Inlägg från: augustin |Visa alla inlägg
  • augustin

Min två.åring kan inga ord

Min son blev 2 nu i mars. Han säger mamma- men aldrig på beställning utan bara när han vill- oftast när han skriker gråter eller blir glad då jag kommer hem. Han säger något som påminner om "nunga" till allt han vill ha. Pekar och säger "nunga".  en inget mer...

I år började han "prata" å det låter så kul!!! Det är en massa konstiga ljud och så skrattar han mitt uppe i alltihopa, och det roliga är att han ofta "pratar" när folk varit hemma hos oss och är på väg att gå. DÅ ställer han sig och vinkar, tittar på dem och kör sitt race. MAn blir så full i skratt.

Dottern som är 3,5 nu var också sen att prata men inte som pojken. Hon kunde ju flera ord när hon fyllde 2. Mamma, pappa, mommo, moffa osv... Pojken reagerar inte på lampa, titta, pappa och imiterar aldrig ngt... Han är så ointresserad..

HAr ni barn som också varit tröga igång med pratet? Hur och när släppte det?

• Svar på tråden Min två.åring kan inga ord
  • augustin

Kan tillägga att dotetrn som nu e 3,5 år pratar mycket bra för sin ålder, så när ddet släppte på henne så kom allt och hon va ikapp på nolltid... På dagis säger de att ghon tom ligger långt föra i pratet jämfört med åldern.

• augustin
    Becs skrev 2008-03-12 09:18:08 följande:
    Vad säger de på BVC? Har ni pratat med dem? Jag tänkte om de har kollat så att han hör ordentligt. Det kan ju annars vara en anledning till sent språk.
    VAr där i måndags och fick böna och be om remiss till barnläkare och hörseltest... DEt är så mycket som räknas som narmelt,så......
  • augustin
    Becs skrev 2008-03-12 09:20:59 följande:
    Augustin: Ja, det är ju så det brukar vara, att vissa barn väntar till dess att de känner sig helt säkra på att de kan - då kommer hela registret på en gång. Men förstår brorsan vad ni säger till honom?
    Nej, det är det jag tycker är lite konstigt. Han är liksom  "inte med". Frågar jag var e pappa, så tittar han inte åt pappans håll. Frågar jag var lampan är så bryr han sig inte om det. Han försöker inte ljudhärmas heller.... Lite sånt jag vill ta upp med barnläkaren.. Ska få prata med en barnpsykolog också...
  • augustin

vi ska få göra ett hörseltest, men jag tror inte att han hör dåligt, mer att han väljer att skita i att höra vissa saker Han börjar och dnasa så fort han hör musik, fast det kanskke bara är som bakgrundsljud och han hör alltid när jag kommer hem, fast han sitter framför TV´n i vardagsrummet.. Men står jag och säger hans namn tex, så får jag oftast gå fram till honom och ta tag i honom. Först då vänder han sig mot mig och ler. Säger jag ordet nej, då hör han minsann direkt och lägger ner det han har i handen...

Det känns som om ngt e lite "fel", som om han är för bekväm i sin lillebror roll. Han har alltid varit så snäll- ALLA säger det, och han kanske helt enkelt inte vill?? Nu blir han storebror, vi får väl se hur det blir

• augustin

Ja, det ska bli skönt att komma till läkaren. Min son pekar dock inte på saker när vi frågar vad ngt är, ej heller personer. Han har börjat så smått nu att peka när han vill ha ngt med ordet "nunga"...

Alltså han är ju superaktiv, springer runt och busar, klättrar, "pratar" skriker, men han förstår verkligen ingenting när vi pratar med honom. Ja, det ska bli skönt att komma iväg och kika lite på vad vi som föräldrar kan göra...

Jag har mest problem med de utbrottt han får, då han inte vill vara kontaktbar. Kan handla om en skitsak som att vi inte förstår vad just denna gångens "nunga" betydde. Då slänger han sig på golvet och skriiiiiker och sparkar med benen. Det går inte på ngt sätt att lugna honom. Han slutar av sig själv då han själv blir disstraherad av ngt tex att telefonen ringer, han ser ngt på TV´n eller utanför. Sen är han helt som vanligt, lugn go och härlig. Utbrotten varar allt från 10 minuter till en timme. Idag höll han igång 40 minuter... INGET hjälper... Inte bära, inte prata, inte smeka, idag provade jag att duscha honom för det ääälskar han, men icke. En telefonsäljare blev räddningen. Två signaler p åtelefonen- sen var han som ur ttransen...

Ngn som har ngt förslag på vad man kan göra i dessa utbrott? De är så vanliga här hemma, så man vänjer sig, men det är när andra kommer hem som man märker hur de reagerar och vill försöka göra "rätt", men absplut inget fungerar..

• augustin
    LeWi skrev 2008-03-13 08:03:32 följande:
    Låter jobbigt!Om du har mobil kan du ju ringa hem till digsjälv om telefonen kan få honom att komma ur utbrottet? (Alla sätt som funkar är ju bra!)Sen måste jag tipsa dig om tecken! Barn kan göra tecken långt före de klarar av att forma ljud med munnen. Det tecken som båda våra barn lärde sig först var "törstig" = rör med pekfingret vid underläppen (som när du spelar på läppen ungefär). Det är ett bra tecken att börja med, enkelt att göra och det är ett svårt ord att säga men även små barn behöver uttrycka det, om du förstår vad jag menar Testa att lära honom det! Varje gång du själv säger "törstig" så gör du samtidigt tecknet (lite övertydligt). Du kan även ta han hand och göra tecknet med den åt honom så han förstår att han också kan göra det. Ju mer barnet lyckas förmedla desto mer intresserat brukar det bli av att kommunicera mer Sen får jag liite "Bill och Bolla"- vibbar av det du berättar... 
    Jag har börjat med lite tecken, men det känns så konstigt .... Känns som att jag förutsätter att ngt är fel... TEcknet för slut kan han... Så fort ngt tar slut så gråter han menhinner jag visa med händerna (jag vänder båda handflatorna uppåt) så imiterar han- tittar och kontrollerar att det verkligen är slut och så är han nöjd... MEn törstig ska jag börja med.... Hungrig har jag försökt med.. Jag tar en "nypa" mot öppen mun och sägerÄr du hungrig, så det kanske han lär sig snart också...
  • augustin
    Lilaa skrev 2008-05-19 21:02:04 följande:
    Hur har det gått?
    vi har varit och trääffat en barnpsykolog som tyckte att det fanns många "varningslampor" som blinkade åt autism-hållet... Vi har fått en del övningar att jobba med och Linus har gjort enorma framsteg med ögonkontakten!! Han har tom börjat så smått att förstå vissa saker vi ber honom göra, men inga ord. Han säger fortfarande ingenting.. Nu säger han inte ens mamma. Hundens namn kan han skrika när vi ropar på henne. Sessan heter hunden och han skriker Tette.... Hoppas att det går bra på hörseltestet jag ska ner på nästa vecka..
Svar på tråden Min två.åring kan inga ord