• lumolo

hur ska man veta om allt är bra? ADHD el dyl?

Har två friska söner, snart 4 och 2 år. Min stora pojke är "normal" men ändå annorlunda på något sätt. Han var en skrikig bebis, en hårdhänt "manglare" som 1-2 åring, trotsig, jättetrött alltid. Kastar mycket saker, förstör ibland saker i hemmet med "flit"(?). Fixerad vid vissa saker som han måste hålla i handen...på rätt sätt...alltid. Bla bla.. Han är fullt normal annars, pratar, leker springer. Men han är alltid den som utmärker sig mest med att vara lite annorlunda. Hur vet man om det är något som bör kollas? Han har börjat bli ett svart får i familjen och även lite runt om i våra kretsar. Dessutom prövar han mitt tålamod till bristningsgränsen!!! Vad göra?

• Svar på tråden hur ska man veta om allt är bra? ADHD el dyl?
  • Mamma S

Du kan alltid ringa till BUP och rådgöra med en barnpsykolog, som sedan kan avgöra om en utredning behövs. Går han på dagis? Vad säger personalen där? Prata med dom om du känner att du har förtroende för dom tycker jag, dom ser ju mycket av din son och hur han betér sej där.

Det är jättesvårt att veta om det är något konstigt eller "bara" normalt trots... Men funderar man mycket på det och känner att det kanske är något som inte stämmer är det alltid skönt att prata med någon om det. Har ni en bra bvc-sköterska så kanske du kan ta upp saken med henne?

• Maya

Kontakta BUP på din ort, där kan du få prata och få tips och råd samt komma fram till om ni behöver göra en utredning avseende ADHD eller inte.

Vi är mitt uppe i en utredning av vår stora kille som är 4 år. Vi tror att han har ADHD men får väl se vad det blir för resultat i slutändan.

Emil (sonen) har alltid varit väldigt aktiv, har svårt att styra sina impulser, han blir arg och klappar till andra barn som han upplever gör fel eller förstör eller vad det nu kan vara. Han lyssnar inte alls, utan gör precis tvärtimot vad man säger. Han klarar inte när det blir för mycket runt omkring honom då blir han jätterörlig och springer runt från ena saken till den andra, och hittar på otyg.

Med mera...

• lumolo

Mamma S skrev 2008-03-10 21:58:28 följande:

Du kan alltid ringa till BUP och rådgöra med en barnpsykolog, som sedan kan avgöra om en utredning behövs. Går han på dagis? Vad säger personalen där? Prata med dom om du känner att du har förtroende för dom tycker jag, dom ser ju mycket av din son och hur han betér sej där. Det är jättesvårt att veta om det är något konstigt eller "bara" normalt trots... Men funderar man mycket på det och känner att det kanske är något som inte stämmer är det alltid skönt att prata med någon om det. Har ni en bra bvc-sköterska så kanske du kan ta upp saken med henne?
    Vi håller precis på att överinskola från dagmamma till förskola istället. Vår pojke har inte fått det han behöver hos dagmamman och har passat dåligt in i gruppen. Nu hoppas vi på mirakel på förskolan! Bvc på vår ort tycker jag mest svamlar. Har tagit upp det men det är såååå normaaaalt!
  • lumolo
    Maya skrev 2008-03-10 21:59:09 följande:
    Kontakta BUP på din ort, där kan du få prata och få tips och råd samt komma fram till om ni behöver göra en utredning avseende ADHD eller inte. Vi är mitt uppe i en utredning av vår stora kille som är 4 år. Vi tror att han har ADHD men får väl se vad det blir för resultat i slutändan. Emil (sonen) har alltid varit väldigt aktiv, har svårt att styra sina impulser, han blir arg och klappar till andra barn som han upplever gör fel eller förstör eller vad det nu kan vara. Han lyssnar inte alls, utan gör precis tvärtimot vad man säger. Han klarar inte när det blir för mycket runt omkring honom då blir han jätterörlig och springer runt från ena saken till den andra, och hittar på otyg. Med mera...

Känner igen det du skriver om din pojke, fast min Lukas har inte varit så jätteaktiv. Det är ungefär som om han håller på att somna hela tiden, och det enda han kan göra då är att "speeda" upp sig och hitta på hyss. Och säger jag hit så säger han garanterat dit... Alltid
  • lumolo

oj! Nu kom min text med i citatrutan!Läs nedan istället

Känner igen det du skriver om din pojke, fast min Lukas har inte varit så jätteaktiv. Det är ungefär som om han håller på att somna hela tiden, och det enda han kan göra då är att "speeda" upp sig och hitta på hyss. Och säger jag hit så säger han garanterat dit... Alltid

• Lilla bebisen

Hejsan

Jag säger som de andra här, kontakta BUP och rådgör med dem.
    Så hoppas jag att de är bättre än vad ditt BVC är..

Som mamma känner man ju bäst sitt eget barn.

Önskar dig lycka till och en varm kram

• ludenben

Har som med adhd/autism och han är 5 år. Han var med en "hårdhänt manglare" , han kastar och förstör. Säger som de föregåeende, ring BUP. De har ju inget att göra med bvc så även om du inte blir trodd på bvc går det bra att ringa bup och berätta om er sits. Hoppas det löser sig för er inte alltid så lätt att veta om allt är som det ska eller om det är något annat. Men håller med lilla bebisen att som mamma känner man ju sitt eget barn. Lycka till

• lumolo

Det känns som om nåt inte är helt bra när vårt liv blir mer och mer en kamp varje dag. Får kanske ringa till BUP och rådgöra med dom. Jag vill min sons bästa, men jag har tvekat att göra något åt vår situation då jag inte vill "stämpla" honom. Skärpning på mig! Ringa kan jag alltid göra ju.

• ludenben

jag förstår hur du menar med stämpla. Men antingen så får han diagnos och då kan han få rätt hjälp eller så är det inget och då kan ni ändå få hjälp med hur ni ska hantera honom på bästa sätt även då. vårat liv är med som en kamp. Det ät det om allt... men jg tyckte livet var värt innan vi hade fått utredning. Där ni är nu typ. Sen blir det bättre när man får hjälp. Oavsett om det är nåt eller inte får man ju hjälp från bup för de gör ju inte bara utredningar utan finns även till för att hjäpa föräldrar och barn som inte har nåt annat än "vanliga problem" Hör dig för lite med dagis. Prata med dom och hör hur de upplever honom. Det har jag gjort. Ställt frågor som: hur är han jämfört med andra barn?? Är han mer aktiv?? Är han mer impulsiv?? Hur funkar han tillsammans med de andra i barngruppen?? Det var lättare när jag ringde till bup för då hade jag det med mig att dagis hade reagerat och tänkte som mig.

• ludenben

livet var värst innan utredning skulle det stå... inte värt. så du inte misstolkar

Svar på tråden hur ska man veta om allt är bra? ADHD el dyl?