• RedTopaz

Hur tidigt kan man egentligen känna metallsmak i munnen och behöva kissa mycket oftare?

Hej!

Jag har precis (imorse) fått det bekräftat av min gyn att jag hade ÄL förmodligen i onsdags (vi hade också sex då) och nu är jag alltså inne på 6e dagen efter ÄL. Igår em/kväll kom metallsmak i munnen (smakar lite järn och det liksom känns konstigt i tänderna i nedre käken) samt att jag behöver gå och kissa med 1-2h mellanrum trots att jag dricker som vanligt (brukar kissa ca 3-4ggr om dagen).
    Kan det verkligen vara möjligt?? Har någon varit med om att ha haft tecken så tidigt!?

Åh.. man vill ju veta NU!! ;)

• Svar på tråden Hur tidigt kan man egentligen känna metallsmak i munnen och behöva kissa mycket oftare?
  • Joje

När jag blev gravid med sonen kände jag metallsmak i munnen i v i slutet av v 3 (fick reda på att jag var gravid i v 3+5 pga kramper). Det där med att kissa kan jag inte svara på, kissar ganska ofta i vanliga fall också

• enilorac

Det tar ju oftast flera dagar för ägget att fästa i livmodern, så det låter ju lite tidigt med symtom. Att man lätt blir kissnödig beror ju oftast på att livmodern växer och trycker mot urinblåsan och det har den ju inte hunnit göra ännu. Men men man vet ju aldrig...... Håller tummarna för dig !

Själv hade jag inga direkta symtom när jag blivit gravid med min son men det visade sig att jag var gravid ändå....

Kram C och C

• TuSSen09

har metallsmak nu, 2 dagar efter äl så jag är nog skenis
    sen börjar livmodern och växa redan från dag 1, somliga säger att dag 1 är när ägget blir befruktat andra då ägget fäster, för en kompis gick det snabbt, hon fick starkt plus 2 dagar efter nidis!! Det du!!

Så nog kan man nog få hormon tidigt...

• Magrat

Jag vet att jag vaknade mitt i natten en eller två dagar efter att mensen uteblivit och hade kraftig metallsmak i munnen. Var tvungen att gå upp och skölja munnen för att kolla att jag inte blödde. Tog gravidtest på morgonen och fick ett plus.
    Jag hade svag metallsmak några dagar, och sen försvann det. Kissade lite oftare av och till men inte så jag noterade det.

• RedTopaz

Hmm.. ok så det är möjligt alltså men troligen ganska ovanligt?

Jag har ju varit gravid tidigare men upptäckte det då av en slump på ett ul i v.6 då jag var helt säker på att jag inte kunde få barn just då då min pcos gjorde att jag "inte skulle ha några ÄL". Så jag vet med andra ord inte alls hur det var i början förra gången..

Jag har hört att kroppen inte vet om att man är gravid förrän äget fäst i livmoderslemhinnan eftersom det befruktade ägget annars inte har "kontakt" med kroppen och därför kan inte kroppen veta om att ägget faktiskt blivit befruktat. Enligt rapporter jag läst så tar det 4-6 dagar för ägget att fästa i slemhinnan och då börjar Hcg produceras direkt, eller?

• Annicapannika

Jag brukar springa på toa massor och även på nätterna så fort ägget blivit befruktat. Mest är det hormon som spökar där och inte att det blir trångt för livmodern växer så tidigt!

Lycka till!

• Lovebug

Enda gången jag har haft metallsmak i munnen så har jag inte varit gravid utan bara skenis. Nu när jag är gravid så har jag inte haft någon konstig smak alls i munnen.

Tror att det kan vara i tidigaste laget att käna några symptom. Om man har så pass hög hcg så man känner en massa symptom så borde man ju också få ett plus på ett graviditetstest.

• RedTopaz
    Annicapannika skrev 2008-03-11 13:16:50 följande:
    Jag brukar springa på toa massor och även på nätterna så fort ägget blivit befruktat. Mest är det hormon som spökar där och inte att det blir trångt för livmodern växer så tidigt!Lycka till!
    Nej, jag har också läst att det beror på att hormonerna förutom att stimulera livmodern även retar kissblåsan på något sätt och att man därför kissar ofta i början och sedan övergår det till att bero på att det blir trångt.

Lovebug: intressant! Jag tänkte att jag testar i helgen (om jag fortfarande känner mig gravid) och ser om det blir något utslag..
  • Kaffemums

Jag fick graviditetssymtom väldigt tidigt och kände mig säker på att jag var gravid utan att jag ens gjort testet. Metallsmak har jag inte varit med om, men däremot blev brösten jätteömma och jag behövde kissa jätteofta. Jag minns inte riktigt när det här var, men jag tror ungefär 2 veckor efter befruktning.

• Lovebug

Lycka till! Håller tummarna att du får det resultatet du vill ha :)

RedTopaz skrev 2008-03-11 13:33:15 följande:
    Nej, jag har också läst att det beror på att hormonerna förutom att stimulera livmodern även retar kissblåsan på något sätt och att man därför kissar ofta i början och sedan övergår det till att bero på att det blir trångt.Lovebug: intressant! Jag tänkte att jag testar i helgen (om jag fortfarande känner mig gravid) och ser om det blir något utslag..
  • RedTopaz

Någon mer som upplevt riktigt tidig metallsmak i munnen när ni varit gravida??

Tack Lovebug!!

• RedTopaz

Nu har jag rejält irriterade och onda bröstvårtor, jag fryyyyyser som en tok, har rejäla stickningar samt värk runt livmodern hela tiden och är så trött så jag sitter och nästan nickar till hela dagarna. Känner nästan att jag inte behöver testa mig, känner igen allt så väl sedan sist. Hoppas bara att det inte blir ett mf! =( (är bara i 3+2 ca)

Svar på tråden Hur tidigt kan man egentligen känna metallsmak i munnen och behöva kissa mycket oftare?