• Noddan

Ammande bebis som är hård i magen, HJÄLP

Hej
    På BVC säger de att en ammande bebis inte kan bli för fård i magen, men min lillkille ( 8 v) har inte kunnat bajsa själv på 4 veckor, bajset blir så hårt att han inte orkar trycka ut det själv

Han har haft lite prblem med magen och nu är jag helt mjölkfri, är det mjölkfriheten som gör honom hård i magen?

Finns det något sätt att få igång hans eget bajsande, det kan ju inte vara bra att jag "tempar" honom varannan (ibland varje) dag!

HJÄLP mig snälla!

• Svar på tråden Ammande bebis som är hård i magen, HJÄLP
  • raspberryrevolution

Om du inte gör något hur många dagar tar det innan det kommer bajs då?

• Småtokig

Min son blev hård i magen trots att ajg ammade honom när han var runt 4 månader. Vi löste problemet med att sätta honom på toa, han blev mycket gladare och det var lättare för honom att bajsa. Nu kanske din son är för hård för det men det kan vara värt ett försök.

♥Albin 20070116 ♥
  • Noddan

Jag har som mest väntat 4 dygn, men sedan hjälpte jag i allafall, för átt han stånkade och hade riktiga besvär, han fiser och fiser och stånkar och bökar men iget bajs kommer.

När jag hjälpt honom så ser han så nöjd ut och verkar lugnare med en gång!

• raspberryrevolution

det kan ju gå en vecka utan att det är någon fara. Har du provat med magmassage?

• Noddan

kör magmassage och minifom mot magknip, men det verkar inte hjälpa på "bajssystemet"

• Minus

Har samma problem, här växlar det mellan att vara hårt och svårt att få ut eller att vara som grönt slemmigt vatten. Vi ska pricktesta för ev. mjölkallergi.

• Flickan och kråkan

För min grabb går det några dagar innan bajs. Problemet är inte hård avföring (helammar) utan luft som är i vägen.

• Noddan

Jodå, luft har han också. Fiser i massor. Även när jag hjälper honom så fiser han alltid först innan han kan bajsa.

Jag helammar ju också men ändå blir bajset rätt så hårt, inte diarre liknande som det sägs att bebisar har.

Ska prata med barnläkaren när vi har läkartid här om ca 2 veckor.

• 3prinsessor

Ni som hjälper era barn att bajsa, hur gör ni då?
    Vår lilla doter på 7 veckor har också blivit hård i magen, nu har det gått åtta dagar utan att hon bajsat. Hon försöker, stånkar och kämpar men utan resultat. Däremot fiser hon värsta äggmökarna, blä.
    På BVC säger de att allt upp till 10 dagar mellan avföringarna är normalt, men jag tycker inte det känns bra. Jag har provat att reta ändtarmen försiktigt med termometer men det har inte funkat än i alla fall. Magmassage ger i bästa fall en extra fis.
    Hur kan vi hjälpa henne?

• Lina N

Nu vet jag inte själv om detta funkar utan har bara hört det. Man ska iaf ta en termometer med barnolja så ska bajset kunna glida ut lättare

BF 31:a juli 2008
  • NoelochJack

Jag helammar och som längst har det gått 9 dagar mellan bajsningar. Normalt för honom är ca 7 dagar. Visst de två sista dagarna märker man att det börjar bli dags, han blir lite gnälligare och har stånkar en del. Fisarna luktar hemskt! Men när han väl bajsar så är det absolut inte hårt, det är liksom tuggummi i konsistensen. Det hjälper inte honom att bajsa tidigare om man masserar eller tar tenpen. När dte väl är dags så brukar det komma om han får sitta i vårt knä med uppdragna ben. Men det funkar inte om det inte är dags...

Så när du säger rätt så hårt bajs, är det verkligen så att han inte kan få ut det sjäv? det är inte bra att använda termometer för mycket, då kan de få problem att bajsa själva tillslut.

Noel 071120
  • Emmelie83

Min dotter har också varit hård i magen i och för sig är hon äldre.Men hon vart förtsoppad hela tiden när jag började ge henne smakportioner. Jag vart rekomenderad en modersmjökersättning avBVC från Semper Biffidus som går att köpa på apoteket. Den är från 4 månader och ska hjälpa spädbarn med förstoppning.

Svar på tråden Ammande bebis som är hård i magen, HJÄLP