• Nati

Nu tar jag platttången.. för hårt eller?

Jag är mamma till en 16½ årig tjej. Nu funderar jag på att lägga undan hennes plattång, varför? Jo:
    I dag var tredje gången på 3 veckor som jag kom in på hennes rum och platttången ligger påslagen i den sitter hårstrån som osar kraftigt bränt OCH tången ligger på en plaststol. Här pratar vi om hög eldsrisk,överhettning, hår och plast. Jag har alltså haft exakt samma cenario 2 gånger tidigare och pratat stort allvar. Förra gången hade vi dessutom lämnat huset i 5 timmar och det var rejäl lukt av bränt då, i dag gick jag in på hennes rum med tvätt efter 2 timmar!
    Saker som anses som farliga plockar man ju bort för småbarn nu funderar ja på detta för jag är både förbannad och rädd.
    Hon kommer bli vansinnig och säga att hon visst stängt av den så var det vid de andra tillfällena, bara skyllde ifrån sig. Vad tycker ni???

• Svar på tråden Nu tar jag platttången.. för hårt eller?
  • SaramedM

Ta bort den!
    Inget snack

Och när hon vill ha tillbaka den, se till att den sitter i ettt uttag med timer så stängs den av

• Alle

Ta den! Det hade jag gjort. Kan hon inte sköta den får hon bara använda den under överinseende av er.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • fliiickaan

Nej, jag tycker ärligt talat att du gör rätt! Hur ska hon annars lära sig?

• Sencha

Säg att du tar hand om den, och så får hon säga till när hon ska ha den och lämna tillbaka den till dig direkt efter.

Son född 2004; BF 11 juli
  • Spexig

Ta den en viss tid, eller ta den och så får hon be om den när hon behöver den och sen ge tillbaka. När det gäller en tonårings stolthet mot att utsätta hela huset för brandfara så är det inte mycket att snacka om, klart du har rätt att ta den!

• Sencha

Och självklart är du inte för hård. Det handlar ju om liv, för sjutton!

Son född 2004; BF 11 juli
  • yava

Kan hon inte använda den i tex, hall/ badrum eller nåt där du ser den lättare om hon skulle glömma den igen? Självklart ska hon själv lära sid dra ur sladden men om den är synlig för dig oxå så slipper du åtminstone oron för att den ska ligga i hennes rum och riskera brand.

Anton 2000 , Elias 2004 , Lukas 12/12 2007
  • 2007 Mamma

Ta bort den eller skaffa en timer till uttaget som maxtiden är kanske 30min.

• Fru hemlig

Tala med henne om hur farligt det är och efterssom för tillfället har svårt att komma ihåg att stänga av den får hon använda den i hallen där ni alla ser den. Alternativt sätt en timer i eluttaget så att den bara kan vara på ex 15 minuter. Det skulle jag göra.

Svar på tråden Nu tar jag platttången.. för hårt eller?