• augustin

Min två.åring kan inga ord

Min son blev 2 nu i mars. Han säger mamma- men aldrig på beställning utan bara när han vill- oftast när han skriker gråter eller blir glad då jag kommer hem. Han säger något som påminner om "nunga" till allt han vill ha. Pekar och säger "nunga".  en inget mer...

I år började han "prata" å det låter så kul!!! Det är en massa konstiga ljud och så skrattar han mitt uppe i alltihopa, och det roliga är att han ofta "pratar" när folk varit hemma hos oss och är på väg att gå. DÅ ställer han sig och vinkar, tittar på dem och kör sitt race. MAn blir så full i skratt.

Dottern som är 3,5 nu var också sen att prata men inte som pojken. Hon kunde ju flera ord när hon fyllde 2. Mamma, pappa, mommo, moffa osv... Pojken reagerar inte på lampa, titta, pappa och imiterar aldrig ngt... Han är så ointresserad..

HAr ni barn som också varit tröga igång med pratet? Hur och när släppte det?

• Svar på tråden Min två.åring kan inga ord
  • Utbildningsradio

Läs böcker.
    Läs böcker.
    Läs böcker.

Prata med pojken om allt ni gör och när ni gör.

• Becs

Vad säger de på BVC? Har ni pratat med dem? Jag tänkte om de har kollat så att han hör ordentligt. Det kan ju annars vara en anledning till sent språk.

• augustin

Kan tillägga att dotetrn som nu e 3,5 år pratar mycket bra för sin ålder, så när ddet släppte på henne så kom allt och hon va ikapp på nolltid... På dagis säger de att ghon tom ligger långt föra i pratet jämfört med åldern.

• Becs

De flesta tvååringar brukar ju kunna en hel del ord även utan böcker... Man brukar ju säga att det viktiga är att man märker att de förstår ord - sedan kommer orden från dem själva när de kommer.

• Becs

Augustin: Ja, det är ju så det brukar vara, att vissa barn väntar till dess att de känner sig helt säkra på att de kan - då kommer hela registret på en gång.

Men förstår brorsan vad ni säger till honom?

• Miss Lau

Min 2-åring säger inte heller speciellt mycket, han använder väl 10-15 "ord". Fast de enda ord som utomstående förstår är nog pappa och mamma. Min äldre son var precis lika och nu är han 8 år och helt "normal" så jag är inte speciellt orolig. Det viktiga är att kolla så att barnet hör tillräckligt bra och att barnet förstår ord.

Och ser jag till de andra barnen på förskolan så pratar de inte heller speciellt mycket. Att som barnen här på FL kunna både räkna, alla bokstäver och 4-ordmeningar när man är 2 är nog mer undantag i verkligheten.

• LeWi

Säger som Becs, förstår han vad ni säger?
    Om han inte gör det så skulle jag nog börja oroa mig lite...

Min son började prata vid 2 ungefär. Han hade ju egna ord innan det och ett gäng tecken som han använde. Men han förstod ju allt vi sa. Sen när det väl släppte så gick han från noll till 100 på 4 sek
    Inom ca tre månader så pratade han låånga meningar (+10 ord) och ligger nu väldigt bra till utvecklingsmässigt i talet.

I reject your reality and substitute my own.
  • augustin
    Becs skrev 2008-03-12 09:18:08 följande:
    Vad säger de på BVC? Har ni pratat med dem? Jag tänkte om de har kollat så att han hör ordentligt. Det kan ju annars vara en anledning till sent språk.
    VAr där i måndags och fick böna och be om remiss till barnläkare och hörseltest... DEt är så mycket som räknas som narmelt,så......
  • GoaLinda

Hej! Min dotter fyller 2 nu i april, och hon pratar massor. men jag har inte läst så mycke böcker. Vi har mest suttit med pek böcker och sen har jag pratat hela tiden. Berättar vad jag gör, o så. Precis som jag skulle prata med mig själv, och påminna mig om vad jag ska göra. Men då hör hon mig och "apar" efter.
    Hon gick vid 10 månader trodde hon skulle bli sen med pratat men inte så farligt hon kan över 20 ord, räknar lite lätt men ibland fel till 5. Och är intresserad av bokstäverna.
    Har ni pratat med BVC om det där?

Min Familj Rockar fett!
  • joos

Vår dotter kunde inte heller säga så mkt mer än mamma och pappa vid 2-årsålder. Men ca 2 månader efter så kom allt på en gång . Vi trodde aldrig att hon skulle börja prata, nu kan hon inte vara tyst

Svar på tråden Min två.åring kan inga ord