• ViLdiNG

Hur stort är "Tomtarea: 1 252 kvm"

Jag fattar att det inte låter så intelligent o skriva så hah...
    Men i förhållande till något annat, 1252 kvm säger inte mig något!

Tacksam för hjälp!

Rise and Shine Beautiful People
  • Svar på tråden Hur stort är "Tomtarea: 1 252 kvm"
  • ViLdiNG

Men det är väl för litet för att man ska vilja sälja, då blir det ju som att bo i radhus/parhus ?  Finns väl ingen som vill bygga 2 mm från ett annat hus ? 

Dom skriver så för att göra huset mer attraktivt antar jag...

• Spegellandet

Många nya hus har ca 300-400 kvm. Om man tänker sig att tomten är kvadratisk är 1252 ca 35m x 35m. du får plats med 500 normala tresitssoffor på den ytan, eller 14 på 35 m.

Husen som står på tar ju iofs up en del av ytan, så tomten behöver inte vara stor relativt sett.

• Sencha
    ViLdiNG skrev 2008-03-12 11:08:59 följande:
    Får gå ut och stega upp det i regnet ! Har ju bara en balkong just nu så det låter ju stort för någon som som sagt bara har balkong o bor i en 2:a !! Men det står att den är styckbar..eller något liknande !  Vad menar dom med det ? Man säljer väl inte sin trädgård ? ....ska någon börja bygga hus där då eller ? Huset vi tittar på ligger i ett villområde på en hörn tomt!
    Med avstyckningsbar menar de att det i alla fall är möjligt att dela tomten i två och sälja den del som huset inte står på till någon som vill bygga hus.
    Om man antar att man delar "rakt av", så blir då vardera tomten 626 kvm. Vilket är fullt möjligt att ha ett hus på (i nybyggda villaområden i större städer är tomterna ibland ännu mindre), men jag skulle tycka att det kändes lite klaustrofobiskt
    Son född 2004; BF 11 juli
  • Silverkatten06

Håller fullständigt med om att det är relativt. Här i Sthlm anses det vara en ganska stor tomt, men jag gissar att det på landet anses vara på tok för litet

Känner du ingen som bor i villa? Där du varit, menar jag? Ring och fråga hur stor deras tomt är så får du ju en uppfattning om vad du tycker är stort/lagomt/litet...

• Sencha
    Silverkatten06 skrev 2008-03-12 11:16:04 följande:
    Håller fullständigt med om att det är relativt. Här i Sthlm anses det vara en ganska stor tomt, men jag gissar att det på landet anses vara på tok för litet.
    Ja... vi bor på landet, och har 1957 kvm, har jag för mig.
  • Sencha
    Silverkatten06 skrev 2008-03-12 11:16:04 följande:
    Känner du ingen som bor i villa? Där du varit, menar jag? Ring och fråga hur stor deras tomt är så får du ju en uppfattning om vad du tycker är stort/lagomt/litet...
    Ja, det tror jag är bästa sättet att få en känsla för vad det innebär.
  • ViLdiNG

Sorry...telefon avbrott

Ja, jag får helt enkelt ringa mamma o höra hur stor deras tomt är! Den är STOR!

http://www.hemnet.se/beskrivning/hemnet/118533

På bilden tycker jag att tomten ser liten ut...men i kvm tyckte jag det lät stort...

Det vi gillade med huset var att det är 80 kvm källare redo att inredas...

Min storasyster ska åka o kolla på det idag, det ligger i skåne o vi bor just nu i göteborg!
    Lilleman känner inte för att åka bil upp o ner, 6 h !

Man blir ju helt svettig när man tänker på att man ska köpa hus... Men det är väl dags, vi är ju gamla nu 27 och 30

Och så har man inte en ANING vad man ska kolla efter!!

• Silverkatten06

Fint hus! Tycker det ser ut som en helt normal trädgårdstomt i tätområde.

För mig som inte älskar att ligga på knä och rensa ogräs/plantera blommor så ser det rätt lagomt ut. Stort nog att trivas på utan att ta all ledig tid i underhåll. De tomter som är på ca 2000 kvm eller mer har ju ofta en del "skogstomt" eller del av tomten som liksom sköter sig själv, lite vildvuxet om du fattar hur jag menar. Det är ju en del jobb att hålla snygtt också

• ViLdiNG

Usch ja....får la asfaltera istället Har de (O)grönaste fingrar som finns...allt jag tar in i lägenheten dör...
    Ja, det ser fint ut! Det enda som måste bytas är köket....jag får utslag av blåa kök! Det var det i denna lägenheten när vi flyttade in oxå!
    Nu är det svart/vit/grått (har man ingen egen vilja eller) ?

• Kålrot

Vår tomt är på ca 2500 kvm, rätt lagom. Så jag skulle tycka att den ni tittar på är lite för liten. 800 kvm skulle kännas pyttelitet...
    Men allt är ju som sagt relativt...

• A10 Thunderbolt

Allt är relativt. Bor du i Helsingborg centralt med 750 kvm så kan det nog anses vara helt normal tomtyta. Kanske t.om väl tilltagen. Eller en 500 kvm i sthlm.

Sen brukar normaltomter stiga mot 900-1300 kvm i mindre orter pch på små orter kan t.om 1500 tyckas vara fjuttigt om man nu gillar att värdera tomter på det sättet. Hur som hellst jag bor på landet och äger

360 000 kvm och mitt på min tomt vämed 1500 meter vattenlinje finns det ett par avstyckade trädgårdstomter. De ligger vägg i vägg med min trädgårsstomt och all mark man kan se runtomkring äger jag och familjen. Problemet är bara den att grannen har typ 300 kvm större trädgårdstomt än jag. Visst skulle jag kunna utvidga den och planeätera nya häckar och större gräsmatta men lite avis är man att han har stor tomt och inte jag.....

• KarlssonsKalle
    record collector skrev 2016-12-28 02:10:39 följande:

Jag bor på landet och har en stor tomt på 27.500 kvm. Det är nog bara i städerna de får nöja sig med tomter under 500 kvm.

27.500 kvm? Säker på att du inte skrivit en nolla för mycket?
    Vår tomt är på 23000kvm och är rätt stor.
Svar på tråden Hur stort är "Tomtarea: 1 252 kvm"