• Edenshage

Bok om att få syskon?!

Har ni någon bok att rekomendera som handlar om att få syskon?? Sonen bli storebror i juni och tänkte att det var smart att läsa lite för honom! Har fått två stycken, en som heter lillebror tror jag och en som är för lite större barn tycker jag. Sonen är 2.5 år nu!

• Svar på tråden Bok om att få syskon?!
  • Svimpe

vi köpte en liten pekbok som heter "jag får en lillebror".

Fast det vi hade mest nytta av var att titta på bebisbilder i tidningar och foton på lillen när han var bebis. Han fick även vara med och bädda spjälsängen och få berättat för sig att bebis ska såva där. Det viktiga som jag har fått höra är att inte låva att han kommer att få leka med bebisen, det kan dom ju inte göra de första halvåret.
    Visa också bebisar ute på stan och visa bilder på saker man gör med bebisen och förklara tex att bebis badar i en badbalja och så vidare.
    Ta det bara nätt och tvinga han inte att titta på bebisar om han inte vill.

• VictorsMamma

Det finns "Busiga Bebben"

• seglare

Emma får en lillebror hade vi när vår dotter (då 2 1/2 år) skulle bli storasyster.

Hör i bokhandeln annars, det finns ett par liknande böcker.

• mamacita

Busiga Bebben läste vi. Med flikar som barnet kan lyfta på och se bebben i mammas mage. Söt och lagom.

• VictorsMamma

Sen när det större barnet börjar fråga hur bebisen kom in i magen så kan man läsa Håkan Bråkan och Bebismysteriet

• Falumamman

Ja, "syskon" av Mia coull. Jag har den och det står verkligen allt i den.
    Som barnbok rekomenderar jag "jag vill också ha ett syskon" av Astrid Lindgren.

• Dizzi

Det har kommit en jättefin antologi med en massa bra berättelser om att få syskon, bl a Astrid Lindgren, Rut och Knut, Spöket Laban, Rallypojken, Egon osv, dvs alla favoriterna samlade.

Den heter "Syster och Bror, Liten och Stor" och jag köpte den på Akademibokhandeln. Rekommenderas!

Svar på tråden Bok om att få syskon?!