Tant T skrev 2008-03-11 13:04:13 följande:
Jag är arbetssökande sen i januari och har sen dess sökt ca 20 jobb, ringt ett par stycken efter ca 2 veckor för att höra hur processen går men har inte fått komma på intervju på något av dessa 20. Innan jag blev arbetssökande sökte jag oxå en hel del jobb men det var samma där, inte en enda intervju... Jag har hört (och läst här på fl) av såna som jobbar med rekrytering att det inte alltid är uppskattat att man ringer, varken före eller efter (om man inte har en specifik och relevant fråga _innan_ man söker), man tar upp deras tid och det nästan kan ligga en i fatet att ringa, "har hon en så dålig ansökan att hon måste ringa för att få uppmärksamhet?", typ... Stämmer detta? Hur ska man göra, AF säger ju t o m att man ska avlägga ett personligt besök hos de man söker jobb hos!
Känner också lite som du. Fick äntligen tag på den person jag sökte om jobbet och vet inte om det var bra såhär i efterhand. Hade iofs endel relevanta frågor om tjänsten, men annars verkade hon mest stressad...
AMS råd om personligt besök känns lite old fashion, tycker jag. Det är säkert inte så populärt att dyka upp och kräva deras tid sådär plötsligt, det är ju liksom det intervjun är till för. Fast tipset kanske funkar om man söker jobb i tex en butik eller på en restaurang... Men förmodligen inte som jag, tjänstemannajobb.
Vad söker du för typ av jobb, Tant T?