• Anonym

Doberman anföll granne

Idag när jag tittar ut från mitt fönstrer ser jag en granne som har en doberman. Han går mot porten, och innan han gått in kopplar han lös hunden. Det kommer en annan granne, en utländsk kvinna, hunden vänder och går till angrepp mot henne. Det såg hemskt ut!
    Den bet henne så hon fick skador, hon grät och skrek, och det hela slutade med att en annan ur den familjen som har hunden kom och löft in hunden.
    Vad skulle ni som vittne gjort? Anmält detta till polisen eller? Jag funderar mkt på om denna unga utländska kvinna förstår att hon kan göra det?Om hon kommer att göra det??
    Jag vill kunna ha ute mina barn och leka utan att behöva vara rädd för att denna tokiga hund ska atackera någon annan igen. Hur/ vad hade ni gjort? Jag är mkt skärrad över vad jag sett!!

• Svar på tråden Doberman anföll granne
  • Imox

stackars hund för det första! många förstår inte att många gånger är det ägarens fel o inte djurets....

men absolut om du inte kan prata med kvinnan själv om att hon kan göra anmälan o så... om hon behövde uppsöka läkare talar nog dom om det för henne!
    men du kan ju oxå ringa o prata med polisen skulle jag göra iaf!

• korven72

Du kan ju gå hem till kvinnan och fråga hur det gick med henne till att börja med. =)

• LillTållon

Jag tycker du borde ta och anmäla händelsen!

• Anonym

kvinnan for iväg till lassa är det enda jag vet. Har tidigare talat med henne och hon har då nämnt att hon är livrädd för den hunden, den är svårtyglad verkar det som. Man ser kvinnan i familjen ibland när hon vart ute med den, hon har ingen pli alls utan har blivit omkulldragen av den flera ggr. Den gapar och skäller dagarna i ända. Nej jag tycker inte synd om hunden iaf, det är ett som är säkert!
    Jag är mer orolig att den ska komma åt att atackera nån oskyldig igen. Tänk om det vart ett barn som inte kunde värja sej så som denna unga kvinna tack och lov kunde någorlunda. Inte ens ägaren,mannen fick ju bort hunden själv från henne.

• Imox

jag menar att det är ägarna som är skyldiga att fostra hunden o forma den till nått bra!
    om dom hade gjort sitt jobb rätt hade detta nog inte hänt.
    o det är synd om alla djur som ska behöva ha ägare som inte ser till djurets bästa
    därav är det synd om hunden!!
    o e hund som mår bra gör inte utfall mot andra

• Lovebug

En olydig/farlig hund beror nästan alltid på ägaren.
    Förstår dock att det kan vara svårt att tycka synd om en hund som går till attack och skäller, men du får försöka tänka på att hade hunden haft en vettig ägare så hade den troligen aldrig betett sig så. Jag tycker du ska prata med kvinnan och ställa upp som vittne om det är så att det krävs. Det kan ju bli ord mot ord annars.

Anonym skrev 2008-03-10 14:02:06 följande:
    kvinnan for iväg till lassa är det enda jag vet. Har tidigare talat med henne och hon har då nämnt att hon är livrädd för den hunden, den är svårtyglad verkar det som. Man ser kvinnan i familjen ibland när hon vart ute med den, hon har ingen pli alls utan har blivit omkulldragen av den flera ggr. Den gapar och skäller dagarna i ända. Nej jag tycker inte synd om hunden iaf, det är ett som är säkert!Jag är mer orolig att den ska komma åt att atackera nån oskyldig igen. Tänk om det vart ett barn som inte kunde värja sej så som denna unga kvinna tack och lov kunde någorlunda. Inte ens ägaren,mannen fick ju bort hunden själv från henne.
  • Anonym
    Imox skrev 2008-03-10 14:06:55 följande:
    jag menar att det är ägarna som är skyldiga att fostra hunden o forma den till nått bra!om dom hade gjort sitt jobb rätt hade detta nog inte hänt.o det är synd om alla djur som ska behöva ha ägare som inte ser till djurets bästa därav är det synd om hunden!!o e hund som mår bra gör inte utfall mot andra
    Du har helt rätt, men denna familj har inte haft hunden sen den var valp. Sen ang detta att fostra hunden rätt,,,,,jag hade själv en liten hund en gång, som hade fel i psyket visade det sej. Den började bita familjemedlemmar och visade aggressioner mot andra och vi hade då fostrat denna lilla hund på rätt sätt kan jag lova. Så även bland djur finns psykisk obalans som djuret kan vara född med tyvärr. Det går inte alltid att skylla på hur ägarna varit mot djuret. Fast vad gäller denna familj så har de iaf ingen pli på denna hund. Han kanske skulle mått bättre hos nån annan familj som visste hur dobermann ska uppfostras?
  • Anonym

Måste tacka er alla som svarat här, jag mår mkt bättre nu iaf sen jag läst era svar. Ska avvakta och se vad som händer, höra med kvinnan som vart atackerad vad hon gjort osv.

• Anonym (Smris)

En hund som anfaller människor ska alltid avlivas sen spelar det ingen roll om det är ägarens eller hundens fel. Man ska alltid kunna känna sig trygg när man är ute med sin hund. Jag hade en korsningvalp som följde med mig på utflykter i skolan. Hon var då bara en liten valp knappt knä hög och ändå var det många av dom utländska tjejerna som backade när hon kom. Fast hon brydde sig inte om dom det var roligare att tigga korv och bada =)

Svar på tråden Doberman anföll granne