• Namnam

Ditt/dina barns mellannamn? Läs TS!

Är era barns mellannamn släktnamn etc eller fick dem bara namnen för att dem är fina?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 19:38
    Min dotter heter Sarah efter min farmor och Mari efter min mans mamma.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 21:53
    Ok Ok!
    Förnamn som inte är tilltalsnamn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-10 23:53
    Andranamn

• Svar på tråden Ditt/dina barns mellannamn? Läs TS!
  • logg81

Min tös har 3 namn... Barbro efter hennes gammelmormor och mormor, Emma för att det är modernt och Auleen som är bara hennes och ingen annans namn... Auleen är tilltalsnamn men vi kallar henne Lina...

Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • rosaemmy

Våra barn heter Liam Viktor, Viktor för att pappa heter så i mellannamn och pappas morfar heter så i förnamn
    Max Jonny, Jonny för att min pappa heter så i förnamn

Jonny tycker inte jag är så vackert men det var det eller Bengt att välja på så då är Jonny plötsligt fint =)Jag tycker andranamnet är som efternamnet, visar var man kommer ifrån.

• DaCiss

Aaah, då förstår jag mer Kan tänka mig att Kira fungerar också på killar jo. Hade inte tänkt på det tidigare bara

Neko skrev 2008-03-12 14:42:57 följande:
    Det är inte bara ett flicknamn. I japansk populärlitteratur (manga etc) så är det ett pojknamn, gärna på en person som har möjlighet att använda kämpa antingen för det goda eller det onda, beroende på vad han väljer. Sedan så kan man ju se det som en kortform av Akira också som är ett pojknamn :)Fast han är den enda pojke i Sverige som heter Kira :)
  • ebbasmamma

Tjejerna fick sina andranamn för jag gillade dem, Lucy och Poppy. Minstingen fick det efter släktingar, Hugo och Vincent

• Elli47

Både och, skulle aldrig ge mina barn fula namn bara för att de namnen finns i släkten. Den äldre har sin fars namn som mellannamn och den yngre har farfars och morfars namn.

• Mamsingen

Nej, men min dotter fick sin mormor mellannamn till förnamn *förvirrad*

• fru fanny

våra barn har släktnamn
    sonen heter : LOKE Elam Valentin efter min mans farfar
    dottern heter SMILLA Svea Margareta svea efter min farmors syster margareta tycker jag inte är så fint egentligen men min mamma heter min farmor (som är min största idol) + att min mans mormor hette de så de kommer lixom från båda sidorna

• TeeTee

Skulle eventuellt överväga att ge mina barn andranamn OM det fanns fina namn i släkten, som man ville föra vidare. Men det finns inga sådanna, så våran son har inget andranamn. Tycker det är tillräckligt jobbigt att hitta ett tilltalsnamn, som är fint. Och så tycker jag i övrigt att det är överflödigt med andranamn. Men sedan kommer jag från ett land med en annan namnkultur också.

• bipsiebop

Vi valde tre namn varav alla tre finns i släkten på bådas sidor - inte så konstigt eftersom de är vanliga svenska killnamn.

Lars EMIL Bärtil

Kan tillägga dock att farfar blev lite putt över att han inte fick Olof eftersom att han, pappan och kusinerna har det i mellannamn.....

• uniMog

japp Nina heter Gunilla Birgitta som både är släktnamn (Gunilla = min moster, Birgitta = min faster och min svärmor) samt en omskrivning av min mammas namn (Gun-Britt)

Morgan heter Thomas efter min man

Why are vampires always so stupid?
Svar på tråden Ditt/dina barns mellannamn? Läs TS!