• Anonym

Doberman anföll granne

Idag när jag tittar ut från mitt fönstrer ser jag en granne som har en doberman. Han går mot porten, och innan han gått in kopplar han lös hunden. Det kommer en annan granne, en utländsk kvinna, hunden vänder och går till angrepp mot henne. Det såg hemskt ut!
    Den bet henne så hon fick skador, hon grät och skrek, och det hela slutade med att en annan ur den familjen som har hunden kom och löft in hunden.
    Vad skulle ni som vittne gjort? Anmält detta till polisen eller? Jag funderar mkt på om denna unga utländska kvinna förstår att hon kan göra det?Om hon kommer att göra det??
    Jag vill kunna ha ute mina barn och leka utan att behöva vara rädd för att denna tokiga hund ska atackera någon annan igen. Hur/ vad hade ni gjort? Jag är mkt skärrad över vad jag sett!!

• Svar på tråden Doberman anföll granne
  • Anonym

"Alltid" är väl att hårddra det? Det kan ju finnas vettiga skäl, tex om jag blir påhoppad av en galning i skogen som vill våldta mig och någon av mina hundar hugger...så skulle jag snarare köpa ett köttben till dem än avliva dem.

Ibland kan det ju faktiskt räcka med att en "farlig" hund blir omplacerad hos en vettig människa, men gissningsvis så är det tyvärr avlivning som gäller i de flesta fall eftersom det säkert är svårt att få ordning på en aggressiv hund.

Anonym (Smris) skrev 2008-03-10 15:07:08 följande:

En hund som anfaller människor ska alltid avlivas sen spelar det ingen roll om det är ägarens eller hundens fel. Man ska alltid kunna känna sig trygg när man är ute med sin hund. Jag hade en korsningvalp som följde med mig på utflykter i skolan. Hon var då bara en liten valp knappt knä hög och ändå var det många av dom utländska tjejerna som backade när hon kom. Fast hon brydde sig inte om dom det var roligare att tigga korv och bada =)
  • Anonym (Smris)
    Anonym skrev 2008-03-10 17:26:15 följande:
    "Alltid" är väl att hårddra det? Det kan ju finnas vettiga skäl, tex om jag blir påhoppad av en galning i skogen som vill våldta mig och någon av mina hundar hugger...så skulle jag snarare köpa ett köttben till dem än avliva dem.Ibland kan det ju faktiskt räcka med att en "farlig" hund blir omplacerad hos en vettig människa, men gissningsvis så är det tyvärr avlivning som gäller i de flesta fall eftersom det säkert är svårt att få ordning på en aggressiv hund.Anonym (Smris) skrev 2008-03-10 15:07:08 följande:
    jag menade självklart inte en hund som anfaller om den blir provocerad utan en hund som vips var det är flyger på en människa och anfaller den så allvarliga skador uppstår.=) När hunden hoppar uppp på en främmande människa för att den är levnadsglad och älskar människor gills så klart inte. Men hur vet man att en hund är aggresiv mot männiksor om den inte har anfallit och en sådan hund blir sällan omplacerad för den är redan förstörd. En hund som är osäker däremot och drar sig undan har stora chanser att få det bar vid närsta person =)

Man ska tänka sig för när man skaffar en hund och inte bara kolla hur mycket motion hunden behöver utan även kolla vilket psyke hunden har eller vid en valp vilket psyke föräldrarna har eller om man har möjlighet till och med tidigare syskon. En hund av samma ras kan var hemsk,hård och olydig,taggig medans nästa hund kan vara mjuk,lätt och helt enkelt underbar. Får man problem man inte klarar av köp en bok eller fråga någon som har mer erfarenhet av rasen. Det finns så mycket man kan avhjälpa innan hunden blir aggresiv med enkla medel. En osäker hund behöver inte vara aggresiv.
  • Anonym

Anmäl till polisen. Har bitit en gång och kommer att göra det igen!

• Anonym

RING POLISEN!!!!!!!

Anonym skrev 2008-03-10 13:51:51 följande:
    Idag när jag tittar ut från mitt fönstrer ser jag en granne som har en doberman. Han går mot porten, och innan han gått in kopplar han lös hunden. Det kommer en annan granne, en utländsk kvinna, hunden vänder och går till angrepp mot henne. Det såg hemskt ut!Den bet henne så hon fick skador, hon grät och skrek, och det hela slutade med att en annan ur den familjen som har hunden kom och löft in hunden.Vad skulle ni som vittne gjort? Anmält detta till polisen eller? Jag funderar mkt på om denna unga utländska kvinna förstår att hon kan göra det?Om hon kommer att göra det??Jag vill kunna ha ute mina barn och leka utan att behöva vara rädd för att denna tokiga hund ska atackera någon annan igen. Hur/ vad hade ni gjort? Jag är mkt skärrad över vad jag sett!!
  • Malinell

Har inte läst alla inlägg, men det är lag på att hundar ska vara kopplade! Just av den anledningen! Som medmänniska tycker jag du ska prata med kvinnan, vem vet vem som blir nästa "offer"

• Malinell

Tillägg:
    Jag skulle ha anmält detta, då ägaren inte verkar klok!!

• La mariposa

Jag skulle anmält detta bums! Utan att tveka! Tänk om det varit ett barn som fått sitt ansikte söndertrasat??? Synd om hunden ja kanske....men om det gällt mig skulle jag bry mig om mig själv och andra medmänninkor först. Usch vad läskigt att det finns så dåliga hundägare................

