Jag förstår att du är rädd, det är nog ganska ovanligt att man inte är det. Alla situationer som man inte kan kontrollera är ju jobbiga, speciellt om man är en sån som oroar sig mycket. Jag tycker att du ska prata med din BM och få stöd där.
För mig var det skönt att ha så bra koll som möjligt, så jag läste på om förlossningen riktigt ordentligt, rekommenderar verkligen Gudrun Abascals bok om förlossning. Den var toppen tyckte jag. Och allt annat, som att ha färdigpackad bb-väska, mat klar i kylen att ta med etc.
Jag antar att det är ditt första barn, och oftast tar det väääääldigt lång tid med första barnet, så det är sällan man inte skulle hinna fram. Ett tips som jag upptäckt stämmer på nästan alla är att kolla upp sin mammas förlossning om man har möjlighet till det, då kan man få ett hum. Men generellt sett går man med värkar hemma i allt från 2-18h innan det är lagom att åka in. Om du är orolig när värkrna sätter igång (oftast kommer de inte så jättestarkt och med längre mellanrum i början) så ring in till förlossningen. Men de flesta rekommenderas att gå o försöka vila när värkarna börjar, för det är ju lång tid man har framför sig.
Vad gäller EDA:n så är det inte farligt för barnet. Vissa väljer att föda utan pga olika skäl, tatueringar, vill föda utan den typen av smärtlindring samt att det kan försvåra vid krystningen. Andra hinner inte att få den. Själv hade jag inte bestämt mig, men fick så ont att jag kände att jag inte hade något val än att ta den.
Om du funderar kring förlossningens förlopp och ina val så kan det vara bra att skriva ett förlossningsbrev som du lägger längt fram i din journal, det tyckte jag var toppenbra!
Igångsättning är oftast betydligt mycket jobbigare för kroppen, och det ger oftast ett längre och tyngre öppningsarbete. Det är inte heller bra att sätta igång om kroppen inte är redo. Så det är sällan man sätter igång därför, och det är oftare igångsättning leder till akut kejsarsnitt, så det är inte att rekommendera pga rädsla.
Men försök läsa på så myckt du kan, och glöm inte att du kan ringa förlossningen hur många gånger du vill! Lycka till!