Tradera emballageavgift
Nu har jag mängder om omröstningar på G till traderatråden. Alla får självklart rösta!
Vad tycker du som köpare om emballageavgifter/dolda avgifter när du handlar på tradera?
Nu har jag mängder om omröstningar på G till traderatråden. Alla får självklart rösta!
Vad tycker du som köpare om emballageavgifter/dolda avgifter när du handlar på tradera?
Vet inte vad jag ska svara för jag tycker att emballageavgift är okej om det står med i auktionen.
Inte okej alls. Ser jag att det är emballageavgift så budar jag inte, och är inte frakten utskriven så mailar jag oftast för att få veta den så att jag slipper otrevliga överraskningar.
Då är det bättre om man lägger ut sin vara för ett par kronor högre så att man bakar in avgiften i utropspriset liksom, då är det okej för min del.
Värre är om säljaren uppger ex 55 kr i porto men har frankerat för 44 i vanliga frimärken... Då blir jag sur, men orkar inte bråka.
Upp till var och en...
Tar själv INTE ut någon avgift för emballage vid mina auktioner.
Jag gör som så att jag sätter ett högre utgångspris och sedan skriver "Gratis frakt" - det såväl säljer som är tidsbesparande då jag slipper väga och mäta för att se vad vaje frakt skulle kosta och sedan krångla om Posten tycker annorlunda.
Hur andra gör spelar mig ingen roll, men jag ogillar de som tar ut emballageavgift på 10 kronor och sedan tejpar ihop en ICA-påse. Så länge det sedan är utskrivet att personen tar exempelvis 33:- i porto + 5 kronor i emballageavgift är det helt okej för då kan jag ju välja att inte lägga bud.
Lurigast är annonser där det varken står något om frakt eller emballageavgift och sedan vägrar skicka som brev utan tar paket för 140:- och uppåt samt extraavgift på en 10-20kr för emballage och packkostnader. Den biten har dock blivit mycket bättre med åren tycker jag, men då jag började köpa var det många som skickade mycket i paket trots att det fungerat att skicka som brev.
Seroc:
Åååå, varför kan inte alla var som du?
Tänk vilken underbar sajt tradera hade varit då.
Är då rimligt att säljer tar betalt för gamalt/begagnat present papper eller julklapps papper som de vänder med avig sidan ut nej tycker jag inte all är rimligt att ta betalt för.
Det är ok så länge det står i beskrivningen. Jag brukar inte ta något, men nu är jag så pass ny Traderare. Dock har jag märkt att om manh ar flera auktioner kanske man får börja ta ut 1:- eller så på emballage. Jag packar med massa packtejp och plastpåse
Det är helt okej att ta avgift så länge det står i auktionen, men jag gillar inte som någon skrev ovan att betala 55 kronor i frakt när det tydligt bara är porto för 44 kronor. Jag budar gärna på auktioner där det står att det är en emballageavgift, så länge det är tydligt utskrivet!
Måste bara inflika att jag ogillar de som skickar grejor i genomskinlig plastpåse. Det blir ju så mycket mer stöldbegärligt om man ex ser att det är en fin PO.P-tröja än om det är packat i en hundbajspåse eller Ica-kasse... Tjuvar finns överallt, även på posten och andra som har med posthantering att göra, ex taxi...
Jag tar inte ut ngt för emballage då jaghar sålt ngt.
Tycker att lite tejp från ÖB,bred tejp med många meter 15 kr ska man väl "bjuda" på.
Jag köper aldrig ngt från någon där det står "packkostnad" tycker det är löjligt.
Visst köper man ngt som ska packas lite annurlunda så ok..
Men jag köpte 1 tröja till min dotter..han skulle ha bet för en vadderad påse...
Men icke att han fick det.
Dolda avgifter är ju aldrig okej.
Jag skiver alltid tydligt ut vad som gäller när jag säljer.
Men tar bara betalt för frakten, skulle det vara något som behöver speciellt embalage som skulle kosta mig en del så skulle jag nog begära betalt för det. Men då skulle det också stå i informationen.