.

• elims

Ok, tack för era svar! Ska kolla med chefen nästa vecka!

• MalinI

Enl vårat avtal har vi 4 timmar / år som betald läkartid. Resten av tiden blir tjänstledig.

Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • Fru OH

Jobbar som förskollärare och enligt avtal har jag rätt till:

En gravid arbetstagare har vid två tillfällen under graviditeten rätt att besöka mödravårdscentral med full lön om detta måste ske under arbetstid. Enligt www.lararforbundet.se/web/ws.nsf/documents/00368F32

Detta borde gälla även för dig.

• Lindis 73

Jag jobbar som medicinsk sekreterare på en vårdcentral (Region Skåne) och har rätt till två besök med full lön om det måste ske under arbetstid. Har använt ett tillfälle till ultraljudet - de andra besöken har jag lyckats få efter arbetstid.

• Snurran1

Jag får två tillfällen "gratis" med full lön av jobbet (är kommunalt anställd, jobbar på skola), så jag valde den gången när jag skulle på ul i stan och när jag skulle på vecka 20 träff. Mina möten hos bm försöker jag att lägga utanför arbetstid i den mån det går och när det inte funkar blir det väl till att ta ut komp. Bm sa också att man kan ansöka om fp när man har föräldrautbild. om man inte vill ta komp eller ledigt dessa dagar.

• Prospero

Statligt anställda går på kollektivavtalet ALFA där man har rätt att gå till barnmorska på arbetstid med full lön om man behöver (och det behöver man ju oftast eftersom de också jobbar dagtid). Som sagt, kolla ditt kollektivavtal!

• Didden

Jag är kommunalt anställd och får två betalda besök till mödravården.
    Min chef hade ingen aning om detta så jag kan tänka mig att även anställda kan missa denna förmån om man inte aktivt kollar upp det själv.
    Tycker du ska ringa ditt lönekontor, där borde de veta!

• Tuzza

Vi har rätt till 2 besök på arbetstid. (är kommunanställd)

• Mollymajs

När jag väntade dottern fick jag gå på betald arbetstid om ja va tvungen o ta en sån tid. helst skulle de ligga i anslutning med arbetsdagen. UL va självklart o gå på sden tiden vi fick utan löneavdrag. jag jobbar i kommunen. Men det är nog lite upp till verje chef o göra som dom vill.

Svar på tråden Att gå till BM på arbetstid, vad har man för rättigheter egentligen?!