• vofflan

*Nån här inne som har lapphund svensk

Nån här inne som har lapphund svensk eller finsk?

• Svar på tråden *Nån här inne som har lapphund svensk
  • vofflan

Jag visste den var ovanlig men inte så

• Kalina

Jag är uppväxt med Lapphundar. Mina föräldrar skaffade vår första när jag var 3 år gammal. Det var en Svensk Lapphund som blev årets vinstrikaste lapphund 1981 ( hundutställning).
    Stråhles Dakko hette han,men vi kallade honom för Jocke. Lämnade många fina valpar efter sig så han finns säkert i stamtavlorna hos många Svenska Lapphundar runt om i landet.
    Sen hade vi även några Finska Lapphundar under årens lopp.
    Nu har jag en Långhårig Collie.

• vofflan

Kalina du som har vuxit upp med lapp hundar
    vet du skillnaden på svensk och finsk?

• lena ekman

Den Finska Lapphunden tror jag använts mer i renskötseln på senare tid än den svenska som i stort sett är en utpräglad sällskapshund även om den har många användningsområden. De svenska samerna har under en lång tid använd "renvallarhund av Jokkmokkstyp" till sitt arbete men tyvärr finns inte många kvar då den blandats ut med andra raser ex Border collie och Kelpie.
    Den Svenska lapphunden är en väldigt trevlig hund, skällig (vilket var ett måste då den användes hos renarna). De jag har mött i sbk-verksamheten har jag upplevt en aning ointresserade av att arbeta men har varit väldigt trevliga som sällskapshundar. de har varit väluppfostrade men inte speciellt intresserade av lydnad och bruks som tävlinggren. Men man måste ha i tanke att dessa hunar fungerar inte som tex en Border Collie trots att det är en vallhund. Vill du prata med en seriös och duktig uppfödare ska du kontakta Wivianne Mulk i Jokkmokk. Hon och hennes mamma har fött upp dem under många år. Innehar Hamiltonplaketten (fin utmärkelse från SKK) och hon kan säkert svara på dina frågor. Kolla gula sidorna efter nummer. Hittar du inte men är intresserad skicka mig ett mail så kan jag hitta det åt dig.

• Malounis

Vi har en finsk lapphund!!
    Han är en sällskapshund, som dock följer med husse ut i skog och mark på löp/skidturer då och då.
    En underbar ras med härligt temperament (hunden alltså )

( www.jino.dk )

• vofflan

Kan man ha en lapphund i en vanlig villa med vanlig tomt (1300kvm) och de trivs?

Vill de inte bo på landet och norrut där det är kallare?

• lena ekman

Du kan ha en lapphund i lägenhet om du vill. Bara den får tillräckligt med motion, träning sällskap och sysselsättning. En lapphund ska vara inne med familjen så temperaturen spelar ingen roll. Fast det kan ju bli för varmt men det gäller alla hundar.

• Kajak

Min svärföräldrarna hade lapphund (hane) och det gick jättebra.
    Sen parade han med en beaglehona (heter det så?) och fick 2 fina kull med 8-10 ungar.

nu idag har dom en 12 åring Sofia.
    Sista "unge" efter Lassie och Maja.
    Maja dog för 3 år sen, man fick avlivas henne pga hon hade elakart tumör i mage-område.
    Lassie avlivade dom för 10 år sen tror jag för han blev påkörd o blev aldrig bättre så man bestämde att avliva honom.

Han var vacker hund, helsvart men lät mycket!

• Kajak

glömde tala om att det gick bra att ha hunden i lgh/villaområde.

• Kalina

Lapphundar är utmärkta sällskapshundar. Skillnaden mellan Svenska och Finska är bara färgerna. De svenska ska vara svarta,björnbruna ,kan ha något vitt tecken också. De Finska kan ha vilken färg som hellst. Vi har haft Lapphundar både som boende i lägenhet och i villa och de funkar lika bra. De kan vara lite skälliga men det är en uppfostringsfråga. De har mycket päls som behöver borstas och hållas efter.
    Kan lugnt rekommendera en lapphund Svensk som Finsk till sällskapshund.

• Husfrun

Vi har en finsk lapphund! Världens malligaste matte

• Husfrun

Finns bilder på sötnosen i mitt galleri!

• Kimsan82

Hejsan!!

jag har oxå en Finsk Lapphund!! Visst är dom underbara (helt opartisk)hihi.. undrar va Gizmo kommer tycka om bebben som kommer i December!!

på tal om hur man bor så har jag just nu en 1 utan balkong..tror ju inte att gizmo blivit besviken om vi haft trädgård men så länge man e ute mycket och aktiverar så funkar det

Många kramar från oss..
    Ps. ska lägga in bild i galleriet

• Husfrun

När vi skaffade våran raring så bodde vi rätt trångt,fast med skogen runt knuten så det funkade hur bra som helst. Som sagt så är det ju hur man aktiverar hunden Nu bor vi större och har en stor gård som hon kan vara och spatsera på och hon riktigt njuter!

Svar på tråden *Nån här inne som har lapphund svensk