• Tant T

Ska/Bör man ringa upp arbetsgivaren efter ansökningstiden gått ut?

Hur gör ni när ni sökt ett jobb, ringer ni upp rekryteraren/chefen/kontaktpersonen för att höra hur processen fortskrider? Hur långt efter ansökningstidens deadline i så fall? Och bör man göra det eller uppfattas man då mest som irriterande och tidsslösande? Ska man låta ansökningen/det personliga brevet och CVn "tala för sig själv", helt enkelt?

Vad säger ni som söker jobb och vad säger ni som rekryterare/chefer?

• Svar på tråden Ska/Bör man ringa upp arbetsgivaren efter ansökningstiden gått ut?
  • Bakeapple

De gånger jag har sökt jobb har jag ringt med lite specifika frågor ang jobbet INNAN jag har skickat min ansökan, då har de mig lite i minnet när ansökan kommer. OBS jag har bara sökt tjänster där det kanske rör sig om 10-25 sökande per tjänst, söker man ett jobb där det kan vara flera 100 sökande är det kanske inte så lätt. Jag har sökt 8 jobb sedan jag blev klar med min utbildning, blivit kallad på intervju på 7 av dem och blivit erbjuden alla tjänster utom en (dock ej tackat ja till alla) Har även blivit head huntad vid ett par tillfällen, jobbar inom vården.

• Pansarhamster

Jag har precis börjat söka jobb efter min utbildning... Har sökt ett enda jobb, vilket jag alldeles nyss försökte ringa kontaktpersonen som inte var inne.

De rekommendationer jag hört är att man alltid ska ringa varje arbetsgivare för att visa intresse för tjänsten. Helst en gång för att höra om de mottagit ansökan och sedan igen lite senare för att höra hur det går i processen...

men jag vet inte, har ju som sagt bara sökt ett jobb..

Lycka till!

• Tant T

Jag är arbetssökande sen i januari och har sen dess sökt ca 20 jobb, ringt ett par stycken efter ca 2 veckor för att höra hur processen går men har inte fått komma på intervju på något av dessa 20. Innan jag blev arbetssökande sökte jag oxå en hel del jobb men det var samma där, inte en enda intervju...

Jag har hört (och läst här på fl) av såna som jobbar med rekrytering att det inte alltid är uppskattat att man ringer, varken före eller efter (om man inte har en specifik och relevant fråga _innan_ man söker), man tar upp deras tid och det nästan kan ligga en i fatet att ringa, "har hon en så dålig ansökan att hon måste ringa för att få uppmärksamhet?", typ...

Stämmer detta? Hur ska man göra, AF säger ju t o m att man ska avlägga ett personligt besök hos de man söker jobb hos!

• Pansarhamster

Tant T skrev 2008-03-11 13:04:13 följande:

Jag är arbetssökande sen i januari och har sen dess sökt ca 20 jobb, ringt ett par stycken efter ca 2 veckor för att höra hur processen går men har inte fått komma på intervju på något av dessa 20. Innan jag blev arbetssökande sökte jag oxå en hel del jobb men det var samma där, inte en enda intervju... Jag har hört (och läst här på fl) av såna som jobbar med rekrytering att det inte alltid är uppskattat att man ringer, varken före eller efter (om man inte har en specifik och relevant fråga _innan_ man söker), man tar upp deras tid och det nästan kan ligga en i fatet att ringa, "har hon en så dålig ansökan att hon måste ringa för att få uppmärksamhet?", typ... Stämmer detta? Hur ska man göra, AF säger ju t o m att man ska avlägga ett personligt besök hos de man söker jobb hos!
    Känner också lite som du. Fick äntligen tag på den person jag sökte om jobbet och vet inte om det var bra såhär i efterhand. Hade iofs endel relevanta frågor om tjänsten, men annars verkade hon mest stressad...

AMS råd om personligt besök känns lite old fashion, tycker jag. Det är säkert inte så populärt att dyka upp och kräva deras tid sådär plötsligt, det är ju liksom det intervjun är till för. Fast tipset kanske funkar om man söker jobb i tex en butik eller på en restaurang... Men förmodligen inte som jag, tjänstemannajobb.

Vad söker du för typ av jobb, Tant T?
  • Tant T

Det är såna jobb jag oxå söker, Pansarhamster.

Vid ett tillfälle (för nån vecka sen) så ringde jag en arbetsgivare och pratade in på telefonsvararen där jag bad henne (enhetschefen som stod angiven i annonsen) att ringa upp mig och talade även om att det gällde rekryteringsprocessen och hur jag låg till.
    Människan ringde sen upp mig efter ett par dagar (när jag ringt ytterligare en gång och pratat in på telefonsvararen), lät lite lagom snäsig och hade inte ens bemödat sig att ta fram mina handlingar inför samtalet!! Kontentan var sen dessutom att de prioriterade erfarenhet från arbete med en stor mängd inkommande samtal högre än utbildning i det specifika området så det telefonsamtalet resulterade bara i ilska, irritation och frustration från min sida, nu känner jag mig tveksam till att öht ringa fler arbetsgivare utan lhoppas på att ansökan gör sitt när lämplig tjänst dyker upp...

• sötisnos

man kan alltid ringa och visa att man är intresserad av jobbet, jag har ringt när jag har sökt jobb.

• Pumpkin

Jag har ringt på några och låtit bli på några - jag har dock aldrig fått ett jobb som jag ringt på.

• Laurentia

Ja, jag undrar samma sak. Jag har alltid hört att man skall vara aktiv och ringa upp, med ett par genomtänkta frågor att ställa. Dock var detta i samband med att jag sökte jobb förra gången, för sex år sedan.

Nu vill samtliga arbetsgivare inom mitt område (vet inte hur det är annars) ha ansökan per mail, vilket gör att det känns konstigt att dessutom ringa. Om det handlar om direkta frågor är ju mail en smidigare kommunikationsform. Nu är det alltså inget särskilt jag undrar över, utom möjligen när tjänsten senast skall tillsättas, men jag har ju redan tydligt angett det datum då jag är tillgänglig i min ansökan. Inget datum anges i annonsen, inte ansökningstidens slut, inte för tillträde, inte ens för annonsens publicering (på företagets websida).

Jag tror själv att jag skulle kunna uppfattas som påstridig och lite besvärlig om jag ringde, men vad tycker rekryterare?

• Tant T

Precis Laurentia, vad tycker de som rekryterar egentligen?! Och är det i så fall  bättre att ställa sin fråga via epost?

Svar på tråden Ska/Bör man ringa upp arbetsgivaren efter ansökningstiden gått ut?