• Anonym

Svård depression - hur länge får man vara sjukskriven?

Jag jobbar heltid i vanliga fall. Nu har jag blivit sjukskriven i tre veckor pga svår depression. Dock känns tre veckor väldigt kort tid, och jag känner mig väldigt stressad och tyngd över att jag redan varit sjukskriven halva tiden!! Känner mig inte alls redo att återgå till jobbet!
    Dessutom är jobbet en stor del till varför jag mår dåligt... Hade en sjukskrivningsperiod i höstas på tre veckor också och alla tyckte jag skulle gå tillbaka, vilket jag gjorde och det slutade nu med att jag försökte ta livet av mig
    Jag letar ju nytt jobb, men det finns inte så gott om dom, speciellt då jag inte riktigt har nån annan utbildning efter gymnasiet...

• Svar på tråden Svård depression - hur länge får man vara sjukskriven?
  • Anonym

Hur länge man kan vara sjukskriven är ju vad läkaren anser vara rimligt. Vissa kan vara sjukskrivna ganska länge för att ha tid att gå till psykologer osv. Men sedan är det ju upp till försäkringskassan att godkänna det också.

En släkting till mig var sjukskriven i heltid i 1½ år för att sedan börja jobba 50% och vara sjukskriven 50% i 1½ år. Däremot satte försäkringskassan stor press på henne och ville att hon skulle gå tillbaka mycket tidigare.

• Anonym

ett år känns som lång tid... hoppas verkligen att jag inte behöver så lång tid! Men tre veckor känns väldigt väldigt kort... men dom kankse bara sjukskriver i korta perioder åt gången?

• Jennie med ie

Sjukskrivningen handlar inte om hur sjuk man är utan om hur sjukdomen påverkar ens arbetsförmåga. Därför kan två "lika sjuka" personer behöva väldigt olika lång sjukskrivningstid och olika stor omfattning på den.

Men för svår depression, och där man anser att sjukskrivning ö h t behövs, låter 3 veckor jättekort ja. Det kan lätt bli ett extra stressmoment att ha en återgång till arbetet så nära inpå sig när man nyss fått bekräftat att man faktiskt är ordentligt sjuk och på 3 veckor hinner oftast inte mycket förändras.

Vem har sjukskrivit dig, din husläkare/allmänläkare? Det kan kanske vara så att det är psykmottagningen som ska ta över dig så att säga?

• Anonym
    Anonym skrev 2008-03-11 10:21:14 följande:
    ett år känns som lång tid... hoppas verkligen att jag inte behöver så lång tid! Men tre veckor känns väldigt väldigt kort... men dom kankse bara sjukskriver i korta perioder åt gången?
    Hur dom sjukskriver beror ju helt på vad läkaren ställer för diagnos på dig. Går du till psykologer eller har blivit remiterad till psykolog för utredning?
  • Anonym

Psykmott ville lägga in mig, så jag har redan kontakt med dom. Vägrade detta dock, men jag vet ju att jag mår dåligt. Har ju försökt ta livet av mig! Nu får jag medicin och har en samtalskontakt. Jag blev alltså skickad från vc till psykmott och av överläkaren där blev jag sjuksk. Men det känns konstigt att dom ville lägga in mig, men ändå inte sjukskriva mig i mer än tre veckor??

Jennie med ie skrev 2008-03-11 10:22:36 följande:
    Sjukskrivningen handlar inte om hur sjuk man är utan om hur sjukdomen påverkar ens arbetsförmåga. Därför kan två "lika sjuka" personer behöva väldigt olika lång sjukskrivningstid och olika stor omfattning på den.Men för svår depression, och där man anser att sjukskrivning ö h t behövs, låter 3 veckor jättekort ja. Det kan lätt bli ett extra stressmoment att ha en återgång till arbetet så nära inpå sig när man nyss fått bekräftat att man faktiskt är ordentligt sjuk och på 3 veckor hinner oftast inte mycket förändras. Vem har sjukskrivit dig, din husläkare/allmänläkare? Det kan kanske vara så att det är psykmottagningen som ska ta över dig så att säga?
  • Anonym

jag lider av postraumatiskstressyndrom och har varit sjukskriven i 3½ år på 100%

• Jennie med ie
    Anonym skrev 2008-03-11 10:27:00 följande:
    Psykmott ville lägga in mig, så jag har redan kontakt med dom. Vägrade detta dock, men jag vet ju att jag mår dåligt. Har ju försökt ta livet av mig! Nu får jag medicin och har en samtalskontakt. Jag blev alltså skickad från vc till psykmott och av överläkaren där blev jag sjuksk. Men det känns konstigt att dom ville lägga in mig, men ändå inte sjukskriva mig i mer än tre veckor??
    Ja det kan ju vara så att de har som policy att sjukskriva ett visst tag i taget, men jag tycker det är dåligt i sådana här lägen. Här borde de veta att du rimligen behöver mer än 3 veckor, att då sätta så kort tid kan som sagt vara ett väldigt stort orosmoment för dig.
  • Anonym

Jag har vart sjuksriveni mångaför depprition nu mera har jag sjukesrsättning så tola tid sjuksrivning + sjukersättning är 10 år.

• Anonym

Jag känner mig både stressad och orolig över att det är så kort tid. I höstas benämdes min dep vara medelsvår och då fick jag tre veckor sedan två vekor 50% och sedan återgick jag till heltid. Under hela denna tiden har jag haft kontakt med kurator som också tyckte jag skulle återgå till jobbet "för att träffa folk" osv.. Men det är inte det jag känner att jag behöver! Jag träffar folk nu också, nu äntligen har jag tagit mig ut med en kompis för att fika och det kände jag att jag behövde!
    Och eftersm den här medelsvåra dep nu är en svår depression där jag har ett "suicidförsök"
     tycker jag att jag borde få mer än tre veckor...

Svar på tråden Svård depression - hur länge får man vara sjukskriven?