Inlägg från: solrosblad |Visa alla inlägg
  • solrosblad

En undran om bomlös sadel.

Hej.
    Jag funderar på att skaffa en bomlös sadel till min häst, har hört att de är mer "snälla" att använda om hästen är lite klen i ryggen.

Min häst börjar bli till åren och jag rider mest barbacka för sadeln gör att hon ömmar efteråt. Jag har kikat lite på nätet bland bomlösa sadlar för jag har hört att de ska vara bra för hästar med klen rygg???

Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden En undran om bomlös sadel.
  • solrosblad

Ingen som har häst??? Kunskap???

• solrosblad

Jo det vet jag, men hon är 21 år så jag rider mest barbacka i skogen. Eftersom jag har hört mycket bra om just bomlösa sadlar tänkte jag om ngn har ngn erfarenhet av dem

• solrosblad

Är det särskilda stigläder till sadeln?

• solrosblad

En av tjejerna i stallet har bomlös, och jag skulle få testa den ngn dag sa hon, ska bli spännande Då kan jag passa på att mäta vilken stl jag behöver. Just nu har hästen 17-17,5 tror jag, men den sadeln är ju inte bra för henne längre, den åker lite på sned när man ridit ett tag och hon är mer snubblig med sadel än när jag rider barbacka.
    Bra att man kan använda samma stigläder, en kostnad mindre för en fattiglapp hehe...

När man läser om bomlösa sadlar så verkar de toppen bra för hästen men även för ryttaren. Jag rider mest utan sadel och det är en helt annan känsla, man har mer kontakt med hästen och det är lättare att känna vilket humör hon är på, om hon är trött eller extra glad

Svar på tråden En undran om bomlös sadel.