• vänat

Hyra eler köpt bostads utomlnads

Ni som flytta utomlands köpte eller hyr er bostad i det land ni flytade till?

Vilket land bor ni i nu?

Hyrde ni er bostad i sverige eller hade ni köpte den?

Funderar lite över dessa frågor då jag fundera på att flytta till Brasilien men vet inte när o hur och om ännu.

äger min bostd i som jag har i sveige en bostadrätt.

hoppas någon här vill dela med sig av sin erfarneheter!

• Svar på tråden Hyra eler köpt bostads utomlnads
  • Maria40

Bor inte utomlands men om jag funderade på att flytta så skulle jag börja med att hyra tills jag "sonderat marknaden" vilket betyder att jag funderat klart på om jag ska stanna? Hur jag ska försörja mig? Var, vilket område vill jag bo i? Hur (lägenhet/hus) vill jag bo?

En lägenhet i Sverige om det är i ett attraktivt område skulle jag börja med att hyra ut först tills jag bestämt mig (om jag ska stanna kvar i landet), om det inte är i ett attraktivt område skulle jag sälja och räkna med att kunna köpa nytt om/när jag kommer tillbaks.

• vänat

Ju jag har b kolat upp och vet på ett ungfär vart jag vill bo? vilket område och så.

Försörning är i de närmste klar den med.

Så där av mina funderingra kring hur andra gjort.

• Maria40

Men, hur vet du om du kommer att trivas med landet, jobbet, boendet och fritiden innan du varit där ett tag? Det räcker ju med 6-12 månader så känner du om det är "rätt" för dig.

Nej, jag har ingen erfarenhet av utlandsflytt, är kanske för mycket realist, tror inte alltid att gräset är grönare på andra sidan.

• Maria40

..du har kollat upp området där du vill bo. Ja, men hur vet du att området är som du tänkt dig innan du bott där ett tag, gått omkring på dagar, kvällar i omgivningarna?

(Hoppas du inte uppfattar mig som negativ, vill du flytta så är det klart att du ska göra det. Jag bara berättar hur jag skulle "planerat" en flytt till utlandet).

• vänat
    Maria40 skrev 2008-03-09 20:43:56 följande:
    ..du har kollat upp området där du vill bo. Ja, men hur vet du att området är som du tänkt dig innan du bott där ett tag, gått omkring på dagar, kvällar i omgivningarna?(Hoppas du inte uppfattar mig som negativ, vill du flytta så är det klart att du ska göra det. Jag bara berättar hur jag skulle "planerat" en flytt till utlandet).
    Snälla nån jag har vart där så där av vet jag en del kanske inte allt men så pass mycket som jag bheöver veta i nu läget vet jag.

Jag har inte enbart valt en plast på jordklote som jag aldrig någons sin besökt eller vistast på.
    Dert skule lik som inte fungera alls.
  • Maria40
    vänat skrev 2008-03-09 20:47:40 följande:
    Snälla nån jag har vart där så där av vet jag en del kanske inte allt men så pass mycket som jag bheöver veta i nu läget vet jag.Jag har inte enbart valt en plast på jordklote som jag aldrig någons sin besökt eller vistast på.Dert skule lik som inte fungera alls.
    Så bra, då vet du vad som blir rätt för dig! Jag trodde inte heller att du singlat slant om en plats på jordklotet men fortfarande det kan skilja mycket på några hundra meter när man ska bo. Förstår att du har koll på detta.

Lycka till!
  • vänat
    Maria40 skrev 2008-03-09 20:53:49 följande:
    Så bra, då vet du vad som blir rätt för dig! Jag trodde inte heller att du singlat slant om en plats på jordklotet men fortfarande det kan skilja mycket på några hundra meter när man ska bo. Förstår att du har koll på detta.Lycka till!
    Jo då det är fullt och fast medvetne om. Men tack för omtacken i all fall.
  • Karpet

Jag har flyttat utomlands och hyrt. Jag skulle inte rekommendera någon att börja med att köpa. Det blir inte alltid som man tänkt sig när man flyttar utomlands, även om man är helt övertygad innan flytten.

Dessutom kan det vara svårt (omöjligt) att köpa bostad i vissa länder eftersom du inte har någon kredithistoria där och då är du på samma nivå ekonomiskt som en pank uteliggare. Det spelar då ingen roll hur mycket du har i Sverige (såvida du inte vill köpa enbart kontant) eller vad du tjänat tidigare. Man nollställs som ny i landet. Jag vet dock inte hur detta funkar i Brasilien, om du ska flytta till ett turistställe så kan det ju möjligtvis gå att köpa en semesterbostad och sedan göra om det till en heltidsresidens.

