• Tiden går så fort

viktnedgång?? Vaginal förlossning VS Kejsarsnitt

Hej
    Snart är det dags för mig att få min skatt. Men nu är det så att jag har fått möjligheten att välja mellan snitt eller vaginalförlossning då mitt bäcken är på gränsen för att vara för liten. Går man ner i vikt lika snabbt efter kejsarsnitt som en "vanlig" förlossning?
    Jag har fått för mig att kroppen blir snabbare i trim efter vanlig förlossning än kejsarsnitt, magen återfår väl sin form snabbare. Kommer ammningen igång lika fort efter snitt?? Vore underbart att få höra era erfarenheter.

Kram

• Svar på tråden viktnedgång?? Vaginal förlossning VS Kejsarsnitt
  • Mälaröbo

Min första föddes vaginalt. Amningen funkade bra och jag gick ner i vikt efter ca ett år.
    Min andra föddes med kejsarsnitt. Amningen funkade aldrig och jag har fortfarande inte gått ner i vikt (snart 3 år sen).

Jag tror ändå inte att det har med sättet att föda på dock.
    Med första gick jag upp 19 kilo och med andra 30 kg, så att det tagit längre tid att gå ner med nr 2 är ju inte så konstigt.

Att amningen inte funkade tror jag heller inte beror på snittet utan att min pappa var dödssjuk och dog när sonen var 7 veckor.

• Miaomiao

Min mage var helt platt direkt efter kejsarsnitt, jag var supernöjd och kännde mig jättesmal. Kunde direkt ha mina vanliga kläder (hade mina snygga vita byxor på mig dagen efter KS när vi gick till kafeterian för att träffa mina föräldrar). Så det är nog ingen skillnad egentligen, och det kan antagligen vara väldigt olika i båda fallen.

• Miaomiao

Ja, amningen kom igång direkt efter KS.

Jag skulle utan tveckan välja KS om jag visste att mitt bäcken var på gränsen till för liten.

• Velour

Jag tror heller inte att valet av förlossning har så mkt med viktnedgången att göra.

Men för att svara för mig själv, så gick jag ner de ca. 8 kilona på 4 dagar efter mitt snitt.

Men jag har å andra sidan ingen fin mage. Den ser ut som en liten påse som hänger (ungefär som kängurumage).

Det sägs att amningen inte kommer igång lika bra efter KS som en vaginalt, men det är inte helt riktigt.

Ingen av de som gjorde KS i min släkt, förutom jag, fick problem med amningen. Min kom igång bara så att jag kunde amma riktigt bra EN gång om dagen. Resten blev modersmjölkersättning.

Så jag tror att allt detta är helt individuellt.

• Tiden går så fort

Oj så kul att så många har svarat.
    Pratade precis med min barnmorska där hon sa att: jaa, vi får väl se NÄR dina värkar kommer igång, då kan vi ta ställning till om det blir snitt eller vaginalförlossning. Hur f*n kan man resonera så? Om jag är på gränser till för liten kan man väl inte lä,na något åt slumpen eller??

• Maddisen84

Jag fick göra akut snitt och det ända jag kan säga är att man kan inte börja träna lika fort som om man har en vanlig förlossning som går bra. Min dotter är nu 7 månader och först nu kan jag börja träna magen. Men magen kan bli lika platt med snitt som vanlig förlossning tar bara lite mer tid och alla är olika. Amningen kom igång br aäven om jag fick snitt

Skrutten blev en Linnéa..Mamma och pappas lilla hjärta
  • Velour

Vilken osmart BM, men jag tar dem aldrig seriöst heller. De verkar lika utbildade som dåtidens, byns barnmorska.

Men, men..var bestämd. Om du är säker på att du vill föda vaginalt så bestäm dig nu, men om du vill föda med KS ska du inte låta det bli akutsnitt. Det är mkt farligare än planerat och känslomässigt blir man rätt förstörd.
    Tiden går så fort skrev 2008-03-12 11:30:12 följande:

Oj så kul att så många har svarat.Pratade precis med min barnmorska där hon sa att: jaa, vi får väl se NÄR dina värkar kommer igång, då kan vi ta ställning till om det blir snitt eller vaginalförlossning. Hur f*n kan man resonera så? Om jag är på gränser till för liten kan man väl inte lä,na något åt slumpen eller??
Svar på tråden viktnedgång?? Vaginal förlossning VS Kejsarsnitt