Inlägg från: Anonym (julle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (julle)

Hur hantera en vän som är hypokondrisk ang sitt barn? Varning långt.

Jag har en vän som är ganska lik din vän.
    Hennes dotter har enlight henne int gått upp i vikt på jätte länge och varken äter eller dricker, men när jag är i närheten så både äter och dricker dottern duktigt. Sjukhusbesök har det blivit en hel del, men hon var även sån här innan tösen föddes, såg till att bli inlagd på sjukan när hon var gravid ett flertal ggr utan nått fel på henne. I min väns fall så tror jag det beror på att hon vill ha uppmärksamhet för att hon inte får det från sin man som har div prob.
    Vet att hon aldrig skulle göra dottern illa, men som sagt så verkar hon nästan vilja att det ska vara nått fel på dottern så att hon blir inlagd och utredd.

Vet inte vad du kan göra i ditt fall, om det ens skulle hjälpa nått att du skrev ett brev, men man kan ju alltid försöka. Det finns ju faktiskt en farlig sjukdom som heter munchausen by proxy där mammor skadar sina barn just för att de ska få komma till sjukhuset och få uppmärksamhet. Tror inte din vän har den sjukdomen men det kan ju vara en början till något farligt.

• Anonym (julle)

En mild grad av munchausen

• Anonym (julle)

Det enda jag kan göra är att lyssna när hon behöver nån som lyssnar och jag ställer upp för henne men jag visar oxå att jag tycker vissa saker är lite konstiga

• Anonym (julle)
    Anonym (Orolig vän) skrev 2008-03-11 14:24:44 följande:
    Jag har försökt prata med min vän också men man måste närma sig det här försiktigt. Eftersom om man säger något i stil med att "men hon verkar ju hur pigg som helst" så blir min vän arg och hamnar i försvarsställning. Man måste hålla med henne om att barnet verkar sjukt för att hon inte ska bli agressiv liksom. Det är så synd.
    Oj reagerar hon så, så tycker jag att det låter som om det är dax att ta tag i det.
  • Anonym (julle)

Å den boken har jag läst, tror jag har den här hemma dessutom, den var rätt hemsk, stackars barn

Svar på tråden Hur hantera en vän som är hypokondrisk ang sitt barn? Varning långt.