• vänat
    Karpet skrev 2008-03-09 20:59:25 följande:
    Jag har flyttat utomlands och hyrt. Jag skulle inte rekommendera någon att börja med att köpa. Det blir inte alltid som man tänkt sig när man flyttar utomlands, även om man är helt övertygad innan flytten. Dessutom kan det vara svårt (omöjligt) att köpa bostad i vissa länder eftersom du inte har någon kredithistoria där och då är du på samma nivå ekonomiskt som en pank uteliggare. Det spelar då ingen roll hur mycket du har i Sverige (såvida du inte vill köpa enbart kontant) eller vad du tjänat tidigare. Man nollställs som ny i landet. Jag vet dock inte hur detta funkar i Brasilien, om du ska flytta till ett turistställe så kan det ju möjligtvis gå att köpa en semesterbostad och sedan göra om det till en heltidsresidens.
    Tack för infromation vet att man nolls ställs då det gäller inkost etc i ett nytt land.

Jag har inte 100% koll men 99% koll vad som krävs i Brasilien så jag håller på att kolla upp mer. Men samtidigt vill jag inte kolla upp allt nu och kanske köpa om 6 månder eller så för då kan de ju vara andra regler som gäller vet att saker kan för ändras där av ligga lite lågt till dess jag väl fatta ett beslut och då verkligen koll allt jag behöver veta till 110%
  • hewa

Jag skulle nog börja med att hyra om jag var du. Även om man verkligen har koll på områden och så kan det ändå, när man väl bott där ett tag hända att man upptäcker att ett annat område skulle vara bättre. Sen är ju frågan om flytten är permanent eller för några år? Vi har ju inte flyttat permanent så för oss var köp aldrig ett alternativ, risken var för stor att vi skulle bli stående med ett svårsålt hus när vi vill åka hem igen! Här (metro-Detroit) är husmarknaden rätt kass just nu, för säljarna åtminstone.

Kvar i Sverige har vi vårt hus, det är uthyrt just nu. Det är, visade det sig, inte alldeles enkelt med amerikanska skatteregler att ha så pass mycket tillgångar & inkomster (hyran) utomlands som vi har. Men det går ju att lösa även om vi gnisslar tänder för det är så krångligt.

• vänat

Säkert lähhater att hyra ut ett hus en bostdsrätt. bostasrättsföreningen är mycket restrektiva men andra hands uthyrningra.

Sen har jag jag ingen som bor riktigt när den ort jag har min nuvande bostads rätt på vilket gör de hela svårt om något händer en b vattens skada eler likande jag kan inte åka hem och andra kan inte åka 100mil enkel väg för de. då de har familjer och arbete att tat hänsyn till.

• canmamma

Jag hyrde under två år och köpte sedan hus. Bor i Toronto, Kanada, och hade du kommit just hit så hade jag rekommenderat att du hyr under första tiden, pga hur husmarkanaden är just här i dagsläget. Dels tar det oftast minst 30 dagar, ofta mycket längre än så, mellan köp och att man kan flytta in i huset och då måste man ju ändå bo (hyra) någonstans under tiden och dels är hyresmarknaden faktiskt ganska trevlig. Kan dock inte uttala mig om hur det är i Brasilien.

Jag hade en bostadsrätt i Sverige som jag hyrde ut i andra hand när jag var iväg på kortare turer, mindre än ett år eller så, men sålde nu när jag visste att jag skulle vara iväg för en längre tid (tillsvidare).

• Karpet

Där har du en poäng, det är lika här (Belgien) och i London vet jag då vi äger hus där, att det tar flera månader från att man fått sitt bud accepterat och att man faktiskt får fysisk tillgång till huset. Det tar minst 3 månader.

canmamma skrev 2008-03-10 15:18:16 följande:
    Jag hyrde under två år och köpte sedan hus. Bor i Toronto, Kanada, och hade du kommit just hit så hade jag rekommenderat att du hyr under första tiden, pga hur husmarkanaden är just här i dagsläget. Dels tar det oftast minst 30 dagar, ofta mycket längre än så, mellan köp och att man kan flytta in i huset och då måste man ju ändå bo (hyra) någonstans under tiden och dels är hyresmarknaden faktiskt ganska trevlig. Kan dock inte uttala mig om hur det är i Brasilien.Jag hade en bostadsrätt i Sverige som jag hyrde ut i andra hand när jag var iväg på kortare turer, mindre än ett år eller så, men sålde nu när jag visste att jag skulle vara iväg för en längre tid (tillsvidare).
  • vänat

De saker så är jäte bar att ni säger trots att jag redan vet om dessa grejor men skadar aldrig att bli på mind om saker..

• siamusen

Jag hyrde till att börja med. Köpte sen.

Här tar det ocksa 3 manader innan man far tillgang till bostaden man köpt.

Hyr nagonstans, vänj dig vid landet och omradet och börja titta efter ett köp-hus sen om du trivs och vet exakt var du vill bo.

Svar på tråden Hyra eler köpt bostads utomlnads