• Anonym

vilken a-kassa ska jag vara medlem i om jag jobbar om barnskötare i ett personalkooperativ?

Och hur länge måste jag vara medlem innan jag får erättning sen ifall jag skulle behöva. Jag är gravid nu och ska få barn i augusti. Betalar jag då under mammaledigheten oxå. Jag hittar inga svar på internet och min chef fattar tyvärr inte såna frågor. Lönar det sig nu att jag blir medlem, tanke på ifall att jag inte får ett jobb direkt efter mammaledigheten? jag ska inte jobba kvar på mitt jobb, å därför har jag inge jobb efter ledigheten.

• Svar på tråden vilken a-kassa ska jag vara medlem i om jag jobbar om barnskötare i ett personalkooperativ?
  • lia76

Har för mej att man skall gå med i akassa då man får ett jobb, tror inte kan kan gå med i en akassa när man är arbetslös.
    Fråga din chef vilket fack/akassa du ska ansöka till.
    Sen vad gäller att betala avgiften så skall man betala den under föräldraledigheten också.
    Vet inte om man kan fåden sänkt under den tiden, jag betalade iallafall full avgift under min ledighet.
    Nu är jag helt arbetslös och slipper betala den höjda avgiften men betalar ändå en rätt så stor avgift till dem.
    Jag skulle gå med nu om jag var du eftersom du inte kan söka in i akassa efter att jobbat, förutom alfakassan då (tror jag iallafall).

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
Svar på tråden vilken a-kassa ska jag vara medlem i om jag jobbar om barnskötare i ett personalkooperativ?