• Hoppetossan 79

Omeprazol när man ammar?

Vi har haft det lite tufft här (en bäbis som inte vill sova och bara skriker) det har resulterat i att jag fått magkattarr eller magsår (vilket det nu är).
    Läkaren på barnmottagningen rekomenderade att jag skulle ta omeprazol men tyckte att jag skulle sluta amma för att ta det eftersom det står som det står på det.
    Hur har ni gjort? Lillen är 9 månader drygt och jag ammar oftast bara 2-3 ggr per dygn. Känns jobbigt att sluta helt tvärt med ammningen samtidigt behöver jag ju någon behandling också.

Moas lillebror föddes 29 maj 2007 - barn är livets största gåva!
  • Svar på tråden Omeprazol när man ammar?
  • Tesselajnen

JAg skulle antingen avbrutit amningen eller inte tagit tabletterna. Troligtvis hade jag valt det första alernativet eftersom det ändå bara rör sig om 2-3 gånger som du ammar om dagen och det är inte kul med magkatarr/magsår vet jag av erfarenhet.

Fast sluta helt tvärt behöver du kanske inte göra, dra ut det på två veckor i alla fall om du känner att du klarar dig utan tabletterna så länge? Visst, två veckor är ganska tvärt det med, men ändå...

• Hoppetossan 79
    Tesselajnen skrev 2008-03-10 13:03:55 följande:
    JAg skulle antingen avbrutit amningen eller inte tagit tabletterna. Troligtvis hade jag valt det första alernativet eftersom det ändå bara rör sig om 2-3 gånger som du ammar om dagen och det är inte kul med magkatarr/magsår vet jag av erfarenhet. Fast sluta helt tvärt behöver du kanske inte göra, dra ut det på två veckor i alla fall om du känner att du klarar dig utan tabletterna så länge? Visst, två veckor är ganska tvärt det med, men ändå...
    Vill ju egentligen inte sluta amma än. Sen funderar jag på om jag bara drar ner på det så det kasnke blir max två ggr per dygn och typ ammar på morgonen det försa jag gör och sen tar tabletten och sen inte ammar förrän till kvällen. Då blir det minst 12 timmar emellan det att jag tagit tabletten och tills jag ammar.
  • Hoppetossan 79
    SaramedM skrev 2008-03-10 13:05:48 följande:
    Kolla på www.janusinfo.se
    Vad är det jag ska hitta där?
    Hittar bara info om fosterskador.
  • SaramedM

M O A skrev 2008-03-10 13:09:57 följande:

Vad är det jag ska hitta där?Hittar bara info om fosterskador.
    Det finns info om amning och mediciner också där
  • Hoppetossan 79
    SaramedM skrev 2008-03-10 13:12:07 följande:
    M O A skrev 2008-03-10 13:09:57 följande: Det finns info om amning och mediciner också där
    hittade inget i alla fall.
  • Hoppetossan 79

Tack det lät ju bra i alla fall.
    Ska ringa och höra med bvc i morgon också.

• SaramedM

M O A skrev 2008-03-10 16:50:26 följande:

Tack det lät ju bra i alla fall.Ska ringa och höra med bvc i morgon också.
    jag skulle faktiskt föreslå att du istället ringer till en amningsmottagning
    Ibland har BVC en föråldrad syn på amning

KS har jättekunniga barnmorskor på amningscentrum
  • MinaMirakel
    Ang Omeprazol så har jag fått höra att eftersom det är i princip samma som Losec så är det ok att ta....kanske inte flera veckor i sträck men i lagom mängd!
Svar på tråden Omeprazol när man ammar?