• Niwa78

ngn som gjort te.x lasasgne i aluminium formar?

Har BF 25 April och är hemma med havandeskapspenning.
    Nu tänkte jag göra lite mat o frysa in och vill göra det så smidigt som möjligt.
    Tänkte göra färdiga portioner/ måltider i aluminiumformar
    te.x lasagne, pastagratänger, pajer så det är enkelt att frysa in utan en massa kladd, samt att ta upp i fall det blir ett kolik barn till.

men har en del funderingar
    * tar det kortare/längre tid i ugnen med alu formar?

* Kan man frysa in maten i formarna när de kallnat, m locket som brukar komma med, eller behövs ngt mer för att inte maten ska bli förstörd/frysbränd.

Brukar bara frysa in rester i plastburkar annars så är lite osäke. Tacksam för tips!!!!

• Svar på tråden ngn som gjort te.x lasasgne i aluminium formar?
  • korven72

Det är typ samma tid i dessa formar.

Ja, du kan frysa in med locket på. Ska man ha maten i frys en längre tid så kan man ju lägga formarna i särskilda fryspåsar.

• ÄngelBängel

Jag tror att det är samma tid i ugnen... jag brukar oftast kolla på färgen.

Locket fungerar annars kan man ta en plastpåse runt så ser man dessutom vad det är i lådan.

Nackdelen är att det inte går att slänga in det i mikron direkt utan man måste ta ur den ur formen över till tallrik och sedan köra. Jag vet att de flesta äter på porslin hemma men alla dagar orkar man inte mycket mer än öppna locket, mikra och äta

• Niwa78

tack för snabbba svar, skall köpa hem lite formar och förbereda lite mat, denna gången skall man ju tänka på en två åring också.

nej micra maten i formarna har jag lärt mig av erfarenhet att inte göra
    tänkte mig inte för och stoppade in en färdigköpt/fryst fiskgratäng i micron och fyllt ös.
    När det började blixtra o låta konstigt insåg jag ju att den var packad i aluform och att jag skulle tagit ur den ur formen innan,Jag tog för givet att det var som m all annan snabbmat

Tänkte dock att detta kunde vara enklare än att laga maten också.
    Levde på yoghurt o mackor de första veckorna m barn 1 då han hade kolik.

• Mollan

Lasagne just blir mycket godare (saftigare) att göra i en stor form och sen skära i portionsbitar, vira om alufolie, lägga i plastpåse och frysa. Jag gör t ex potatisgratäng och kålpudding i aluformar ibland. Det tar lika lång tid som i vanlig form.

• Niwa78

Tack för tipset spooky, det låter som ett bra tips m att linda in i alufolie o frysa in.

• ÄngelBängel
    Niwa78 skrev 2008-03-10 14:38:26 följande:
    tack för snabbba svar, skall köpa hem lite formar och förbereda lite mat, denna gången skall man ju tänka på en två åring också.nej micra maten i formarna har jag lärt mig av erfarenhet att inte göra tänkte mig inte för och stoppade in en färdigköpt/fryst fiskgratäng i micron och fyllt ös.När det började blixtra o låta konstigt insåg jag ju att den var packad i aluform och att jag skulle tagit ur den ur formen innan,Jag tog för givet att det var som m all annan snabbmat Tänkte dock att detta kunde vara enklare än att laga maten också.Levde på yoghurt o mackor de första veckorna m barn 1 då han hade kolik.
    Kam just på att jag har ätit mat ur aluminiumform som var mikrosäker men det var en kock som hade lagat den så jag vet inte om det är något man bara kan köpa via branschen eller om det finns för oss andra också.
  • Niwa78

låter som en smart idé i alla fall.

• mimikry

Får jag bara vara lite tråkig o skriva att man helst borde vara lite sparsam med att använda aluminiumfolie/formar då det går åt sjukt mycket energi att tillverka aluminium... nu när vi ska försöka tänka på miljön =)

Två plastpåsar i varandra ger också bra skydd mot uttorkning i frysen, det har Mat-Tina rekomenderat tex (det ska vara riktiga fryspåsar då, o inte sånna sunkiga billiga).

• Niwa78

Använder aldrig alu formar i vanliga fall, därför jag behöver fråga lite

men vill ha ngt enkelt, snabbt att kunna ta fram som back-up i fall det blir ett kolik barn till. Nu har man ju en 2-åring att tänka på också.

Svar på tråden ngn som gjort te.x lasasgne i aluminium formar?