• Mamsie
    Malinell skrev 2008-03-12 08:02:34 följande:
    Har inte läst alla inlägg, men det är lag på att hundar ska vara kopplade! Just av den anledningen! Som medmänniska tycker jag du ska prata med kvinnan, vem vet vem som blir nästa "offer"
    Den lagen känner jag inte till. Kan du vara snäll och berätta mer om den?
    Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Mamsie
    Jag tycker du ska ringa polisen och göra en anmälan.
    Det kan ju hända att kvinnan väljer att inte göra någon anmälan, och då finns det en risk att hunden gör om det utan att det leder till undersökning.

Att hunden är en Dobermann tycker jag är totalt irrelevant.
    Hade du reagerat likadant om det hade varit en liten Japansk spets, Grand Danois eller en Cocker Spaniel?

Borta bra, men 127.0.0.1 bäst! ~ There's no place like 127.0.0.1
  • Anonym
    Mamsie skrev 2008-03-12 08:57:05 följande:
    Den lagen känner jag inte till. Kan du vara snäll och berätta mer om den?

Jag vet inte heller var jag hört detta men jag har också hört att det är lag att ha hundar kopplade i tättbebyggelse,om du inte har sån pli på din hund så den följer dej exakt.

Du har rätt att koppla lös en hund på ex en stor plan, efter en skogsväg osv,,,om du kan garantera att den lyssnar på dej och kommer vid inkallning.

Kan härmed informera er alla om att ägaren blivit polisanmäld av offret själv.

Hunden får märkligt nog vara kvar utan annat än en varning. Den fick en tjans till så att säga, kan inte fatta detta???Kommer inte våga låta mina barn vara ute som förut längre!

• Anonym
    Mamsie skrev 2008-03-12 09:00:52 följande:
    Jag tycker du ska ringa polisen och göra en anmälan. Det kan ju hända att kvinnan väljer att inte göra någon anmälan, och då finns det en risk att hunden gör om det utan att det leder till undersökning. Att hunden är en Dobermann tycker jag är totalt irrelevant. Hade du reagerat likadant om det hade varit en liten Japansk spets, Grand Danois eller en Cocker Spaniel? 

JA det hade jag!!Vad spelar det för roll att jag skrev att det var en doberman? Trodde du jag klankar ner på den rasen?Då har du missuppfattat allt!

Jag har själv blivit biten av en terrier, men jag kan lova dej att det var MINDRE traumatiskt att ha en terrier fast i byxbenet än en doberman på 60 kg över sej!!

• Anonym (123)

--------------------------------------------------------------------------------

1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn som med hänsyn
    till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att
    de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

I jaktlagen (1987:259) finns särskilda bestämmelser om vad som skall
    iakttas för att hindra hundar från att driva eller förfölja vilt.
    Lag (1987:260).

2 § Hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur må ej
    vara lös utomhus, såframt den icke hålles inom område, som är
    betryggande inhägnat och till vilket utomstående ej äga tillträde.
    Hållas får ute i trakten, skall vad nu är sagt gälla även beträffande
    hund som visat benägenhet att driva får.

3 § Eftersätts tillsynen över hund, får polismyndigheten meddela det
    beslut som omständigheterna kräver, såsom att hunden skall vara försedd
    med munkorg eller hållas bunden eller instängd. Beslutet skall delges
    hundens ägare eller den som mottagit hunden till underhåll eller
    nyttjande.

Sen kan kommunerna ha egna strängare regler. Vilket man får kolla upp själv.

• Malinell
    Anonym skrev 2008-03-12 10:01:52 följande:
    Jag vet inte heller var jag hört detta men jag har också hört att det är lag att ha hundar kopplade i tättbebyggelse,om du inte har sån pli på din hund så den följer dej exakt.
    Du har rätt att koppla lös en hund på ex en stor plan, efter en skogsväg osv,,,om du kan garantera att den lyssnar på dej och kommer vid inkallning.
    Kan härmed informera er alla om att ägaren blivit polisanmäld av offret själv.
    Hunden får märkligt nog vara kvar utan annat än en varning. Den fick en tjans till så att säga, kan inte fatta detta???Kommer inte våga låta mina barn vara ute som förut längre!
    Har hört om den på tv! Förr räckte det med att ägaren hade pli på hunden men idag räcker inte det, ofta hör man hundägare som säger att just deras hund inte bits och sen kan de anfalla! Man får som anonym 123 skriver inte släppa hunden lös i tätbebyggelse! Hundägare har strikt ansvar att ta ansvar för sina djur och om något händer blir de ansvariga!
  • Anonym (?????)

Förutom att ställa upp som vittne kan du ju också ta tag i dina fördommar lite. Skulle hon inte veta att det går att anmäla för att hon är ung eller för att hon är utländsk?

Anonym skrev 2008-03-10 13:51:51 följande:
    Vad skulle ni som vittne gjort? Anmält detta till polisen eller? Jag funderar mkt på om denna unga utländska kvinna förstår att hon kan göra det?
  • Anonym
    Anonym (?????) skrev 2008-03-12 18:05:38 följande:
    Förutom att ställa upp som vittne kan du ju också ta tag i dina fördommar lite. Skulle hon inte veta att det går att anmäla för att hon är ung eller för att hon är utländsk?

Tyvärr så är det så det är, utländska medborgare vet inte alltid vad de får och inte får göra, de vill inte vara till besvär heller.

Sen detta med fördomar, varför vänder du det till att jag har fördomar?

Jag är gift med en utländs man, vi har flera barn ihop så nog vet jag en del om utlänningar.Sen har jag även tonåringar hemma så inte är det fördomar mot dem heller.

Så himla trist när anonyma skrivare slänger ur sej sånt här, hoppas du läser detta. Jag själv är anonym pga att jag bor granne med detta folk jag skrev om med hunden. Jag behövde råd, vilket jag fått och allt har löst sej, så det är mkt tråkigt att du hävde ur dej detta!

Svar på tråden Doberman anföll granne