• solrosblad

En undran om bomlös sadel.

Hej.
    Jag funderar på att skaffa en bomlös sadel till min häst, har hört att de är mer "snälla" att använda om hästen är lite klen i ryggen.

Min häst börjar bli till åren och jag rider mest barbacka för sadeln gör att hon ömmar efteråt. Jag har kikat lite på nätet bland bomlösa sadlar för jag har hört att de ska vara bra för hästar med klen rygg???

Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden En undran om bomlös sadel.
  • solrosblad

Ingen som har häst??? Kunskap???

• Cia o krabaten

Ingen erfarenhet av bomlösa.
    Däremot en väl anpassad vanlig sadel är jätteviktigt för att kunna bygga muskler.

• solrosblad

Jo det vet jag, men hon är 21 år så jag rider mest barbacka i skogen. Eftersom jag har hört mycket bra om just bomlösa sadlar tänkte jag om ngn har ngn erfarenhet av dem

• Ancha

Hej hej! Jag rekomenderar att köpa en bomlös...dom är vekligen toppen att rida i och sköna Och bra för hästen.
    Jag har ridit i en London sadel som är lite dyrare och i en bomlös sadel från Höks. Båda är fina men visst får du mer kvalitet om du köper den lite dyrare.
    Du behöver en special anpassad pad och en dressyrgjord.
    Det enda negativ jag kan komma på är att du får dra gjorden ganska bra om du ska hoppa upp från marken.
    Du kan maila mig här om du vill ha en hemsida som är jätte bra att ha att göra med, fina sadlar oxå. vet inte om jag får skriva ut det här.
    Hej hej!

• boomi78

Har hört folk som har både Torison och Freeform och varit jättenöjda, men de kostar en del.
    Jag var lite skeptisk i början och smålänning som man är så ville jag inte börja med en sån dyrgrip eftersom jag aldrig testat eller hade någon som hade provat.
    Så när jag ändå var förbi Börjes i Tingsryd i tjänsten, så slog jag till och köpte en där.
    Även om jag är skeptisk till billigt kraffs, så blev jag toknöjd!

• KyraK

Körde bomlöst på unghästen tills han var ordentligt musklad, sen gick vi över på "vanlig". Kan verkligen rekommendera! Men som någon sa tidigare, paden måste man ju ha åxå.

• solrosblad

Är det särskilda stigläder till sadeln?

• emeliasmamma

Min funkar toppen. Svårt att hitta rätt till en bred nordsvensk. Men den var till när jag köpte hästen, jätte skön och funkar för hästen oxå! Jag har vanliga stigläder i min.

• solrosblad

En av tjejerna i stallet har bomlös, och jag skulle få testa den ngn dag sa hon, ska bli spännande Då kan jag passa på att mäta vilken stl jag behöver. Just nu har hästen 17-17,5 tror jag, men den sadeln är ju inte bra för henne längre, den åker lite på sned när man ridit ett tag och hon är mer snubblig med sadel än när jag rider barbacka.
    Bra att man kan använda samma stigläder, en kostnad mindre för en fattiglapp hehe...

När man läser om bomlösa sadlar så verkar de toppen bra för hästen men även för ryttaren. Jag rider mest utan sadel och det är en helt annan känsla, man har mer kontakt med hästen och det är lättare att känna vilket humör hon är på, om hon är trött eller extra glad

Svar på tråden En undran om bomlös sadel.