• EllieK

Klippa ner lavendelbuskar??!!

Har en lång lavendelhäck på vår uppfart ca 50 cm hög. Husets förra ägare har aldrig klippt ner den vilket att botten är helt gles och förvedad. Någon som vet om man kan klippa ner de förvedade partierna?? Den ser hemsk ut...

• Svar på tråden Klippa ner lavendelbuskar??!!
  • Juniphé

Har kollat upp på odla.nu och där står att de bör beskäras årligen... så du kn nog lugnt beskära ordentligt.

• EllieK
    Juniphé skrev 2008-03-11 22:08:20 följande:
    Har kollat upp på odla.nu och där står att de bör beskäras årligen... så du kn nog lugnt beskära ordentligt.
    Jag har skickat en fråga dit där igår för jag hittade på en del sidor att man kan inte klippa ner till de förvedade partierna ??!! Hmmm, den ser ju hemsk ut
  • Carro W

*lägger i favoriter*
    Har iofs inte en häck av lavendel men en rabatt full.

Jag är inte alls trädgårdsintresserad och funderar nu på om jag ska klippa ner dem (beskära, ansa) eller om de blir fina till våren ändå?

• EllieK
    Juniphé skrev 2008-03-12 08:43:47 följande:
    Du meddelar väl vilket svar du får?
    Absolut. Återkommer
  • EllieK

Carro W skrev 2008-03-12 08:49:30 följande:

*lägger i favoriter*Har iofs inte en häck av lavendel men en rabatt full.Jag är inte alls trädgårdsintresserad och funderar nu på om jag ska klippa ner dem (beskära, ansa) eller om de blir fina till våren ändå?
    Du ska klippa ner dem nu i mars. Antingen hårt, nästan ner till marken eller åtminstonde 1/3 så blir de täta och fina och blommar sen. Klipper du inte ner så blir de lika tråkiga som mina
  • Carro W
    EllieK skrev 2008-03-12 08:53:24 följande:
    Carro W skrev 2008-03-12 08:49:30 följande:
    Du ska klippa ner dem nu i mars. Antingen hårt, nästan ner till marken eller åtminstonde 1/3 så blir de täta och fina och blommar sen. Klipper du inte ner så blir de lika tråkiga som mina
    De får inte bli för höga så då får jag nog klippa ner hela.

Vi köpte vårt hus i somras och tanten som bodde här tidigare har lagt ner väldigt mycket tid på sin trädgård. Känns lite trist att jag inte reder ut det...
  • EllieK

Carro W skrev 2008-03-12 08:55:57 följande:

De får inte bli för höga så då får jag nog klippa ner hela.Vi köpte vårt hus i somras och tanten som bodde här tidigare har lagt ner väldigt mycket tid på sin trädgård. Känns lite trist att jag inte reder ut det...
    Var du glad över det. De som bodde här innan oss var nog lika katastrofala som oss
  • stompanr1

Så snart tjälen gått ur marken kan du klippa ner hela häcken så att ca 8-10 cm kvarstår av plantan. Någon vecka senare när plantan har kommit ur chocken ska du ge den gödsel i form av en halv näve benmjöl och lite kalkpulver per planta och sedan luckrar du upp jorden runt om så att gödslet blandar sig med jorden och så på med vatten. Om det är lerig och tung jord kan du ta lite sand från barnens sandlåda och blanda i.

Lycka till !

• stompanr1

Missade att lägga till !

Om du inte vill ha en sådan stor förändring direkt kan du klippa ner ca 1/3 av varje plant till 8-10 cm ovan mark så kommer det nytt friskt på en liten del av plantan och det kan lura ögat och täppa till hål.

• EllieK
    stompanr1 skrev 2008-03-12 13:48:03 följande:
    Missade att lägga till !Om du inte vill ha en sådan stor förändring direkt kan du klippa ner ca 1/3 av varje plant till 8-10 cm ovan mark så kommer det nytt friskt på en liten del av plantan och det kan lura ögat och täppa till hål.
    Går det att göra fastän min häck fått riktiga stammar ned till?
  • Mamsing

Man ska vara försiktig med att skära ner lavendel till gammal ved. Den kan svårt att komma igen då. I/3 är bra. Om busken är gammal, gles och förvedad är det bättre att byta ut den...

• EllieK
    Amandamamman skrev 2008-03-14 12:29:13 följande:
    JAg som inte är så insatt - luktar lavendelbuskar lika härligt som små plantor?
    De luktar fantastiskt. Hela uppfarten luktar.
Svar på tråden Klippa ner lavendelbuskar??!!