Trotsig 2½åring
Vet inte om mina råd är de allra bästa men trotsåldern är ett skitjobbig. Har själv en 2 åring hemma vars favoritord är NEEEEEJ.
Men här är lite tips som fungerar för oss.
När jag lagar mat så diskar hon alltid, eller sköljer potatisen eller ngt annat. HJälper till att vispa ngt i en bunke osv.
O gillar TVn så allt som inte fungerar i vanliga fall som tandborstning påklädning osv fungerar oftast framför pingu.
När vi ska handla får hon en liten kundvagn för barn. Den kör hon runt med (och gärna på andra handlare) och så hjälper hon mig att lägga i saker som vi ska köpa i vagnen.
När vi ska gå med barnvagnen så brukar jag ha ett paket russin eller ett äpple, ngn fruktdryck osv med mig så jag kan muta det lilla nej-monstret när hon tröttnar och inte vill vara i vagnen eller om hon inte vill sitta i den alls.
När hon ska klä på sig kan det ibland gå bra om hon först får välja mellan två saker. Ex vill du ha den eller den tröjjan. Då väljer hon en och så är det oftast inga problem att få på just den.
Vissa saker måste man ju säga nej till och ibland så får man bara bita ihop och bära iväg sitt skrikande underverk från tex dagis men det är grymt jobbigt. Bara att intala sig att det går över =)